מלחמת העולמות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלחמת העולמות
War of The Worlds
כריכת הספר משנת 1913
כריכת הספר משנת 1913
מידע כללי
מאת ה. ג'. וולס
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני
נושא פלישת חייזרים, קולוניאליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות שנות ה-90 של המאה ה-19 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
מקום הוצאה אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1898
פרסים
סדרה
ספר קודם הרואה ואינו נראה עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Sleeper Awakes, Edison's Conquest of Mars, Fighters from Mars עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002494458, 001805216, 001805215
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלחמת העולמותאנגלית: The War of the Worlds) הוא רומן בדיוני שחיבר הסופר האנגלי ה. ג'. וולס ושראה אור בשנת 1898. זהו רומן העוסק בפלישה של אנשי המאדים לכדור הארץ. הדובר בספר מתאר התרחשויות שקרו שש שנים קודם להווה הסיפורי.

כמקור ההשראה לסיפור שימשו כנראה הגילויים האסטרונומיים מאותה התקופה של מה שנראה כ"תעלות" על פני המאדים. הגילויים הולידו השערות לגבי קיום חיים על כוכב זה. הספר מותח גם ביקורת סמויה על הקולוניאליזם ועל יחס בני-האדם לחיות חסרות מגן.

הספר ועיבודיו המאוחרים יותר הפכו את רעיון הפלישה ממאדים ואת המכונות התלת-רגליות לקלסיקה של תרבות המדע הבדיוני.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"איש לא האמין בסוף המאה התשע-עשרה, כי עולמנו נתון לתצפית קפדנית ומדוקדקת מצד תובנות אדירות מזו של האדם, ועם זאת בנות תמותה כמוהו. בעוד בני האדם מתעסקים בענייניהם השונים, הם נבחנו ונלמדו, אולי באותה דקדקנות שבה בוחן האדם במיקרוסקופ את היצורים בני החלוף השורצים ומתרבים בטיפת מים. איש לא חשב שהעולמות העתיקים יותר בחלל עשויים להיות מקור סכנה למין האנושי. אולם מעבר למרחבי החלל התבוננו בכדור הארץ מוחות, אשר לעומתם המוחות שלנו הם כשל בהמות בנות תמותה. תבונות עצומות, קרירות ונטולות רחמים התבוננו בנו בעיניים מלאות קנאה ותכננו אט-אט ובבטחה את תוכניותיהם המכוונות נגדנו."

כך פותח הדובר את הסיפור שרוב עלילתו מתרחשת באזור הכפרי של דרום מזרח אנגליה בשנותיה הראשונות של המאה העשרים. העלילה נמשכת על פני 21 ימים שבהם נחתו החייזרים עשר פעמים ברחבי אנגליה.

הדובר מתחיל בתיאור כלי תעופה גלילי שנוחת קרוב ללונדון, ממנו יוצאים יצורים עגולים בעלי זרועות ציד שיורים על האנשים שהתקבצו סביב הגליל בנשק דמוי מראה על תורן שמכונה ”קרן החום” וששורף כל מה שבא איתו במגע. לאחר שהדובר נמלט בשלום מבני המאדים, הוא ואשתו יוצאים לבקר את דודניהם. בדרכם חזרה הם רואים את ”הכוכב הנופל” השני נוחת. הדובר מבחין במכונה תלת-רגלית ענקית על הגבעה מולו ולאחר מכן מופיע תלת רגל נוסף, שמתקרב אליו במהירות. בעודו מנסה להתחמק מהמכונה כרכרתו מתהפכת והוא נופל ממנה. הוא חוזר לביתו ומחלונו הוא מבחין בחייל שנכנס לחצרו. הוא מזמין את האיש פנימה וזה מספר לו כיצד היחידה שלו הושמדה על ידי אותן מכונות מלחמה וקרן החום שלהן.

