מרצ'נדייזינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מקורות

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
חנות המוכרת מוצרים של מנצ'סטר יונייטד בלבד
מרצ'נדייז מלחמת הכוכבים
מרצ'נדייז של rwby
מרצ'נדייז יד שנייה בשוק בפריז
דוכן מרצ'נדייז של מותגים יפניים בכנס JapaNîmes
מרצ'נדייז לא מסחרי - ויקימדיה בהולנד

מרצ'נדייזינגאנגלית: merchandising; על פי הצעת האקדמיה ללשון העברית: תִּסְחוּר[1]) היא פרקטיקת שיווק בה המותג או התמונה של מוצר או שירות אחד משמש למכירת מוצר אחר. אחד מסוגי המרצ'נדייזינג הנפוצים ביותר כיום והמזוהים ביותר עם פרקטיקת שיווק זו הוא השימוש בסמלילים, תמונות ודמויות מזיכיונות מדיה – כגון סרטי קולנוע, תוכניות טלוויזיה וקומיקסים עכשוויים פופולריים (ובעיקר סרטים או תוכניות טלוויזיה פופולריות בקרב ילדים ובני נוער) – כדי למכור מוצרים שונים.

מרצ'נדייזאנגלית: merchandise; בעברית: תִּסְחֹרֶת[2]) הוא שם למגוון רחב של מוצרי צריכה ממותגים שמשווקים בפרקטיקת מרצ'נדייזינג. המותגים מתבססים לרוב על זיכיון מדיה מצליח כגון סרט קולנוע, סדרת טלוויזיה, ספרות או קומיקס. מוצרי מרצ'נדייז טיפוסיים כוללים צעצועים בדמות גיבורי ודמויות הזיכיון, חפצים שונים עם סמליל הזיכיון עליהם (כגון כוסות שתייה עם ציור הגיבור וסמליל הזיכיון), ביגוד ומשחקי מחשב ווידאו ועוד. כיום מהווים המרצ'נדייז חלק נכבד בהכנסות מזיכיון מדיה, מעבר לרכישת כרטיסי קולנוע או הספרים עצמם, ומרכיב חשוב בתעשיית הבידור. מרצ'נדייז רבים מבוססים גם על אלילי נוער, מוזיקאים ואייקוני פופ, קבוצות ספורט וספורטאים (בעיקר כוכבי כדורגל ו-NBA).

על מנת למכור מוצרים עם מותגים או תמונות ממוצרים אחרים, יצרני מוצרים כגון צעצועים או בגדים רוכשים קודם כל את הזכויות לעשות שימוש במותגים, לוגואים, או תמונות של דמויות אשר אותם הם מעוניינים לעטר על הפריטים שהם רוצים למכור, בתקווה שבאופן זה הם יצליחו למכור כמות רבה בהרבה של פריטים מאשר כמות הפריטים אותה הם היו מוכרים אלמלא אותם המוצרים היו מעוטרים באותם המותגים, לוגואים או תמונות.

אף על פי שבדרך כלל היצרנים מייצרים צעצועים של הדמויות המופיעות בסרט או תוכנית, לעיתים רבות מלכתחילה הסרט או התוכנית נוצרים במיוחד על מנת לקדם סט צעצועים מסוים. דוגמאות בולטות לסדרות שנוצרו במיוחד לקדם סט צעצועים מסוים כוללות בין היתר את הי-מן ושליטי היקום והרובוטריקים.

לעיתים המרצ'נדייזינג של סרט קולנוע או תוכנית טלוויזיה מסוימת עשויה לזכות להצלחה רבה במיוחד לאורך זמן אפילו עשורים רבים לאחר שהפופולריות העיקרית לה זכתה הסדרה דעכה בינתיים. פרטי מרצ'נדייז ישנים נהפכים לעיתים לפריטי אספנות.

בנוסף, מרצ'נדייז כוללים לרוב מוצרים המיועדים לקהל הצעיר שכוללים לוגואים ושמות של המותג שמטרת יצירתם הייתה פרסומו. לדוגמה, יומנים, מחברות, קלמרים, סימניות ועוד. חברות הייטק גדולות נוהגות לחלק מרצ'נדייז עם לוגו החברה לעובדים, וכן לאורחים שמוזמנים לאירועים שונים.

נישה קטנה יותר של מרצ'נדייזינג כוללת שיווק של מוצרים נלווים עבור סרטים ותוכניות טלוויזיה הנצפים על ידי קהל בוגר או שיווק של מוצרים נלווים הקשורים לענפי ספורט מקצועי (כגון כדורגל וכדורסל) וספורטאים פופולריים במיוחד. בפרט, בגדי ספורט עם סמלי הקבוצות (ולעיתים קרובות חולצה עם שמו ומספרו של כוכב הקבוצה) הם מוצר פופולרי במיוחד בקרב אוהדי ספורט. גם צעיף של קבוצת ספורט נחשב לאביזר סמלי ופופולרי במיוחד בקרב אוהדי ספורט.

סופרים רבים, יוצרי סרטים וסדרות טלוויזיה, וחברות משחקי וידאו מצליחים בפעמים רבות להרוויח כמות ניכרת של הכנסות כתוצאה מהמרצ'נדייזינג של דמויות הספרים, הסרטים, סדרות הטלוויזיה או משחקי הווידאו אותם הם יצרו. לדוגמה, בשנת 2011 חברת משחקי הווידאו הפינית Rovio ציינה כי הכנסותיה ממכירת המוצרים הנלווים של משחק הווידאו אנגרי בירדס היוו 30% מסך הכנסות החברה באותה השנה.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרצ'נדייזינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]