מצנפת פריגית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלושת האמגושים חובשים מצנפות פריגיות לסימולם כאנשי קֶדֶם; פסיפס ביזנטי בבזיליקת סנט אפולינרה נואובו ברוונה (המאה ה-6)
בת-דמותה של מריאן, כשלראשה מצנפת פריגית, במרכז ציורו של אז'ן דלקרואה, "החירות מובילה את העם" במהפכת יולי 1830 בצרפת

מצנפת פֿריגית היא כיסוי ראש אדום ורך אשר קצהו משוך לפנים. שמהּ של המצנפת שאוב משמו של אזור פריגיה העתיקה שבאסיה הקטנה. מאז המאה ה-18 משמשת כסמל של חירות האדם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם העתיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיני היוונים סימלה המצנפת הפריגית את העמים שממזרח, שנחשבו בעיניהם לברברים. כיסוי הראש הזה מאפיין דמויות טרוייניות בציורי הכדים ובפיסול היווני, כגון פאריס, מיריביה של יוון ממזרח. המצנפת הפריגית חבושה לראש האל אטיס (אנ') האנטולי, ששולב בסינקרטיזם ההלניסטי. כך גם אצל הרומאים. שבויי המלחמה הדאקים על עמוד טריאנוס מתוארים במצנפות פריגיות. גם הפרתים שנשבו במסעות המלחמה במזרח מוצגים בשער ספטימיוס סוורוס ברומא במצנפות פריגיות. המצנפת הפריגית מסמנת את מאמיני האֵל מיתראס הרומאי ששורשיו היו במזרח. שלושת האמגושים, שבאו מן המזרח לסגוד לישו התינוק, מתוארים בפסיפסים הביזנטיים של בזיליקת סנט אפולינרה נואובו ברוונה כשלראשיהם מצנפות פריגיות.

בעת החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המצנפת הפריגית מסמלת מאז המאה ה-18 את המאבק למען החופש ואת האמונה בערכי חירות האדם. החלו בכך המהפכנים היעקובינים בצרפת שאימצו את המצנפת הפריגית האדומה כביטוי לאמונתם הפוליטית, ומכאן הפכה המצנפת הפריגית לסמל של ערכי הדמוקרטיה ושל המשטר הרפובליקני באיקונוגרפיה הפוליטית של צרפת ושל מדינות רבות אחרות. מייחסים זאת לבלבול בין המצנפת הפריגית המשוכה לבין הפילאוס (אנ') החרוטי שהיה כובעם של העבדים המשוחררים ברומא העתיקה וסימל את חירותם. בצרפת היא מכונה "מצנפת החירות" – Bonnet de la Liberté, ומשמשת כסמל לאומי: מריאןהאנשתהּ של הרפובליקה הצרפתית – מוצגת כחובשת מצנפת פריגית. דימוי המצנפת הפריגית מצוי מאז 1886 בחותם הסנאט של ארצות הברית, וכן כמרכיב בסמלי כמה ממדינות ארצות הברית ובסמלי רוב מדינות אמריקה הלטינית.

המצנפת הפריגית נבחרה כקמע (Phryges) של האולימפיאדה ושל המשחקים הפאראלימפיים בפריז, קיץ 2024.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מצנפת פריגית בוויקישיתוף