מקש Enter

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מקלדת בעברית עם המקשים Enter (מסומן בצהוב) ו-Return (מסומן באדום). לרוב, נהוג לקרוא לשני המקשים "מקש Enter" ותפקודיהם זהים, אך לעיתים ייתכנו הבדלים ביניהם.

מקש Enter ומקש Return הם שני מקשים אשר לפחות אחד מהם מצוי במקלדת מחשב סטנדרטית, ולעיתים נקראים שניהם בשם "מקש Enter".

לרוב, לשני המקשים הללו תפקיד זהה, אך לעיתים ייתכנו הבדלים ביניהם בתלות במערכת ההפעלה או ביישום בו משתמשים.

תפקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורו של מקש ה-Return, הגדול יותר מבין השניים, הוא למעשה ממכונות הכתיבה בהן מצוי בקר שתפקידו הוא לבצע פעולת Carriage return (אנ'), כלומר החזרת ראש הכתיבה לראשית השורה על מנת שהכותב יוכל לבצע פעולת שורה חדשה (אנ') (line feed) על ידי הורדת המנוף בצידה השמאלי של המכונה. במקלדות מחשב, מקש זה משלב את שתי הפעולות, ומאפשר ירידת שורה במסמך והחזרת סמן הטקסט לתחילת השורה החדשה. בחלק ממעבדי התמלילים הממוחשבים, לחיצה על מקש Return מציינת דווקא ירידת פסקה על ידי הכנסת התו "¶" (הבלתי נראה) למסמך[1]. על מנת לבצע ירידת שורה רגילה במעבדי תמלילים אלו, יש להשתמש בצירוף המקשים Shift+Return.

במקור, למקש ה-Enter אשר נמצא סמוך למקשי הספרות, יועד תפקיד נפרד משל מקש ה-Return במקלדות המחשב הראשונות, כאשר תפקידו היה לוודא אישור של ביצוע פעולה מסוימת במחשב: ביצוע פקודה בשורת הפקודה, שליחת מידע בטופס חלונאי גרפי, אישור של תיבת דו-שיח, או כסימן שוויון (=) ביישומי מחשבון למיניהם. ראשיתה של הפרדה זו מקורה במסופי המחשב מדגם 3270 ו-5250 של יבמ, ואומצה אף על ידי אפל במחשבי המקינטוש הראשונים.

למעשה, במקלדות המודרניות אין הבחנה בין שני המקשים, וניתן להשתמש בכל אחד משני המקשים לכל פעולה מהפעולות המפורטות להלן. הדבר מאפשר גם ליצרני מחשבים ניידים, או יצרני מקלדות קומפקטיות ללא מקשי ספרות צדדיים, להכליל רק מקש יחיד המבצע את כלל התפקודים שפורטו לעיל. מבחינה היסטורית, גישה זו אומצה ממחשבים ביתיים מיושנים דוגמת הקומודור, בהן לא היו קיימים מקשי ספרות צדדיים.

כיום, בחלונות כמעט ולא קיים הבדל בין שני המקשים, ובעת שימוש ביישומים כמו המקלדת הווירטואלית של חלונות ניתן לראות כי שני המקשים מתוייגים ויזואלית כ-Enter. מערכות הפעלה אחרות, דוגמת macOS של אפל, משתדלות לשמור על ההפרדה הטכנית בין שני המקשים עד היום, ובעוד שכברירת מחדל המערכת אכן מקצה לשני המקשים את אותם התפקודים, היא מאפשרת ליישומים שונים להקצות תפקודים שונים לשני המקשים. כך לדוגמה בתוכנת אדובי פוטושופ, בעת עריכת טקסט בתוכנה, ניתן להשתמש ב-Return על מנת לבצע ירידת שורה, וב-Enter על מנת לסיים את העריכה.

מיקום וצורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שלמקש ה-Enter מיקום קבוע במקשי הספרות הצדדיים של המקלדת, מתחת למקש "+" ומימין למקשי "3" והנקודה העשרונית, מיקומו וצורתו של מקש ה-Return עשויים להשתנות ממקלדת למקלדת, בהתאם לתקן המקובל ולעיתים גם בתלות במדינה בה יוצרה המקלדת. צורתו של מקש ה-Return תהיה גדולה יותר מצורת שאר מקשי המקלדת, על מנת למנוע "החלקת אצבע" שתוביל לטעויות דפוס ולאישור שגוי של פעולות.

  • במקלדות הבנויות לפי תקן ISO/IEC 9995 (אנ') (או בקיצור: מקלדות ISO), מקש ה-Return הוא מקש דו-שורתי אשר ממוקם מתחת למקש ה-Backspace ומעל למקש ה-Shift הימני. צורתו דומה לאות "ך" או "ף". צורה זו נפוצה גם במקלדות יפניות הבנויות לפי התקן הסטנדרטי JIS (אנ')
  • במקלדות הבנויות לפי תקן ANSI, מקש ה-Return הוא מקש רחב יותר, אך חד שורתי, בניגוד למקלדות ISO. המקש ממוקם מתחת למקש "לוכסן שמאלי/קו ניצב" (אשר נמצא מתחת למקש ה-Backspace), ומעל למקש Shift הימני.
  • תצורה נוספת, הנפוצה בעיקר במקלדות שמקורן במזרח אסיה, היא של מקש Return גדול במיוחד הבנוי בצורת L הפוכה (או בצורת "נ" גדולה). תצורה זו, שלכאורה משלבת את תקן ANSI ותקן ISO, מחייבת הזזה של מקש ה"לוכסן שמאלי/קו ניצב" למקום אחר. בחלק מהמקלדות, מקש ה-Backspace מוקטן מעט על מנת למקם את מקש ה"לוכסן שמאלי/קו ניצב" בינו לבין מקש ה"פלוס/שווה". לעיתים נדירות המקש מוזז דווקא מתחת למקש ה-Return, על חשבון מיקומו לימין מקש Shift וקיצורו. בקרב חלק מהמשתמשים, צורה זו נקראת בסלנג הוולגרי "BigAss"[2].
    • ישנן גם מקלדות בהן מקש ה-Return צר יותר (Slim-ass), אך עדיין שומר על צורתו דמוית ה-L ההפוכה.

סימול גרפי על המקש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקלדת מתוצרת אפל עם סימנים מיוחדים למקשי Enter ו-Return.

הסמל התקני עבור מקש ה-Return הוא ⏎ (ובקוד יוניקוד: U+23CE); חץ הפונה למטה ושמאלה. בחלק מהמקלדות נפוץ דווקא השימוש בסמלים כמו ↵ (יוניקוד U+21B5) או ↩ (U+21A9)[3].

סימול מקש ה-Enter נדיר יותר, ובעוד שתקן ISO 9995 מגדיר את הסמל ⎆ (יוניקוד U+2386) עבור המקש[4], במרבית המקרים הייצוג הוויזואלי שעל גבי המקש יסתכם בפשטות בכיתוב Enter. הסמל הנ"ל נפוץ בעיקר במקלדות בפורמט צרפתי-קנדי[5]. במקלדות של חברת אפל נפוץ השימוש בסמל ⌤ (יוניקוד U+2324) או בסמל ⌅ (יוניקוד U+2305)[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מקש Enter בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Definition of Enter key, PCMAG (באנגלית)
  2. ^ Return key - Deskthority wiki, deskthority.net
  3. ^ Keyboard Symbols ⌘ ↩ ⌫, xahlee.info
  4. ^ "Miscellaneous Technical", מסמך של תקן יוניקוד
  5. ^ switching - Where are [ and in a French keyboard?], Ask Different
  6. ^ Special Key Symbols