מנחם כהנא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנחם כהנא
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1946 (בן 78 בערך)
קבוצת יבנה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי חקר התלמוד
מקום מגורים ישראל
פרסים והוקרה פרס א.מ.ת. (2009) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים מעוז כהנא עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
מדרשי הלכה של התנאים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנחם יצחק כהנא (נולד ב-1946) הוא פילולוג, פרופסור אמריטוס בחוג לתלמוד של האוניברסיטה העברית. כהנא הוא מבכירי החוקרים של מדרשי ההלכה. זכה בפרס א.מ.ת לשנת 2009. כהנא החל את דרכו המחקרית באוניברסיטה העברית בירושלים. את עבודת הדוקטורט שלו, אקדמות להוצאה חדשה של ספרי במדבר,[1] כתב בהדרכת פרופ' אליעזר שמשון רוזנטל. בעבודה זו הניח את היסודות להוצאה לאור של מהדורה מדעית חדשה עם ביאור מקיף למדרש ספרי במדבר. לאחר עבודה של למעלה משלושים שנה, השלים כהנא משימה זו עם פרסומה של המהדורה בחמישה כרכים (שני כרכי מהדורה ושלושה כרכי פירוש, בשנים תשע"א–תשע"ה).

במסגרת חיפושיו בספריית לנינגרד אחר כתבי יד עם פירוש רבינו הלל לספרי במדבר, גילה כהנא כי בכתביו של הקראי ישועה בן יהודה מצויה התייחסות למדרש הלכה שנעלם מאיתנו עד כה. כהנא זיהה כי מדרש זה מתאים לסוגת מדרש הספרי זוטא לספר במדבר. כהנא אסף את ציטוטיו של ישועה בן יהודה, קטעים נוספים מספר פתרון תורה וממדרש נוסף, והוציא לאור את מדרש ספרי זוטא לדברים.

ספר אחר שפרסם כהנא מסתמך על מחקר משותף שלו עם דניאל בויארין בו השוו בין חומר אגדי במדרשי ההלכה לפרשת עמלק. כהנא ביסס את הקביעה שמדובר בחומר אגדי המשותף לשתי המכילתות, והוכיח את משניותו של החומר במכילתא דרשב"י ביחס לזה שבמכילתא דר' ישמעאל.

כהנא אף פנה מפעם לפעם מעיסוקו המרכזי – מחקר מדרשי ההלכה – לעיסוק במחקר המשנה והתלמוד הבבלי. שני מאמרים שפרסם על מחקר התלמוד הבבלי מדגישים את עריכתו הספרותית המדוקדקת המבססת מגמה כלשהי אליה מכוון התלמוד הבבלי.

כהנא הנחה תלמידי מחקר רבים בחקר מדרשי ההלכה ובחקר התלמוד הבבלי.

כהנא תושב אלון שבות שבגוש עציון.

מחיבוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.