אפל מפות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מפות (יישום))
אפל מפות
Apple Maps

הלוגו ב-iOS, ב-OS X, וב-watchOS
(מימין לשמאל)
מפתח אפל
מחזור חיים iOS:‏ 19 בספטמבר 2013; לפני 10 שנים, 6 חודשים ו־10 ימים
OS X:‏ 22 באוקטובר 2013, לפני 10 שנים, 5 חודשים ו־7 ימים
watchOS:‏ 24 באפריל 2015; לפני 8 שנים, 11 חודשים ו־5 ימים – הווה
גרסה אחרונה OS X:‏ 2.0 (1906.2.15.7.2) (28 בינואר 2013)
מערכת הפעלה iOS 6 ומעלה, OS X Mavericks ומעלה, watchOS ומעלה
סוג רישיון קנייני
קטגוריה מפות וניווט
http://www.apple.com/ios/maps

אפל מפותאנגלית: Apple Maps) הוא יישום מובנה במערכת ההפעלה iOS של המכשירים מבית חברת אפל, ומציע דרכי הגעה ליעדים, עדכוני תנועה, בתי עסק בסביבה ותכונות נוספות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

יישומון המפות היה זמין במערכת ההפעלה של האייפון מאז שחרורו של האייפון הראשון, ב-29 ביוני 2007, ובמשך השנים הוא הופעל על ידי גוגל מפות. מצב זה השתנה ב-11 ביוני 2012 כשסקוט פורסטל, בכיר לשעבר באפל, הכריז בכנס המפתחים העולמי של אפל (WWDC) על iOS 6. בגרסה זו עלה יישום המפות בפיתוחה של אפל, שהסתמך על נתונים שסופקו על ידי TomTom, יצרנית הולנדית של מערכות ניווט, ו-AutoNavi, חברת מיפוי סינית, למפות של סין. מהלך זה בא במסגרת מאמציה של אפל להתחרות במערכת ההפעלה אנדרואיד ובגוגל מפות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

2012–2015[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנה הראשונה אחרי שפורסם, בוצעו ביישומון כמה עדכונים כדי לפתור בעיות שהתעוררו אחרי ההשקה[1]. עדכונים אחרים כללו הוספת תמונות לוויין והרחבת אפשרויות הניווט לערים נוספות. ב-2013 אפל ביצעה כמה רכישות שנועדו לחזק את היישום, כך למשל היא רכשה את HotStop, יישום ניווט, וחברות נוספות[2].

בכנס המפתחים של שנת 2013, אפל הכריזה על גרסה חדשה של מפות, שכללה עיצוב חדש לצד הוספת אפשרויות של צפייה במסך מלא, מצב לילה, עדכוני תנועה בזמן אמת, ניווט להולכי רגל והוספת מקומות חשובים. השקת הגרסה החדשה ב-18 בספטמבר לוותה גם בהשקת אייפון 5s, שכלל שבב תנועה חדש המזהה אם המשתמש הולך או נוסע.

באותו כנס, אפל הכריזה על גרסת דסקטופ של היישום למחשבי MacOS, שיצאה יחד עם הגרסה החדשה. אפל הציגה גם את האפשרות של "סיורים", שמאפשרת למשתמשים להיעזר ב-FlyOver, ותכונות נוספות. שנה מאוחר יותר, ב-24 באפריל 2015, עם השקת ה-Apple Watch, הפך היישום לזמין גם עבורו, והוא מציע אפשרויות ניווט דרך השעון.

2015–2018[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 ביוני 2015, בכנס WWDC של אותה שנה, קרייג פדריגי, סגן נשיא הנדסת תוכנה באפל הכריז כי הגרסה החדשה של iOS 9 תביא עמה ניווט בתחבורה ציבורית בערים מסוימות ברחבי העולם. בנוסף, אפל הוסיפה את הפונקציה "בסביבה", שמאפשרת למצוא נקודות עניין שונות בקרבת המשתמש. כמו כן, העדכון הוסיף את האפשרות לשינוי אוטומטי של המסלול במקרה של עיכוב.

בשנת 2016, במסגרת iOS 10, נוספו תכונות חדשות דוגמת הצעות ליעדים, קביעת מקום החניה האחרון של המשתמש וכן שופרה אפשרות הניווט צעד-אחר-צעד.

2018–הווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכב בשימוש אפל מפות, ספטמבר 2019

בתחילת 2018 אפל הכריזה כי היישום יאפשר למשתמשים למצוא תחנות לשכירת אופניים ב-175 ערים ברחבי העולם. בקיץ אותה שנה הכריז מנהל היישום, אדי קיו, על תוכנית להחלפת המפות, שנבנו עתה מהבסיס והשתמשו לצורך כך במידע שאפל אספה ממשתמשים לאורך ארבע שנים[3]. בתחילת הדרך המפות החדשות היו זמינות במפרץ סן פרנסיסקו בלבד, אולם עד ינואר 2020 אפל הודיעה כי היא השלימה את מיפוי כל המדינות בארצות הברית[4] נתוני המפות החדשים כוללים קווי מתאר של בניינים בכל האזורים, כבישים קטנים יותר (כמו כבישים בתוך חניונים) מסומנים, מוצגים רמזורים, שבילי הליכה ושלטי עצור במהלך הניווט.

