מרוצלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מָרוּצֶלָהנפוליטנית ואיטלקית: Maruzzella) הוא שיר נפוליטני שנכתב ב-1954. הלחן מאת רנאטו קרוזונה (Renato Carosone) הידוע בעברית יותר כ"קרוסונה", והמילים מאת אנצו בונגורה (Enzo Bonagura). השיר נכתב כנראה כשיר אהבה (סרנדה) לכבוד אשתו של קרוזונה, מריסה. "מרוצלה" הוא שם חיבה מקובל לשם מריסה בדרום איטליה, אולם המילה מרוצלה יכולה להתפרש בנפוליטנית גם כחילזון, ויש לה גם פירושים נוספים.

ב-1955 הופיע השיר לראשונה על אריך-נגן בביצועו של קרוזונה. ב-1956 היה לשיר הנושא של סרט קולנוע בשם מרוצלה, בביצועו של קלאודיו וילה והיה ללהיט. השיר זכה מאז לביצועים רבים, ב-1959 ביצעה אותו השחקנית אנה מניאני בסרט "Nella città l'inferno" ("גיהנום בכרך"). ב-1973 הושמע השיר בסרט רחובות זועמים של מרטין סקורסזה בכיכובו של רוברט דה נירו.

מה הוא עושה לה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1964 העלתה שלישיית הגשש החיוור את תוכניתה הראשונה "שמחת זקנתי". בתוכנית שולב שיר עברי, במנגינת "מרוצלה", בשם "מה הוא עושה לה" (לשם השיר דמיון צלילי ברור ל"מרוצלה") מאת יוסי גמזו. במקורות רבים (כגון "שירונט"), מופיע גמזו כמתרגם, אך למעשה שירו של גמזו מקורי, ואין לו קשר למילות "מרוצלה". שיר זה זכה לפופולריות רבה, ובוצע בגרסאות כיסוי, בין השאר על ידי גידי גוב ושלומי שבת (במסגרת לילה גוב), פבלו רוזנברג, ובמסגרת תחרות כוכב נולד 7 על ידי חובי סטאר, עומר אדם וראם כהן. חברות להקת שוקולד מנטה מסטיק ביצעו גרסה היתולית של השיר יחד עם חברי הגשש החיוור, בה הפזמון החוזר שונה ל"מה הוא עשה לי", והזמרות הופיעו בתחפושת של נשים הרות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]