מכניקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.

מֵכָנִיקָהיוונית: μηχανική) היא ענף מדעי העוסק בהתנהגות גוף פיזי כאשר מופעל עליו כוח או העתק, וההשלכות מכך על סביבת הגוף. ניתן להגדיר את המכניקה כתורה העוסקת בתנועה של גופים ובכוחות המופעלים עליהם. המכניקה מתחלקת לשני ענפים מרכזיים, סטטיקה ודינמיקה. בהתאם לכך, ניתן לחלק כל תת תחום שלה לשני הענפים האלה. בתחומים מסוימים המכניקה תקבע שאין הבדל בין גוף בתנועה לגוף סטטי, ובחלק מהתחומים זה הבדל מהותי לניתוח המכני של הגוף.

המכניקה היא התחום הבסיסי ביותר בפיזיקה, גם מבחינת ההתפתחות ההיסטורית שעברה הרבה דרך המכניקה, גם מבחינת המושגים המוגדרים בה שיתר התחומים משתמשים בהם תדיר, וגם מהבחינה האינטואיטיבית, שכן המכניקה עוסקת בעולמנו היומיומי. בשל כך, הוראת הפיזיקה ברוב המסגרות מתחילה במכניקה.

בין המושגים שמוגדרים ומנותחים במכניקה:

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילתו של הענף ביוון העתיקה בכתבי אריסטו וארכימדס. בתקופה זו הייתה מקובלת הפיזיקה של אריסטו כאמת מדעית.

בתחילת העת החדשה, מדענים כמו גלילאו גליליי, יוהאנס קפלר ובמיוחד אייזק ניוטון הניחו את היסודות למה שכיום מוכר כמכניקה קלאסית - ענף של הפיזיקה העוסק בגופים העומדים או נעים במהירות הנמוכה בהרבה ממהירות האור. בהתאם לעקרונות של המכניקה הקלאסית, נוסחו תורות נוספות הבוחנות תנועה של גופים מורכבים יותר, כמו מכניקה של גוף קשיח, מכניקת הזורמים ומכניקת הרצף. כמו כן נבנו לאורך המאות ה-18 וה-19 ניסוחים מופשטים יותר ומתמטיים יותר של המכניקה, הנכללים תחת הקטגוריה של מכניקה אנליטית.

בראשית המאה העשרים, נוסחו תורת היחסות הכללית והפרטית בידי אלברט איינשטיין העוסקות בגופים הנעים במהירות האור או במהירויות קרובות אליה וסותרות את התחזיות של המכניקה הקלאסית במהירויות כאלה. במקביל התגבשה תורה מדעית נוספת בתחום - מכניקת הקוונטים, זו העוסקת בדינמיקה של חלקיקים בסקאלות קטנות (מסדר גודל אטומי).

בעוד שהמכניקה הקלאסית היא מערכת שלמה ומסודרת, שהמחקר בה - בהכללה כמובן - הגיע לתומו, הרי שמכניקת הקוונטים עדיין סובלת מסתירות בסיסיות וחוסר הבנה שלמה של חוקיה. לשם השלמתה של מכניקת הקוונטים, חסרה התאוריה של הכול שהמדע מתקשה להגדירה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכניקה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.