מסילת הרכבת צ'ינגדזאנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסילת הרכבת צ'ינגדזאנג
מידע כללי
מדינה הרפובליקה העממית של סין
עיר להסה, שינינג
מפעיל China Railway Qingzang Group עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
עלות 3.96 מיליארד דולר
פתיחת הקו 1984 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על הקו
אורך הקו 1,956 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
רוחב המסילה 1435 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מתח חשמלי 25 kV, 50 Hz AC railway electrification עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר התחנות 45
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תוואי מסילת הרכבת

מסילת הרכבת צ׳ינגהאי-טיבט או רכבת צִ'ינְגְדְזָאנגסינית מפושטת: 青藏铁路; בפין-יין: Qīngzàng Tiělù) היא רשת מסילות ברזל המחברת את בירת המחוז האוטונומי הטיבטי להסה לשינינג, בירת מחוז צ׳ינגהאי, ובהמשך לבייג'ינג, בירת סין. המסילה נפתחה ב-1 ביולי 2006 להסעת נוסעים ומטען. זוהי אחת ממסילות הרכבת היקרות ביותר בהיסטוריה בגלל אופי השטח בו עוברת המסילה והתנאים הטופוגרפיים שלו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בשנות ה-50 של המאה ה-20 חלם המשטר הקומוניסטי בסין לחבר את טיבט לסין גופא, אבל חוסר ידע טכנולוגי ובעיות מימון דחו את הפרויקט הזה עד סוף שנות ה-90. סלילת המסילה החלה משני הצדדים בו זמנית, והנחת המסילה הושלמה באמצע אוקטובר 2005. עד 1 במאי 2006 הושלמו כל העבודות בקו והמסילה החלה להיבדק ולהיבחן לקראת הפעלתה. ב־1 ביולי 2006 נפתחה המסילה באופן רשמי במעמד של נשיא סין, חו ג'ינטאו. סלילת מסילת הרכבת הזו היא חלק מהמדיניות הסינית לפתח את הפרובינציות המרוחקות שלה. מטרתה הסופית של מסילת הרכבת היא לחבר את סין עם הודו.

מצד המתנגדים לפוליטיקה הסינית בטיבט נשמעה הטענה שמטרתו העיקרית של הפרויקט נועדה לקשור את טיבט לסין ולהגדיל את כמות הסינים במחוז וכך לפגוע באוכלוסייה הטיבטית. בטיבט מהווים עדיין בני האן (הקבוצה האתנית השלטת בסין) מיעוט קטן - רק 4.2% מהאוכלוסייה הקבועה במחוז - אולם רבים טוענים שמספר המהגרים השוהים בטיבט גדול בהרבה, ומצביעים בפקפוק על המקור למידע - נתונים סטטיסטיים רשמיים של ממשלת סין. לטענת המתנגדים, בעקבות הקמת המסילה עשוי זרם המהגרים לגדול פי כמה. מתנגדי המסילה מצביעים גם על הסכנה הסביבתית הטמונה בפרויקט אדיר הממדים, וחוששים כי מיליוני הנוסעים יזהמו את אחד האזורים היפים בעולם. הממשלה הסינית טענה בתגובה שנקטה צעדים להגן על הסביבה: הקרונות מצוידים במתקנים לדחיסת האשפה, ולאורך המסילה נבנו מעברים מיוחדים בשביל בעלי חיים דוגמת האנטילופה הטיבטית וצבי יעלי טיבטי.

בשנת 2001 נכתב שיר "הדרך השמימית" שהוקדש למסילה.

נתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עלות סלילת המסילה מוערכת ב-3.6 מיליארד דולר
  • אורכה של המסילה משינינג ללהסה הוא 1957 ק"מ, ומבייג'ינג עד להסה 4064 ק"מ.
  • זמן הנסיעה מבייג'ינג עד להסה: 47 שעות ו-28 דקות.
  • התחנה הגבוהה ביותר בקו: תחנת טאנגגולה (Tanggula 唐古拉) בגובה 5,068 מטרים, ליד הכפר הגבוה בעולם וונקואן. נכון ל-2009 זוהי תחנת הרכבת הגבוהה ביותר בעולם. התחנה שוכנת כקילומטר ממעבר טאנגגולה בגובה של 5,072 מטרים מעל פני הים, הנקודה הגבוהה ביותר בקו.
  • המנהרה הגבוהה ביותר בקו נמצאת בגובה של 4,905 מטרים מעל פני הים.
  • יותר מ-25 אחוז ממסילת הרכבת נבנו על קרקע קפואה לעד, ובגלל תופעת ההתחממות הגלובלית, נבנתה רשת של צינורות בתוך הקרקע שאמורים לשמור על האדמה קפואה וכך לא לפגוע בתשתית של המסילה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]