מרכז הליכוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרכז הליכוד הוא המוסד העליון של מפלגת הליכוד, הרשאי להחליט בכל ענייני התנועה בין ועידה לוועידה. בין השאר, מוסמך המרכז לשנות את חוקת המפלגה. המרכז הוא הגוף הסמכותי בין ועידה לוועידה.

מרכז הליכוד, נכון לשנת 2022, הוא המרכז הרביעי מאז הקמת הליכוד. קודם להקמת הליכוד היה מרכז חירות.

הליכוד הוא הסניף הישראלי של הליכוד העולמי ולכן חברי המרכז חברים בהסתדרות הציונית העולמית. המרכז בוחר את נציגיו כצירים בהסתדרות העולמית.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הליך הבחירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי הליכוד שצברו וותק של שנה וחצי מהתפקדותם למפלגה זכאים לבחור את הנציג המקומי. מדינת ישראל מחולקת לערים ולמועצות שהם סניפי הליכוד, לכל סניף ניתנים מספר נציגים על פי כמות בעלי זכות ההצבעה הרשומים במקום. בבחירות הבוחר מסמן מספר מועמדים לתפקיד חברי מרכז מטעם הסניף וכן את חברי מועצת הסניף. למרכז נבחרים אלו שזכו במספר הקולות הרב ביותר עד מילוי מכסת הנציגים של הסניף.

חברי סיעת הליכוד בכנסת מקבלים מינוי למרכז מתוקף כהונה וכן בעלי תפקידים נוספים. מינוי מסוג זה למרכז הוא לצמיתות וללא צורך בבחירה מחדש.

ועידת הליכוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן התכנסותו הראשונית של המרכז לאחר בחירתו נקרא מוסד זה ועידת הליכוד. בזמן זה ניתן לקבוע חוקים בהליך פשוט ביחס להמשך הן מצד הרוב הדרוש והן מצד הליך כינוס החברים.

כהונת המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז חברים כ-3,700 צירים המורכבים מחברי ליכוד שנבחרו בבחירות בסניפי התנועה בערים ומצירים מתוקף תפקידם. לאחר תקופת ועידת הליכוד המרכז ממשיך לפעול עד בחירת מרכז חדש ולקיום ועידה נוספת. המרכז רשאי ברוב של חבריו לשנות החלטה שנתקבלה בוועידה. החלטות המרכז נותרות בתוקף במהלך תקופת כהונתו, ומובאות לאשרור בוועידה הבאה לאחר קבלתן. אם הוועידה אינה מאשרת את תוקף החלטות המרכז היוצא, הן פוקעות.

עד 2006 היה המרכז אמון על בחירת חברי הכנסת של התנועה, אולם מספר שבועות לפני הבחירות הכלליות ב-2006 בחר המרכז לקבל את הצעתו של היו"ר דאז, בנימין נתניהו, ולשנות את חוקת התנועה כך שהסמכות לבחירת הח"כים תועבר למתפקדים. חברי המרכז בוחרים את תאריך ההצבעה לראשות התנועה ולהרכבת הרשימה, וכן החלטה על התקשרות של מפלגת הליכוד עם גוף פוליטי אחר דורשות החלטת מרכז ברוב קולות.

בתנועת הליכוד כ-118 אלף מתפקדים נכון לשנת 2019.[1] מתפקדים אלו בוחרים את יו"ר התנועה ואת הרכב הרשימה.

לפי חוקת הליכוד, המרכז צריך להתכנס מדי שישה חודשים ולפחות פעם אחת בשנה.[2]

כיום יו"ר המרכז הוא חיים כץ.

ראשי מרכז הליכוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשי מרכז הליכוד קובעים את סדר היום בישיבות המרכז בתיאום עם יו"ר המפלגה. במקרים של חילוקי דעות מכריעה עמדת יו"ר המפלגה.

מספר
סידורי
שם תחילת הכהונה
1 אריאל שרון[3]
2 צחי הנגבי 22 בנובמבר 2004[4]
3 משה כחלון דצמבר 2005 (רשמית: מאי 2008)
4 דני דנון 30 ביוני 2013[5]
5 חיים כץ 29 בדצמבר 2015[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מדע המדינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.