מקלנבורג-מערב פומרניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מקלנבורג־מערב פומרניה (מדינה)
Mecklenburg-Vorpommern
סמל מקלנבורג-מערב פומרניה
סמל מקלנבורג-מערב פומרניה
דגל מקלנבורג-מערב פומרניה
דגל מקלנבורג-מערב פומרניה
טירת שוורין
טירת שוורין
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מושל מנואלה שויזיג
רשות מחוקקת הלנדטאג של מקלנבורג-מערב פומרניה עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה שוורין
תאריך ייסוד 3 באוקטובר 1990 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 23,174 קמ"ר
גובה 0 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה Helpt Hills עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 1,628,378 (31 בדצמבר 2022)
קואורדינטות 53°45′N 12°30′E / 53.75°N 12.5°E / 53.75; 12.5 
אזור זמן UTC+1
https://www.mecklenburg-vorpommern.de/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מיקום המדינות ומחוזותיהן כיום. הקו האדום מראה את הגבול בין המדינות בעבר

מקלנבורג־מערב פומרניהגרמנית: Mecklenburg-Vorpommern) היא אחת מ־16 המדינות המהוות את גרמניה. המדינה הוקמה ב-9 ביולי 1945 תחת הכיבוש הסובייטי, והיוותה חלק מגרמניה המזרחית, עד שהאחרונה התפרקה. באוקטובר 1990, עם איחוד גרמניה מחדש, הוקמה המדינה מחדש בשמה הנוכחי.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדינה נמצאת בצפון-מזרח גרמניה, וגובלת בים הבלטי מצפון ובפומרניה המערבית שבפולין ממזרח, שתיהן מהוות חלק מאזור המכונה פומרניה, שהיה בעבר פרובינציה של המדינה הפרוסית, ושנמצא ברובו תחת ריבונות פולנית מאז תום מלחמת העולם השנייה.

אוכלוסייתה, 1.6 מיליון בני אדם, היא מהקטנות שבמדינות גרמניה, וקטנות ממנה רק מדינת חבל הסאר ועיר המדינה ברמן. לעומת זאת, שטחה הוא 23,174 קמ"ר, ובכך היא המדינה השישית בגודלה בגרמניה מבחינת שטח. צפיפות האוכלוסייה במדינה, 69 נפש לקמ"ר בלבד, היא הנמוכה בגרמניה.

מקלנבורג־מערב פומרניה, כמו אזורים אחרים בגרמניה המזרחית לשעבר, סובלת מהגירה שלילית. היא איבדה 17% מאוכלוסייתה משנת 1990 ועד שנת 2013, וצפויה לאבד 11% נוספים עד שנת 2035 בהשוואה לשנת 2017. [1]

בירת המדינה היא שוורין. עם מעט פחות מ־100,000 תושבים, זוהי עיר הבירה הקטנה ביותר בגרמניה. העיר הגדולה במדינה היא עיר ההנזה רוסטוק, עם מספר כפול של תושבים. עריה של מקלנבורג קטנות ואלמוניות יחסית. בהן ניתן למנות את נויברנדנבורג (ברנדנבורג החדשה) וערי ההנזה גרייפסוואלד (בה נמצאת אוניברסיטה ידועה - אוניברסיטת גרייפסוואלד; זו ואוניברסיטת רוסטוק הן היחידות במדינה), שטרלזונד וויסמר.

ראש ממשלת מקלנבורג (נכון ל־2019) היא מנואלה שווזיג (Manuela Schwesig) שנבחרה ב־2008. היא משתייכת ל־SPD, המפלגה הסוציאל־דמוקרטית הגרמנית.

למפלגת הירוקים הגרמנית אין כלל יצוג בלנדטאג; לעומתה, אחת המפלגות החזקות במדינה היא המפלגה הנוצרית־דמוקרטית, ה־CDU.

מקלנבורג־מערב פומרניה היא מאזורי התיירות החשובים בגרמניה. מספר התיירים במדינה בשנים האחרונות רשם את העלייה הגבוהה ביותר בכל גרמניה. המדינה מיושבת בדלילות ויש בה שטחי נוף נרחבים ורבים, שמורות טבע ופארקים לאומיים. זוהי אחת מארבע המדינות בגרמניה השוכנות לחוף הים (הבלטי, נקרא גם הים המזרחי). תיירים רבים פוקדים את חופיה החוליים של המדינה, בעיקר בקיץ. לאורך החוף נמצאות עיירות נופש רבות, בהן הייליגנדם, אתר הרחצה הוותיק בגרמניה. למקלנבורג שייכים גם מספר איים מבודדים, המציעים שקט ומרגוע שקשה למצוא במקומות אחרים בגרמניה, כגון אוזדום וריגן. פנים המדינה, ובתוכו אזור "שווייץ המקלנבורגית" (אשר בניגוד לשווייץ דווקא אינו מתגאה בהרים רמים), עשיר באגמים ובנהרות, המושכים גם הם תיירים רבים. לרבות מעריה של מקלנבורג, ובראשן רוסטוק, היסטוריה ענפה שנשתמרה היטב ברחובות הערים.

מקלנבורג היא המדינה הנחשלת ביותר בגרמניה. שיעור האבטלה בה (כ־25% ב־2005) שני רק לסקסוניה־אנהלט. הבדלים גדולים קיימים בין מערב המדינה, בה האבטלה נמוכה יותר (כ־15%) ואזור הגבול עם פולין, כנראה האזור הנחשל ביותר בגרמניה.

מקלנבורג־מערב פומרניה היא המדינה ההומוגנית ביותר בגרמניה; רק כ־2% מאוכלוסייתה אינם גרמנים. רבים מהזרים הם פליטים לשעבר מווייטנאם.

גזע הכלבים הפומרני נקרא על שם האזור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המצב הדמוגרפי לשנת 2019 מאת מכון ברלין לאוכלוסייה ופיתוח [1]