בנובמבר אותה שנה אפל חשפה כי היא תשלח צוותים למקומות שונים דוגמת לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו וסנטה קלרה כדי לשפר את הוראות ההליכה של היישום. עוד היא הודיעה כי בכוונתה לפרוס את מכוניות המיפוי שלה ברחבי ארצות הברית ובריטניה כדי לשפר את הנתונים ולאסוף פרטים למפות[5][6].

במהלך אירוע WWDC ביוני 2020 אפל הכריזה כי בריטניה, אירלנד וקנדה יקבלו גם הן את המפות המעודכנות שנבנו על ידה[7]. בספטמבר אותה שנה התווספו ליישום הוראות ניווט באופניים בערים מסוימות בעולם. כמו כן הוצגה התכונה "אפל מבט מסביב", שבדומה לגוגל תצוגת רחוב מאפשרת לצפות ברחובות באמצעות תמונה פנורמית שלהם.

ב-7 ביוני 2021 קיבלו גם ספרד ופורטוגל את המפות החדשות של היישום[8]. ב-10 בספטמבר אותה שנה פורסמו המפות המעודכנות גם באיטליה[9].

עם שחרור iOS 15 בספטמבר 2021, שודרגו המפות באמצעות מידע נוסף על נתיבים ותחבורה ציבורית, הוראות ניווט במציאות רבודה, גלובוס שמציג מידע על מדבריות ויערות, מצב לילה, כרטיסי מקום חדשים ודיווח על תקריות בדרכים[10].

בישראל: באוקטובר 2020 פורסם כי חברת אפל מפעילה בישראל מכוניות צילום כדי לאפשר את תכונת אפל מבט מסביב במדינה. על פי הפרסומים, במרץ 2021 סיימה החברה לצלם את כל הרחובות בישראל.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שחרור הגרסה החדשה לקהל הרחב ב-19 בספטמבר 2012, הועלו כלפי היישום ביקורות חריפות של משתמשים ופרשנים רבים, שמתחו ביקורת על ספג היעדר תכונות חשובות שהיו כלולות בגוגל מפות, דוגמת תצוגת-רחוב וניווט בתחבורה ציבורית. בנוסף, משתמשים התלוננו על השגיאות ביישום. דווחו מקרים כמו ציון מיקום לא נכון של אפל סטור בסידני, אוסטרליה; ציון עיר שלמה כבית חולים; ציון משתלה כשדה תעופה; ומציאת מיקום של תחנת דלק קרובה למשתמש שהיה במרחק של 76 קילומטרים לכיוון ההפוך. תצוגות תלת-מימד שמופיעות במפות היו מעוותות לחלוטין במקרים מסוימים, כולל מבנים מעוותים כמו גשר ברוקלין או מגדל אייפל. בחלקים מסוימים של העולם, תצוגת הלוויין הייתה מכוסה לחלוטין בעננים. בתגובה לביקורות הקשות, אפל פרסמה הצהרה, ובה הבטחה לפעול לשיפור היישום ותודה על המשוב מהלקוחות.

ב-28 בספטמבר 2012 פרסם מנכ"ל אפל, טים קוק, התנצלות על התקלות ביישום והציע כי משתמשי iOS 6 ישתמשו בשירותי מפות חלופיים או באתרי אינטרנט, תוך כדי שאפל עובדת על תיקון התקלות. בחודש אוקטובר 2012, סקוט פורסטל, המנהל האחראי על תוכנת המפות באפל, פוטר מתפקידו. פורסטל דיווח כי סירב לחתום על מכתב ההתנצלות שפורסם באתר החברה ושהיו לו עימותים עם מנהלים אחרים.

סוגי תצוגת המפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביישומי המפות, כמו בזו של Google, ישנם 3 סוגים של תצוגת מפות: תמונה ימנית: לווין. תמונה אמצעית: משולב- גם לווין וגם רגיל. תמונה שמאלית: רגיל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפל מפות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Zwaag, G. van der (6 באוקטובר 2012). "Apple verbetert eigen Maps: meer 3D-gebouwen, minder fouten" (בהולנדית). iCulture. נבדק ב-1 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Burrows, Peter; Frier=, Sarah (21 ביולי 2013). "Apple Said to Buy HopStop, Pushing Deeper Into Maps". Bloomberg. נבדק ב-11 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Panzarino, Matthew (29 ביוני 2018). "Apple is rebuilding Maps from the ground up". Tech Crunch. נבדק ב-11 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Leswing, Kif (2020-01-30). "Apple's new and improved maps that cost 'billions' are now out across the U.S." CNBC (באנגלית). נבדק ב-2020-01-31.Upon completion, Apple stated that Europe would receive updated maps later this year."Apple delivers a new redesigned Maps for all users in the United States". Apple Newsroom (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2020-10-03.
  5. ^ "Apple Maps vehicles". נבדק ב-12 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Apple confirms it's collecting data on foot to improve its Maps app". נבדק ב-19 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Revamped Apple Maps App Expanding to UK, Ireland, and Canada Later This Year". MacRumors (באנגלית). נבדק ב-2020-10-03.
  8. ^ Frank McShan, Redesigned Apple Maps Expanding to Spain and Portugal Today, Italy and Australia Later This Year, MacRumors, ‏7 ביוני 2021
  9. ^ Tim Hardwick, Revamped Apple Maps Rolls Out Across Italy, MacRumors, ‏10 בספטמבר 2021
  10. ^ עידן בן טובים, תתחדשו: iOS 15 זמינה להורדה – הנה כל מה שחדש וכל מה שלא תקבלו עכשיו, באתר גיקטיים, ‏20 בספטמבר 2021