ממלכת קאחתי-הרתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שם המלך שנות שלטון
קוויריקה השלישי הגדול 10141029
סיפוח של הממלכה הגאורגית 10291039
גאגיק 10391058
אר'סרתן הראשון 10581084
קוויריקה הרביעי 10841102
אר'סרתן השני 11021105

ממלכת קאחתי-הרתיגאורגית: კახეთ-ჰერეთის სამეფო) הייתה ממלכה גאורגית בימי הביניים שהתקיימה במחוזות ההיסטוריים של קאחתי והרתי במזרח גאורגיה, בשנים 10141105.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הקמתה של ממלכת קאחתי שכנה בשטח המחוז ההיסטורי, קאחתי נסיכות נוצרית בשם כורבישופות קאחתי, ששליטה נשא בתואר הכנסייתי כורבישוף[1]. עם מותו של בגרט השלישי, בשנת 1014, קפץ קוויריקה השלישי על ההזדמנות, השתלט על המחוז השכן, הרתי, והכריז על עצמו כמלך קאחתי והרתי - מלך ממלכת הקאחים והראנים.

בתקופת שלטונו שגשגה הממלכה החדשה וצברה כוח פוליטי. בשנת 1027 הצטרף צבא ממלכת קאחתי לצבא המשותף של בגרט הרביעי, שהונהג על ידי ליפריט הרביעי, דוכס קלדקארי ואיוון אבאזאסדזה, האמיר אמירות טביליסי, אלי בי. ג'עפר והמלך דוד הראשון, מלך ארמניה כנגד האמיר של אראן (آران) מבית שאדאדיד[2], אל-פאדל הראשון איבן מוחמד, שהובס תבוסה מוחצת בנהר אקלז. בערך באותו זמן, השמיד, קוויריקה השלישי, השמיד כוח פולש בראשות המלך האלאני, אורדורה, שחצה את הרי הקווקז לתוך קאחתי רק בשביל ליפול בקרב במערכה נטושה.

בשנת 1029, בשיא שלטונו ויוקרתו, נרצח קוויריקה בהתנקשות בעת ציד, והממלכה נכבשת בידי בגרט הרביעי למשך 10 השנים הבאות. בשנת 1039, הצליחו אצילי קאחתי, להחזיר את המונרכיה ולהמליך את בנו המאומץ של קוויריקה השלישי, גאגיק עליהם.

בעזרת תמרונים במאבק בין בגרט הרביעי לבין האציל הגאורגי רב העוצמה, ליפריט הרביעי, דוכס קלדקארי מבית בר'וואשי, הצליח גאגיק להבטיח את שלמות ממלכתו. הוא עזר לבגרט במשלחת שלו כנגד אמירות טביליסי, אולם כשניסה המלך הגאורגי לתפוס את חזקותיו בהרתי, כרת גאגיק ברית עם ליפריט, וסייע לו במרידתו כנגד בגרט בשנים 1046-1047, והצליח לשמור, פחות או יותר, על נחלותיו בהרתי.

יורשו של גאגיק, אר'סרתן הראשון, התקשה לעמוד בפני בדרט הרביעי ומאבד חלקים נרחבים לבגרט הרביעי, ולכן נכנע, בשנת 1068, לסולטאן הסלג'וקי, אלפ ארסלאן, הסכים להעלות לו מיסים, וקיבל את תמיכתם של הסלג'וקים במאבקו כנגד ניסיונות הסיפוח של בגרט הרביעי ויורשו גיאורגי השני.

מאוחר יותר, בדומה לאביו, כרת אר'סרתן הראשון ברית עם השבט המורד של הליפריטים. אולם העביר את תמיכתו, מאוחר יותר, לגיאורגי השני ועזר לו במסעו למיגור האופוזיציה הפיאודלית. מאוחר יותר, בשנת 1074, נלחם כנגד הפלישה הסלג'וקית של מאליק שאח הראשון (ملكشاه)[3].

אף על פי כן, כאשר חתם גיאורגי השני על הסכם שלום עם הסלג'וקים בתחילת שנות השמונים של המאה האחת עשרה, הכיר הסולטאן הסלג'וקי בגיאורגי השני כשליט הלגיטימי היחיד של קאחתי, והשאיר לו כוח סלג'וקי כדי שיוכל לכבוש את המחוז. גיאורגי, שעמד בראש הצבא הגאורגי-סלג'וקי המשותף, הטיל מצור על מצודת וז'יני (בקאחתי), אבל נכשל בניסיון הכיבוש ונסוג. אר'סרתן קפץ מיידית על ההזדמנות, והזדרז למאליק שאח, הבטיח לו את נאמנותו והתאסלם. בכך השיג את הגנתם של הסלג'וקים מול שאיפותיו של מלך גאורגיה.

הממלכה המשיכה להיות כפופה לסלג'וקים גם בתקופת שלטונו של יורשו קוויריקה הרביעי, שהצליח לעמוד אף הוא מול שאיפות איחוד הממלכות הגאורגיות, של דוד הבנאי, לממלכה הגאורגית המאוחדת.

סופה של הממלכה הגיע עם עלייתו של אר'סרתן השני לכס המלוכה. אר'סרתן, שהיה מנהיג קל דעת "הצליח" להמאיס את שלטונו על עמו, ואצילי ממלכתו בראשות הנסיך ארשיאני מהרתי, אסרו אותו והסגירו אותו לידי דוד הבנאי, מלך הממלכה הגאורגית המאוחדת, שסיפח סופית את הממלכה ואיחד אותה עם ממלכתו.

שושלת בגרטיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבט נוסף למאבק בין ממלכת קאחתי-הרתי בשאיפות האיחוד עם הממלכה הגאורגית המאוחדת הוא המאבק שבין שושלת המלוכה, שושלת בגרטיוני - שליטי הממלכה הגאורגית המאוחדת ושושלת בגרטוני הארמנית - שליטי קאחתי, שהיו למעשה נצר לאותה שושלת.

השושלת הארמנית הגיעה לשלטון בממלכה הגאורגית על ידי כך שמייסד הממלכה, קוויריקה השלישי, אימץ גאגיק כבנו וכיורשו, כאשר אביו הביולוגי היה דוד הראשון, מלך ממלכת לורי הארמנית ואילו אימו הייתה אחותו של קוויריקה השלישי.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ממלכת קאחתי-הרתי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כורבישוף (Chorbishop) - דרגה בכנסייה הנוצרית שהיא נמוכה מבישוף. מושג הלקוח מיוונית - Χωρεπίσκοπος ומשמעותו: בישוף של המדינה
  2. ^ שאדאדיד - היא שושלת מלוכה כורדית ששלטה בחלקים נרחבים של ארמניה ואראן (آران) בשנים 951-1199
  3. ^ מאליק שאח הראשון (ملكشاه) - מנהיג הסלג'וקים בשנים 1072-1092