בבוקר שלמחרת שניהם הולכים לעיירות וויברידג' ושפרטון שם הדובר רואה כיצד בני המאדים התלת רגליים מתגברים על תותחי הצבא, ומשמידים את הפלוגות והבתים בעזרת קרן החום. אחד מהתלת רגליים נפגע מקליעי התותח שהצבא יורה בהם ומתמוטט, וקרן החום שעדיין פועלת, בעוד המכונה מאבדת שליטה, מרתיחה את מי הנהר. הדובר קופץ לנהר וחוצה אותו לגדה השנייה ממנה הגיעו התלת רגליים. בדרך נס התלת רגליים לא מבחינים בו והוא ניצל. הוא שוחה עם הזרם ופוגש בכומר נתנאל. השניים מתחברים והולכים יחדיו לצפון. בדרך הם מבחינים בבני מאדים תלת רגליים שנושאים צינור גדול ודרכו יורים פגזים מהם עולה עשן שחור שחונק כל יצור חי שנושם אותו.

בשלב הבא של הסיפור הדובר מספר על אחיו הצעיר שחי בלונדון, שכאשר הגיעו החדשות על העשן השחור ועל התלת רגליים כל התושבים פתחו במנוסה. בפרק האחרון שהוא מספר בו על מנוסתו של אחיו הוא מתאר כיצד ספינת הקרב ”בת הרעם” מסתערת על התלת רגליים ומפילה רבים מהם אך בסופו של דבר טובעת. אז מבחין אחיו במשהו שטוח ורחב חוצה את השמיים לכיוון מערב-החלק הראשון של הספר מסתיים. בחלק השני של הספר הדובר והכומר תופסים מחסה מהעשן השחור תחת בית נטוש. כוכב נופל נוסף עובר ישר דרך הבית וממוטט אותו אך המטבח והמרתף ניצלים ונקברים תחת ההריסות. בני המאדים מבססים את הבור שיצר הגליל ובונים בו מכונות ומכשירים מתוחכמים ומורכבים כגון ”מכונת העבודה” המורכבת דמוית הסרטן שבונה ומפרקת את שאר מכשיריהם של בני המאדים. הוא ראה כיצד העשב האדום והמוזר שהביאו עימם בני המאדים נפוץ בכל הסביבה, וכיצד ראה את אותה מכונת עבודה מלאת חיים ”צדה” בני אדם בשדות ושמה אותם בסל המוזר בחלק האחורי של גופה. עם הזמן דעתו של הכומר מתחילה להיטרף, וכאשר הם רואים כיצד בני המאדים ”אוכלים” את בני האדם שלכדו בעזרת עירוי הדם שלהם לעורקיהם הוא משוכנע שהם שדים שבאו לבשר על בואו של יום הדין. הוא מקים רעש רב, ומחשש שייתפסו הדובר מכה בראשו עם סכין הקצבים שבמטבח. לפתע מבחין הדובר במכונת העבודה שהגיעה למקום בעקבות הרעש, הוא רואה מחוש נחשי נכנס דרך החרך בהריסות ושומע אותו גורר את גופתו של הכומר. הוא נכנס למרתף ומתחבא מתחת לעצי ההסקה. לאחר מכן המחוש מחפש אחריו בתוך המרתף אך לאחר שלא מצא דבר יצא המחוש מההריסות ומכונת העבודה עזבה את המקום. אחרי כמה ימים נוספים מסתלקים בני המאדים מהבור. הדובר בורח מההריסות אל לונדון הנטושה ופוגש בתותחן שפגש בתחילת הפלישה וזה מספר לו על תוכניתו לחיות בשלטונם של בני המאדים. לאחר שהוא נפרד ממנו רואה הדובר את התלת רגליים עומדים ללא תנועה וציפורים שחורות תולשות מהם נתחי בשר אדום. הדובר הבין כיצד בני המאדים הובסו-לא בעזרת תותחים או רובים אלא בעזרת חידקים ארציים שהמערכת החיסונית שלהם לא יכלה לעמוד בפניהם. לאחר מכן הוא הולך לחורבות ביצוריהם של בני המאדים ורואה אותם שרועים מתים בשיירות ואת מכונותיהם עומדות דוממות. בסוף הוא מתאר כיצד המין האנושי מתאושש, האנשים מתחילים לשוב לערים ולעיירות ואנגליה חוזרת להיות מאוכלסת, בעוד התלת רגליים שעדיין עומדים שם ללא תזוזה מזכירים למין האנושי שוב ושוב, כיצד במחיר של אלפי מתים קנה האדם את זכותו המולדת לשלוט בכדור הארץ.

תסכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת העולמות (תסכית)

'מלחמת העולמות' הומחזה בארצות הברית כתסכית בשנת 1938. התסכית שודר בארצות הברית בתחנת הרדיו של CBS, ב-30 באוקטובר של אותה שנה, (לכבוד ליל כל הקדושים שחל למחרת). התסכית היה במתכונת של שידור אירוע חי תוך פריצה לשידור באמצע תוכנית של מוזיקה קלה. אורסון ולס היה השדר (האמיתי כביכול) ועשה זאת בצורה כה משכנעת, עד שהתעוררה היסטריה המונית ומנוסה של רבים מבתיהם באזור ניו יורק וניו ג'רזי. השידור הפך למעין מיתוס היסטורי. וודי אלן שיחזר את האירוע בסרטו "ימי הרדיו" משנת 1987.

הגרסה המוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת העולמות (אלבום)

במשך שנים רבות, הגרסה המוכרת של 'מלחמת העולמות' הייתה דווקא הגרסה המוזיקלית של ג'ף ויין. האלבום יצא בשנת 1978 והיווה יצירה מוזיקלית שעומדת בפני עצמה. היצירה היא בעיקרה מוזיקה אלקטרונית אינסטרומנטלית, הכוללת מספר שירים נפרדים, ובתוכה משולב הסיפור המקורי. באלבום מככבים כמה מהשמות המפורסמים של התקופה, בהם שחקן הקולנוע ריצ'רד ברטון בתפקיד המספר, וג'סטין היווארד מלהקת מודי בלוז בביצוע שיר שהפך ללהיט סולו עצמאי - "סתיו לנצח" (Forever Autumn). לאלבום יצאו גרסאות בספרדית ובגרמנית. בשנת 2005 הוצא האלבום מחדש בעקבות הסרט בגרסה רגילה, ובגרסה מורחבת הכוללת בונוסים ותוספות.

לקהל הישראלי מוכרת הנעימה המרכזית מתוך היצירה בהקשר קולנועי קצת אחר. בשנות השמונים השתמשו המפרסמים א.ד. מטלון בקטע מתוך האלבום כרקע לפרסומות שהופקו לקולנוע.

ב-2012 הוציא ג'ף ויין גרסה עדכנית לאלבום, הפעם עם ליאם ניסן בתפקיד המספר. לצידו השתתפו באלבום, בין השאר, גארי בארלו (סולן להקת טייק ד'את), ריקי וילסון (סולן להקת קייזר צ'יפס), וג'וס סטון.

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – מלחמת העולמות (סרט, 1953), מלחמת העולמות (סרט, 2005)

לסיפורו של ה. ג' וולס הופקו מספר גרסאות קולנועיות. שתי הבולטות בהן היו גרסתם של ג'ורג' פאל (מפיק) וביירון הסקין (במאי) משנת 1953, בכיכובם של ג'ין ברי ואן רובינסון, וגרסתו של סטיבן ספילברג משנת 2005, בה השתתפו טום קרוז, מירנדה אוטו וטים רובינס.

סדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – מלחמת העולמות (סדרת טלוויזיה, 1988), מלחמת העולמות (סדרת טלוויזיה בריטית, 2019), מלחמת העולמות (סדרת טלוויזיה אמריקאית, 2019)

לסיפורו של ה. ג' וולס הופקו שלוש סדרות טלוויזיה: בשנת 1988 הופקה "מלחמת העולמות" כהמשך לסרט משנת 1953. בשנת 2019 הופקה מיני-סדרה בריטית בהפקת BBC המתרחשת באנגליה האדוארדיאנית וסדרת טלוויזיה אמריקאית בהפקת פוקס המאה ה-20 המתרחשת בזמן המודרני, בדומה לעלילת סרטו של סטיבן ספילברג משנת 2005.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלחמת העולמות בוויקישיתוף