מצפה יוסף

מצפה יוסף
תצלום אוויר ממצפה יוסף, במרכז (במספרים 1–2) נראה קבר יוסף
תצלום אוויר ממצפה יוסף, במרכז (במספרים 1–2) נראה קבר יוסף
תצלום אוויר ממצפה יוסף, במרכז (במספרים 1–2) נראה קבר יוסף
מידע כללי
סוג נקודת תצפית
מיקום הר גריזים, סמוך להר ברכה ולקריית לוזה
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–2002
תאריך פתיחה רשמי 2002 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°12′30″N 35°16′29″E / 32.20839722°N 35.27477222°E / 32.20839722; 35.27477222
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מצפה יוסף הוא מצפה הסמוך לראש הר גריזים ליד היישוב השומרוני קרית לוזה. המצפה צופה על קבר יוסף שבעיר שכם, וכן על הר עיבל, מזרח השומרון והרי הגלעד.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצפה יוסף נמצא סמוך לפסגת הר גריזים בכתף ההר היורדת לכיוון מחנה הפליטים בלאטה, במקום הנקרא בפי הערבים תל א-ראס (تل الراس. בתרגום לעברית: גבעת הראש, כשהכוונה לראש ההר), בנקודה שגובהה כ-800 מטרים מעל פני הים[1], הצופה על העיר שכם, עתיקות שכם הקדומה, וכן על קבר יוסף ומכאן שמו - מצפה יוסף. המצפה כיום משמש כמקום תפילה, בשל היותו הנקודה הקרובה ביותר לקבר יוסף שניתן ליהודים להגיע אליה בחופשיות, והיחידה מחוץ לשכם שניתן לראות ממנה את קבר יוסף. לקבר יוסף עצמו יכולים יהודים להיכנס רק מספר פעמים בשנה, תחת אבטחה של צה"ל.

ההגעה לאתר היא דרך קריית לוזה, שהיא אחת משני המקומות היחידים בהם יש קהילה של השומרונים (השנייה בעיר חולון).

התצפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממצפה יוסף ניתן לראות גם את הר עיבל, ולמעשה ניתן לצפות בכל המרחב שבו נערך מעמד הברכה והקללה בעת הכניסה לארץ בראשית תקופת ההתנחלות. כמו כן, כפי העולה מהמקרא, משל יותם נישא בכתף הר גריזים הפונה לשכם הקדומה, לא הרחק מהמצפה.

מהמצפה ניתן גם לצפות בשלושת גבולות הארץ ממקום אחד: במערב ניתן לראות את הים התיכון, ממזרח ניתן להבחין בהרי הגלעד שבעבר הירדן, ובימי ראות-טובה ניתן להבחין בחרמון במבט צפונה.

המקום צופה גם על עמק המכמתת ועמק בית דג'ן, על הרי מזרח השומרון כולל אזור אלון מורה והר כביר, חוות סקאלי, איתמר וגבעות איתמר, עלי, ועוד.

אירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במצפה יוסף נערכו עצרות תפילה המוניות בשנים בהן לא ניתן היה להיכנס לקבר יוסף בשכם.

בפברואר 2022 ביקר במקום שחקן הקולנוע ג'ון ווייט יחד עם ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן[2]. במרץ 2024 ביקרה במקום משלחת של אוונגליסטים מקורבי נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, שכללה את טוני פרקינס, אלי כוהנים ומריו ברמניק, יחד עם יוסי דגן וח"כ אוהד טל.[3] באותו החודש ביקרה במקום גם ורוניקה רוחאס, סגנית נשיא אקוודור, יחד עם הארכיבישוף מלכי-סאדק ובליווי יוסי דגן.[4]

תחזוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקום מאובטח על ידי מוצב של צה"ל שממוקם לצד המצפה. בתחילת שנת 2012 שופץ המצפה בידי המועצה האזורית שומרון, שהתקינה לאורך המצפה מעקה בטיחותי, שילוט ומפות של הנוף.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מצפה יוסף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]