ירון ידען

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מפלגת אור)
ירון ידען
לידה 8 בדצמבר 1961 (בן 62)
טבריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים קריית טבעון
ידוע בשל פעילות הגותית ופוליטית למען יציאה בשאלה
השכלה בוגר ישיבה לבעלי תשובה, בעל תואר ראשון במחשבת ישראל באוניברסיטה הפתוחה ותואר שני בהוראה במכללה האקדמית לחינוך אורנים
מפלגה מפלגת אור, מפלגת שינוי, הימין החילוני
השקפה דתית אתאיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ישראלי ומייסד ארגון "דעת אמת". עומד בראש מפלגת "אור" ומציג עצמו באתר מפלגתו כ"חוקר מקרא ותלמוד".[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ירון ידען נולד למשפחה חילונית, חמישי מבין שבעה ילדים. בנעוריו עברה משפחתו לראשון לציון, למד בתל אביב. בשנת 1978, בגיל 17, חזר בתשובה. למד בישיבת אור שמח בירושלים, נישא ונולדו לו שבעה ילדים.

ידען התגורר עם משפחתו ברכסים, ונמנה, לטענתו, עם סגל הכולל שם. על תפקידו בכולל ועל סיבת התרחקותו מהדת חלוקות הדעות. הוא מציג את עצמו כמי שהיה ראש כולל, תחילה בטבריה ואחר כך ברכסים[2][3], אך יש הטוענים שהייתה לו אחריות מצומצמת על עניינים אדמיניסטרטיביים בלבד, וכשביקש להיות ראש כולל נענה בסירוב, ומכאן החלה התרחקותו מהחברה החרדית[4]. ידען לעומתם מציג את התרחקותו מהדת כנובעת מטעות מדעית שמצא בתלמוד. בריאיון עמו אמר:

"הטעות הקטנה הזו פתחה אצלי פתח לספקות. הרי אם התלמוד זה דברי אלוהים חיים, איך יכול להיות שיש בו טעות כזו? יש שתי אפשרויות: או שאלוהים טעה, והרי לא ייתכן שאלוהים טועה, או שלא מדובר בדברי אלוהים. עם הזמן, כאשר נחשפתי לעוד ועוד טעויות בתורה ובתלמוד ובגמרא, הבנתי שמדובר בטקסט אנושי לכל דבר, שנכתב על ידי בני אדם, ושאין שום קשר בינו לבין אלוהים"[5].

מכתב שכתב הרב דב יפה (משגיח רוחני בישיבה בכפר חסידים) לירון ידען (בכתב ידו), לפני הפתיחה של הכולל שעמד בראשותו.
תעודת סיום סדר נשים לרב ירון ידען שליט"א.
תמונתו של ירון ידען כאברך ביום חתונתו - מימינו מצולם הרב משה פראנק.
הרב משה שפירא כותב את כתובתו של ירון ביום חתונתו.

בשנת 1994, בגיל 33 יצא בשאלה עם אשתו וילדיו. כחלק מתהליך זה, גזז ידען את פאותיהם של ילדיו הקטנים. ידען תבע את העיתון "יום השישי" על שפרסם שהוא עשה את המעשה נגד רצונם ועל-אף צעקותיהם ומחאתם, אך תביעתו נדחתה על ידי בית המשפט שקבע כי "תוכן הפרסום אודות 'ליל גזיזת הפיאות' על ידי ידען הוא אמת"[6]. על התהליך בכללותו אמר ידען: "זו הייתה תקופה קשה, אבל במבט לאחור, אף אחד לא מצטער. אני מרגיש שהצלתי את עצמי ואת הילדים שלי מחיים של בורות ושיעבוד"[5]. בעקבות עזיבת הדת עברו להתגורר בקריית טבעון. כשנתיים לאחר מכן התגרש מאשתו, ולאחר מכן נישא בשנית. לפרנסתו עבד כסוכן ביטוח. הוא השלים את בחינות הבגרות בבית ספר אקסטרני בתל אביב, ולמד באוניברסיטה הפתוחה[4] ובמסלול לקבלת תעודת הוראה במקצוע האזרחות במכללת אורנים.

בשנת 1998 הקים את ארגון "דעת אמת", שאותו הוא מתאר כ"מיסיונרים של ההשכלה והנאורות"[5].

פסק דין של בית משפט השלום מביא שלל ציטוטים מדברי ידען על חז"ל: "זו מסקנה שלי ושל הרמב"ם שחז"ל טעו"; "הציבור ישפוט אם אני או רבי עקיבא צודקים"; "במקרה של הלכות הנידה אכן אני סובר שהתורה שלנו היא תורה מפגרת"; "אין זה זלזול בעיני לכתוב שדברי חז"ל הם שטות גמורה ומוחלטת, שאין לה שמץ אחיזה במציאות"[4].

ידען תמך בעבר במפלגות שינוי, מרצ והעבודה[7]. בשנת 2003 התמודד ידען על המקום הרביעי ברשימת "שינוי", אך לא נבחר. במקומו חזר ונבחר למקום זה יוסף פריצקי, שהשיג 51% מהקולות.

בשנת 2007 יצא לאור ספרו הראשון "הדת קמה על יוצריה".

בשנת 2008 הקים ידען את מפלגת אור בראשותו, המפלגה בעד מערכת חינוך אחת, המבוססת על מדע וביטול מוסד הרבנות[8]. בבחירות לכנסת ה-18, קיבלה המפלגה 815 קולות[9], ובבחירות לכנסת ה-19 היא קיבלה 1,027 קולות[10]. בבחירות לכנסת ה-20, היא קיבלה 502 קולות[11]. בכל המקרים הייתה המפלגה רחוקה מלעבור את אחוז החסימה.

