מעוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגלגל הקדמי של F/A-18 רתום למעוט, רגע לפני שיגור
הגלגל הקדמי של F/A-18 רתום למעוט על נושאת מטוסים אמריקנית

מָעוֹט (מוכר גם בשם קַטַפּוּלְטָה) הוא מתקן שמזניק מטוסים בנושאת מטוסים או משגר מל"טים קלים ללא צורך במסלול המראה.

הסבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמראה ממסלול רגיל, מטוסי קרב זקוקים למרחקים גדולים הנעים בין 300 ל-1,000 מטר על מנת להאיץ עד מהירות גבוהה ממהירות הזדקרות ולהמריא, אך סיפונה של נושאת מטוסים קצר מדי ואין הוא מאפשר למטוס להמריא באופן עצמאי. לשם כך מותקן על הסיפון מתקן אשר מאיץ את המטוס למהירות הדרושה. מתקן זה נרתם לגלגל הקדמי של המטוס, נדחף בעוצמה רבה על ידי בוכנת-קיטור המופעלת על ידי קיטור בלחץ גבוה, וכך מעניק למטוס את המהירות הגבוהה הנחוצה להמראתו.

לאחר שהוכן לביצוע המשימה, המטוס מתקרב בעזרת הכוונה מצוות הסיפון אל חלק שבמסילה שבחלק העליון שלו נתפס מוט שמחובר לכן הנחיתה הקדמי של המטוס ותפקידו לוודא שהמטוס לא ינתק מהמעוט בזמן ההזנקה. לאחר שאיש צוות באפוד ירוק וידא שאכן המוט החליק כראוי אל המסילה ושמוט נוסף מאחורי כן הנסע הקדמי גם הוא בתוך המסילה, מסמן שוב בידו והמטוס מתקדם מעט עד שהמוט הקדמי בכן הנסע הקדמי מחליק במעלה המסילה ונופל קדימה וננעל. לאחר וידוא נוסף של הנעילה מתרחק איש הצוות באפוד הירוק מהמטוס ומסמן בידיו שהכול כשורה. איש צוות באפוד צהוב שתפקידו להכווין ולהזניק את המטוס מוודא שהכול מוכן ומסמן בידיו לטייס להגביר את דחף המנועים. לאחר שהדחף הוגבר הוא מתכופף, שולח יד אחת קדימה ומסמן צורת אקדח או מפנה אגודל למעלה ואז אנשי צוות שנמצאים בתא המכונה "בועה" הנמצא בצד הסיפון לוחצים על כפתור השיגור ומזניקים את המטוס לאוויר.

בנושאות מטוסים גרעיניות אמריקניות, מערכת מעוט השיגור מחוברת ישירות למערכת הכור הגרעיני, שיוצר במהירות רבה קיטור ממי ים, המועבר לבוכנת המעוט. דבר זה מאפשר הזנקה ושיגור מהירים יותר של מטוסים.

בנושאות המטוסים מסדרת ג'רלד פורד, מותקן מעוט אלקטרומגנטי המאפשר האצה הדרגתית יותר של המטוס, אשר מקטינה את הנזק המבני הנגרם לו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא תעופה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.