מקדש העם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל כת מקדש העם
ג'ים ג'ונס, מנהיג כת מקדש העם ב-1977

"מקדש העם"אנגלית: Peoples Temple) הייתה כת מרקסיסטית אנטי-דתית, אנטי-אמריקאית ופרו-סובייטית שיוסדה על ידי ג'ים ג'ונס ב-1955. בשנות ה-70 הכת הקימה קומונה בגיאנה שבדרום אמריקה ועלתה לידיעת הציבור בעקבות סופה הטראגי, עת חבריה נטלו ציאניד והתאבדו בנובמבר 1978.

ג'ונס הקים את מקדש העם ופתח כנסייה בשכונה מעורבת באינדיאנפוליס. ג'ונס נהג לזייף ניסים של ריפוי באמצעות האמונה על מנת למשוך אנשים ולהגדיל את הכנסות הכנסייה, ששימשו למימונה ולתרומה לעניים. ג'ונס היה אתאיסט ומעולם לא הוסמך ככומר, והוא השתמש בכנסייה על מנת לקדם את מטרותיו החברתיות.

הכנסייה שמה דגש על שוויון, הן בין הגזעים והן בין המעמדות, וחבריה התבקשו להתלבש בצניעות. היא סיפקה מקלט לחסרי בית והפעילה בית תמחוי. ג'ונס דגל בקומוניזם, ובמקביל תקף את הרעיונות הנצרות כצידוקו של הגבר הלבן האירופי לשלוט בנשים ולשעבד את השחורים. ג'ונס הציע לחברי הכנסייה כי הם יתרמו את כל רכושם לכנסייה, וזו תספק בתמורה את כל צורכיהם. הוא המשיך להרחיק אותם מהנצרות ולקרב אותם לקומוניזם.

ג'ונס ראה בעצמו את התגלמותו של ישו וטען שהקפיטליזם האמריקאי הוא האנטיכריסט. הוא סיפר שהיו לו חזיונות בהם ראה מתקפה גרעינית על ארצות הברית, שאחריה השורדים יקימו גן עדן סוציאליסטי. ב-1965 הוא הוביל לקליפורניה כ-140 חברים. בשנות השבעים הוא הקים כנסיות בלוס אנג'לס ובסן פרנסיסקו ומספר החברים גדל לכ-3,000.

ג'ונסטאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'ונסטאון

בשנות ה-70 נחקר ג'ים ג'ונס על ידי הרשויות לגבי פרשיות מין, אלימות ותכנוני מס ומקדש העם קיבל חשיפה תקשורתית. תחקיר שפורסם בעיתונות חשף את טקסי הריפוי של ג'ונס ואת השמצותיו את כתבי הקודש. ג'ונס הציג זאת כרדיפה של מקדש העם מצד אויבי המקדש. כמקלט מפני הרדיפות הללו כביכול ומפני הקפיטליזם האמריקאי, הוקמה הקומונה "פרויקט החקלאות של מקדש העם" בגיאנה ב-1974. אופי החיים שם היה לא רק שיתופי ושוויוני אלא גם שג'ונס נהג לכנס את חברי הקומונה ולהטיף להם באופן קבוע על הקומוניזם. הוא שיבח את המשטרים הקומוניסטיים בסין, קוריאה הצפונית, קובה, זימבבואה וברית המועצות, ואף הזמין את שגריר ברית המועצות בגינאה להרצות בקומונה. מונולוגים של ג'ונס הושמעו ברמקולים שהיו פזורים בקומונה ללא הפסקה, וילדים שהתנהגו בצורה פסולה הוכו ונכלאו בבאר.

ב-14 בנובמבר 1978 נחת חבר הקונגרס ליאו ריאן בגיאנה כדי לבדוק את הטענות של עריקי "מקדש העם" על התעללות. לאחר שלושה ימים בהם ראיין חבר הקונגרס את תושבי הקומונה, עזב את המקום יחד עם צוות תקשורת של רשת החדשות NBC. אך בטרם המריאו, שומרי ראשו החמושים של ג'ונס ירו והרגו חמישה מהם, ביניהם חבר הקונגרס ריאן.

ג'ונס כינס את חברי הקומונה וסיפר להם שאנשיו הרגו את חבר הקונגרס. הוא טען שאויבי המקדש יחזרו לנקום בהם ולהרוג את ילדיהם, ושטוב מותם מחייהם. הוא הציע שחברי הקומונה יתאבדו יחד על ידי שתיית רעל (אותו כינה תרופה) כהפגנת מחאה נגד אכזריות העולם, וקרא לכך "התאבדות מהפכנית". 909 מתושבי הקומונה נהרגו, ספק התאבדו ספק נרצחו, מתוכם 276 ילדים ותינוקות. רבים מהם ציוו להשאיר את כל רכושם לממשלת ברית המועצות. לא כל התושבים הסכימו להתאבד, ואישה אחת ניסתה לשכנע את ג'ונס להטיס את כולם לברית המועצות. התושבים שהתנגדו לביצוע המעשה אולצו לבצעו בכוח, לרוב באמצעות זריקת רעל. מי שניסה לברוח ליערות נורה על ידי שומרי ראשו החמושים של ג'ונס. ג'ונס עצמו תכנן כנראה להישאר בחיים, אך גופתו נמצאה ירויה יום למחרת מרחץ הדמים. עד היום לא ברור אם בוצעה התאבדות או התנקשות.

מוסדות המקדש בקליפורניה ספגו ביקורת קשה מצד התקשורת ומצד קרובי משפחתם של קורבנות ג'ונסטאון. ב-1978 מקדש העם הכריז על פשיטת רגל והחל תהליך כינוס נכסים.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • להקת המטאל דייסייד כתבה על האירועים בג'ונסטאון את השיר Carnage in the temple of the damned.
  • להקת המטאל מנוור כתבו על המקרה את השיר Guyana (cult of the damned)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מקדש העם בוויקישיתוף