בבחירות לכנסת ה-22 הוצב במקום השלישי ברשימת הימין החילוני[12].

בשנת 2022 יצא לאור ספרו השני "חז"ל בראי אחר".

תביעות בבתי משפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 בספטמבר 2005 הורשע ירון ידען בבית משפט השלום בתל אביב[13], בעבירה של שידול להסגת גבול בכך שבשנת 2001 שידל שלושה מתנדבים בעמותת "דעת אמת" להיכנס ללא רשות לישיבת חכמי לובלין בבני ברק ולהפיץ בה עלונים אשר אינם רצויים על ידי אנשי המקום. טענתו של ידען, שאנשיו לא הטרידו את תלמידי הישיבה ומימשו באופן לגיטימי את חופש הביטוי נדחו, משום שאנשיו של ידען הפיצו את העלונים באופן שלא איפשר לתלמידי הישיבה לבחור אם לקרוא אותם או לא. העלונים הושמו במקומות רבים בישיבה, כולל בין דפי ספרי התפילה והלימוד.

ב-18 בינואר 2006, בעקבות תסקיר של קצינת מבחן, ביטל בית המשפט את ההרשעה בפלילים, אך הטיל על ידען עונש של 150 שעות של שירות לתועלת הציבור[14].

בשנת 2002 הגישו ידען ועמותת "אמת תורה ומדע בזמנינו" תביעה לפיצויים בסך 500,000 ש"ח נגד השבועון "יום השישי" ונגד כותבים בו, עקב חמש כתבות שפורסמו בשבועון. עילות התביעה היו הוצאת לשון הרע, פגיעה בפרטיות, הפרת חובה חקוקה, ורשלנות. במשפט, שנערך בבית משפט השלום בתל אביב, נדחתה תביעתו של ידען והוא חויב בהוצאות משפט בסך 22,500 ש"ח[4]. ידען ערער על פסק הדין, אך בית המשפט המחוזי דחה את ערעורו והטיל עליו לשלם לנתבעים הוצאות משפט ושכר טרחת עורך-דין בסך 30,000 ש"ח[6]. בפסק הדין נקבע: "ההתבטאויות, הכתבות והפעולות שעשו המערערים יכולות לפגוע ברגשות המשיבים בפרט, והציבור הדתי בכלל, ועל רקע זה יש לראות את ההתבטאויות הנגדיות המביעות את דעתם על כך, גם אם באופן פרובוקטיבי ובוטה".

בית משפט השלום קבע כי הכותבים החרדים צלחו את מבחן האמת, וגם את מבחן הצורך הציבורי בפרסום. בתי המשפט קבעו כי "נוכח התנהגותו המשתלחת והפרובוקטיבית של ידען בקדושי ישראל ובציפור נפשם של יהודים דתיים וחרדים, הייתה זו חובתם הציבורית, החברתית, הדתית, המוסרית והמקצועית בעיני המשיבים כעיתונאים ובעיני הרב סגל, כרב מוסמך וכדמות הלכתית בקהילתו, להגיב על הפרסומים שנחשבים בעיניהם כפרסומי תועבה משוקצים מבחינה דתית. פרסומים אלה מצד המשיבים היוו תגובה ומענה סבירים נוכח הוצאת לשון הרע של ידען וחבריו על רבני ישראל ושומרי תורת ישראל ונוכח תכיפותם ולשונם הבוטה".

בעקבות תביעה אחרת שהגיש ידען חויב הרב מרדכי נויגרשל לשלם לידען 20,000 ש"ח. פסיקה זו הייתה "על דרך הפשרה"[15].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תקציר עיסוקו של ידען בעמוד "חברי מפלגת אור", באתר המפלגה
  2. ^ איך הפכתי מראש כולל לאתאיסט?, נבדק ב-2024-01-02
  3. ^ נרי ליבנה, הדרך בחזרה, באתר הארץ, 2 בפברואר 2005
  4. ^ 1 2 3 4 תא (ת"א) 207183/02 עמותת "אמת תורה ומדע בזמנינו" וירון ידען נגד עיתון "יום השישי" ואחרים, ניתן ב-8 בספטמבר 2005
  5. ^ 1 2 3 אמיר תיבון‏, חשבון נפש חילוני, באתר וואלה!‏, 21 בספטמבר 2007
  6. ^ 1 2 ע"א (ת"א) 3268/05 עמותת "אמת תורה ומדע בזמנינו" וירון ידען נ' עיתון "יום השישי" ואחרים, ניתן ב-9 ביולי 2008
  7. ^ נמרוד ברנע, מפלגת "אור" - ריאיון עם ירון ידען, באתר "עבודה שחורה", 10.7.2008
  8. ^ אור זילברמן, הכירו את מפלגת "אור": בעד מערכת חינוך אחת, המבוססת על מדע - וביטול הרבנות, באתר חדשות 13 (לשעבר ערוץ עשר), 2 במרץ 2015
  9. ^ תוצאות הבחירות באתר הכנסת
  10. ^ תוצאות הבחירות באתר הכנסת
  11. ^ תוצאות הבחירות באתר ועדת הבחירות המרכזית
  12. ^ רון קובי הימין החילוני נלחמים בכפייה החרדית – רשימת מועמדים, באתר bechirot22.bechirot.gov.il
  13. ^ פ (ת"א) 2657/03 מדינת ישראל נ' ירון ידען, ניתן ב-18 בספטמבר 2005
  14. ^ פ (ת"א) 2657/03 מדינת ישראל נ' ירון ידען, ניתן ב-18 בינואר 2006
  15. ^ א (י-ם) 12492/04 ירון ידען נגד מרדכי נויגרשל, ניתן ב-11.9.2005