מקומות קדושים ליהודים בארץ ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוח המקומות הקדושים (ראשית המאה ה-20) מאת משה בן יצחק מזרחי. סביב הר הבית (כיפת הסלע), מופיעים קבר שמואל, קבר רחל, מערת המכפלה והעיר ירושלים. לוח זכוכית צבוע, מעוטר בנייר מוזהב.
הר הבית (מכיוון דרום-מערב)
המבנה שעל מערת המכפלה
מתפללות בקבר רחל
איור של קבר יוסף מהמאה ה-19
תפילה בקבר דוד המלך
ריקודים בחצר קבר רבי שמעון בר יוחאי
מתפללות בקבר שמואל הנביא
קבר זכריה (מימין) וקבר בני חזיר (משמאל)
קברי הסנהדרין בשלהי המאה ה-19
קבר רבן גמליאל ביבנה
הבניין שעל קבר רבי מאיר בעל הנס

בארץ ישראל ישנם אתרים רבים הנחשבים כמקומות קדושים ליהודים. חלק קטן ממקומות אלה נקבע בתקנות שהותקנו מכוח חוק השמירה על המקומות הקדושים ומטופל בהתאם לתקנות אלה. חלק מאתרים אלו מקודש גם לדתות אחרות. הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים ועל פי ההלכה לקדושתו של הר הבית משמעויות רבות גם כיום.

מקומות רבים מקודשים בשל האישיות הקבורה בהם, ולעיתים בזיהוי שונה של הקבור במקום. מרבית המקומות הקדושים הם קברי צדיקים הנמצאים בגליל. חלקם מיוחס לתקופת האבות, ומרביתם מתקופת התנאים. המאוחר שבאתרים אלה הוא קבר השל"ה.

זיהוי המקומות הקדושים לאורך הדורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגונים לשמירה על המקומות הקדושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשרד לשירותי דת מטפח כמאה ועשרים מקומות בהם הוא מכיר כקדושים, באמצעות עמותה ממשלתית בשם "המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים".[1] בעמותה שני חברים:

המרכז עוסק בפיתוח של האתרים, שיקומם, טיפוחם, והרחבת השירותים עבור ציבור המבקרים, אחזקתם השוטפת ושמירה על הסדר, אך אינו רשאי להשתמש בסמכויות הנתונות מכח תקנות השמירה על המקומות הקדושים.

על אתרים אלה כותב המרכז כך: ”ברחבי הארץ למעלה ממאה ועשרים מקומות קדושים. מקום קדוש הוא אתר או קבר שישנה מסורת הקושרת אותו לאירוע היסטורי בתולדות עם ישראל, או שלפי המסורת קבורה במקום אישיות תנכית או תורנית בעלת שם, דוגמת התנאים. אתרים אלה משמשים כמקום עלייה לרגל, תפילה וכינוס של הציבור הבא להתפלל שם במשך כל ימות השנה ובעיקר בחגים, בחודשי אלול ותשרי, בראשי חודשים ובימי הילולה.”[2]

על תחום בתי העלמין העתיקים מופקד המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים תחת סמכות משרד התיירות, ואף הוא לוקח חלק בתחום האחזקה והפיתוח של אתרי המקומות הקדושים ליהודים בישראל ובפיתוח תשתיות תיירותיות במקומות דוגמת הר ציון, עיר דוד, טיילת החומות, מערת צדקיהו ואתרים נוספים[3].

רשימת מקומות קדושים ליהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברשימה מצוינים בעיקר מקומות שהוכרזו כמקומות קדושים בתקנות שמירה על מקומות קדושים ליהודים, תשמ"א-1981‏[4]

קבר אברהם אבינו
קבר יצחק אבינו
קבר יעקב אבינו
קבר שרה אמנו
קבר רבקה אמנו
קבר לאה אמנו

מקומות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקומות נוספים בארץ ישראל הקדושים ליהודים:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברי צדיקים בארץ ישראל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]