מרקרמיר

מרקרמר
Markermeer
סוללת העפר האוטריבדייק, המפרידה בין האייסלמיר לבין המרקרמיר
סוללת העפר האוטריבדייק, המפרידה בין האייסלמיר לבין המרקרמיר
מידע כללי
על שם Marken עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הולנדהולנד הולנד
סוג מאגר מים
ים של אייסלמיר
מידות
שטח 700 קמ"ר
עומק מרבי 5 מטר
מידע נוסף
נהר מזין Hoge Vaart עריכת הנתון בוויקינתונים
מקור לנהר תעלת הים הצפוני עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז הולנד
קואורדינטות 52°34′00″N 5°13′00″E / 52.566666666667°N 5.2166666666667°E / 52.566666666667; 5.2166666666667
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מַרְקֶרְמֶרהולנדית: Markermeer) הוא אגם במרכז הולנד, הגובל במחוזות צפון הולנד ופלבולנד, ובאגם האייסלמיר הגדול ממנו. שטחו של המרקרמר 700 קמ"ר ועומקו נע בין 3 ל-5 מטרים. הוא קרוי על שם אי קטן לשעבר השוכן לחופיו, כיום חצי אי, מרקן (Marken), שבו שוכן כפר באותו שם. חלקו הדרום-מערבי של האגם, שמשתרע מהאזור שבו נשפכו בעבר מימי נהר אָי (IJ) אל הזאודרזי (Zuiderzee, הים הדרומי שקדם לאייסלמר ולמרקמר), ידוע כיום בשם איימר (Ijmeer).

מלכתחילה לא הייתה כוונה שהמרקמר יישאר אגם. הוא היה חלק מהזאודרזי, שהיה מפרץ פנימי של הים הצפוני ושב-1932 נסגר על ידי סוללת העפר של האפסלאודייק וכך הפך האייסלמר להיות אגם מים מתוקים. השנים הבאות עמדו בסימן של כיבוש הים וייבוש שטחי אדמה נרחבים, הפולדרים, במסגרת מיזם רחב-ממדים שנקרא "עבודות הזאודרזי" (Zuiderzeewerken). אחד מהפולדרים הללו, שהיה אמור להיקרא "מרקרוורד" (Markerwaard), היה אמור להיווצר בשטחו של המרקרמר באמצעות בניית סוללת העפר האוטריבדייק (Houtribdijk). הסוללה הושלמה ב-1976, ומבחינה הידרולוגית פיצלה את האייסלמר לשני חלקים, כשהחלק הדרומי הוא המרקרמר.

בשל שינוי סדרי עדיפויות ובשל ספקות שעלו בנוגע לעלויות הכלכליות הכרוכות בייבושו של המקרוורד, נדחתה תוכנית הייבוש לשנות השמונים ולמעשה לא בוצעה מעולם. מאז הפך המרקרמר לנכס סביבתי ותיירותי בפני עצמו.

המרקרמר משמש מאגר מים מתוקים וחיץ נגד שיטפונות ובצורות. ב-2003 הוכתה הולנד בבצורת וכמה סוללת עפר קטנות עמדו בפני סכנה. מים שהועברו מהמרקרמר שימשו כדי לשמור על האזורים סביב לאמסטרדם מפני יובש וכדי לשמור על שלמותן של סוללות העפר.

מטרתו של מיזם חדש, הקרוי "מרקר ואדן" (Marker Wadden, ע"ש ים ואדן), היא ליצור כמה איים בצפון המרקרמר.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרקרמיר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מידע על המיזם (באנגלית)