מערך עיבוד פתקי הצבעה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מערך עיבוד של פתקי ההצבעהרוסית: Ко́мплекс обрабо́тки избира́тельных бюллете́ней ,КОИБ) הוא מכשיר אלקטרוני לספירת קולות המצביעים במערכת הבחירות ברוסיה, הידוע בראשי התיבות KOIB. לצורך הצבעה בעזרת KOIB משתמשים בפתקי הצבעה מנייר שנסרקו וזוהו על ידי המכשיר, שאגב קליטת פתק ההצבעה סופר את התוצאה. במובן הרחב, KOIB מהווה מערך חומרה ותוכנה אשר תפקידו לא רק לספור, אלא גם לבצע באופן אוטומטי נהלים סטנדרטיים אחרים בהתאם לחוק הבחירות. מכונת ההצבעה מחוברת למדפסת, שיכולה לקבל פרוטוקול של ועדת בחירות, כך שיועבר גם במצב אוטומטי אל רשתות התקשורת של ועדת הבחירות. יחד עם יכולות אלו, המערך כולו מהווה חלק אינטגרלי ממערכת האוטומציה הממלכתית לבחירות[1]. ההתקנים האופטיים עבור KOIB מעוצבים ומיוצרים על ידי חברת LOMO[2].

ברוסיה כולה יש כ-5,000 מערכי KOIB. על כך הצהירה בפני עיתונאים ביולי 2016 יושבת ראש ועדת הבחירות המרכזית של רוסיה אלה פמפילובה[3]. לדברי חבר בוועדת הבחירות המרכזית של הפדרציה הרוסית, אלכסנדר קינווה, המערכים יהיו בשימוש בבחירות לדומה הממלכתית, אם בקמפיין הבחירות ייטלו חלק יותר מעשרים מפלגות[4].

סורק ראשי
סורק רזרבי
מקלדת

מטרה ותכונות טכניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צמצום זמן איסוף נתוני התוצאות וקבלת פרוטוקול תוצאות ההצבעה מנקודות ההצבעה השונות;
  • מזעור גורם אנושי בהליך ספירת הקולות;
  • הגדלת אמון האזרחים בתהליך הבחירות.

KOIB מורכב מפתח אחסון פתקי הצבעה ומכשיר קליטה, העשוי בצורת כיסוי לקלפי, אשר משלב בתוכו חומרה אלקטרונית שמבוססת על מעבד עם סורק מחובר אליו. לצורך אחסון פתקי ההצבעה, המערך מצויד בזיכרון לקריאה בלבד עם אפשרות של חיבור כרטיס זיכרון.

הוא כולל גם מקלדת ידנית שנדרשת לצורך הגדרת מצבי ההתקן (כמו מצב בדיקה ומצב הצבעה) וביצוע של מספר נהלים סטנדרטיים. לדוגמה, ניתן להזין באופן ידני נתונים של תוצאות ההצבעה המוקדמת. תצוגת מסך LCD נועדה להציג נתונים. במצב ההצבעה המכשיר מציג את מספר פתקי ההצבעה שהוגשו, אשר למעשה מאפשר לכל מצביע לדרג את נקודת ההצבעה בה הוא מצביע. במקרה של כשל במערך, ישנו גם חריץ עבור הצבעה ידנית, המאפשרת במקרה חירום להשתמש בקלפי האלקטרוני כתיבת קלפי רגילה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]