המכללה האקדמית הדסה ירושלים

המכללה האקדמית הדסה ירושלים
מכללה
מוטו אקדמיה מובילה בעולם משתנה
תקופת הפעילות 1970–הווה (כ־54 שנים)
בעלי תפקידים
נשיא פרופ' ברטולד פרידלנדר
סגן נשיא ד"ר צחי מילגרום
סטודנטים
כלל הסטודנטים 3,933[1]
סטודנטים לתואר ראשון 3,766[1]
סטודנטים לתואר שני 167[1]
סטודנטים מתוקצבים 1606[2]
מיקום
מיקום ירושלים
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°47′00″N 35°13′16″E / 31.783416666667°N 35.221194444444°E / 31.783416666667; 35.221194444444
http://www.hac.ac.il
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הגשר המחבר בין מבני המכללה מעל רחוב החבצלת

המכללה האקדמית הדסה ירושלים היא מכללה אקדמית השוכנת ברחוב הנביאים במרכז ירושלים. נכון ל-2022 לומדים בה כ-4,600 סטודנטים במסלולי לימוד שונים לתואר ראשון, תואר שני וכן מכינות קדם אקדמיות[3].

המכללה נקראת על שם ההסתדרות הציונית הדסה, שיזמה את הקמתה בשנת 1970.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוס המכללה שוכן בלב ירושלים במבנה ארכיטקטוני מן המחצית השנייה של המאה ה-19, שנתרם על ידי הברון ג'יימס מאיר רוטשילד. הבניין המרכזי הוקם בשנת 1888 ושימש כבית החולים היהודי הראשון מחוץ לחומות העיר. בשנת 1918 עבר בית החולים לניהול קעמצ״א, וב-1939 עבר בית החולים לבניין חדש בהר הצופים.

בתחילת מלחמת העולם הראשונה, הייתה בארץ פעילות נרחבת של קבוצת עזרה מדיצינית ציונית אמריקנית (קעמצ״א), שהפכה בשנת 1922 למוסד אשר נקרא "הסתדרות מדיצינית הדסה". ארגון נשות הדסה חרת על דגלו להמשיך ולפעול למען הקהילה בארץ.

כמה שנים לאחר מכן הוחלט להקים בית ספר מקצועי לבנות על שם אליס סליגסברג, ביוזמת ארגון "הדסה". בית הספר נחנך ב-14 באוקטובר 1942[4].

באפריל 1953 הונחה אבן הפינה לבניין חדש שהוקם בצמוד לבניין הקיים של בית הספר[5]. הבניין החדש נחנך ביולי 1958[6]. בית הספר פעל כתיכון, אך בהמשך נוספו מסלולים לבוגרי תיכון, בעיקר במתכונת של לימודי ערב. נפתח מסלול לימודים על-תיכוני להכשרת מורות למלאכה, בשיתוף משרד העבודה[7], ומסלול להכשרת לבורנטים ומזכירות רפואיות, בשיתוף האוניברסיטה העברית[8].

בפברואר 1968 הונחה אבן הפינה לאגף חדש של בית הספר במבנה המרכזי. התוכנית של המוסד החדש הייתה להכפיל את מספר התלמידים מ-500 ל-1,000 ולכלול גם לימודי אלקטרוניקה, תקשורת ואופטיקה לבנים[9]. המבנה החדש נחנך ב-1970 אך הוא לא שימש את בית הספר אלא את מכללת הדסה שהוקמה באותה עת, על בסיס מסלול לימודי הערב, ושפעלה קודם כחלק מבית הספר[10]. מנהלת בית הספר התיכון הלן קיטנר ניהלה בתחילה גם את המכללה[11].

בראשית דרכה של המכללה למדו בה הסטודנטים במשך שנתיים, שבסיומן הוסמכו כטכנאים או כהנדסאים באחת מארבע מגמות: אלקטרוניקה, מחשבים, צילום ועובדי מעבדה[12]. המחזור הראשון, שכלל 109 סטודנטים, סיים את לימודיו בנובמבר 1972[13].

בשנות ה-80 נוספו מסלולי לימודי להנדסאי דפוס[14], להנדסאי אלקטרואופטיקה[15], לטכנאי רנטגן וטכנאי שיניים[16]. התרחבות המכללה התאפשרה בין השאר בעקבות המעבר של בית הספר סליגסברג לשכונת תלפיות מזרח, מעבר שפינה את הבניינים ששימשו את בית הספר בקמפוס המכללה[17].

בשנת 1986 החלה המכללה להעניק תואר ראשון במחשבים[18].

בשנת 1989 המכללה שינתה את שמה ל"מכללת הדסה לטכנולוגיה". כאשר הדגש הוא טכנולוגי והמסלולים הפועלים במכללה מכשירים לתואר הנדסאי בנוסף לתואר טכנאי.

בשנת 1991 נוסף מסלול ללימודי עיצוב תעשייתי[19], ובשנת 1992 מסלול ללמודי מלונאות, בשיתוף רשת מלונות דן[20].

בשנת 2001 קיבלה המכללה את אישור המועצה להשכלה גבוהה לפתיחת מסלול לתואר ראשון בהפרעות בתקשורת, בשל עליית המודעות הגדולה ובשל הביקוש הרב לקלינאי תקשורת בישראל. המקצוע כלל אודיולוגיה, שפה ודיבור. המסלול מכשיר קלינאי תקשורת[21].

בשנת 2002 קיבלה המכללה אישור לפתיחת לימודים לתואר ראשון במדעי הסביבה ותואר ראשון בצילום ומדיה דיגיטלית (שקיבל אחר כך את השם החוג ל"תקשורת צילומית")[22].

בשנת 2008 קיבלה המכללה אישור לשדרג את המסלול לעיצוב תעשייתי, ממסלול לימודים בן שנתיים לתואר הנדסאי, למסלול בן ארבע שנים לתואר BDesign המקביל לתואר ראשון אקדמי[23].

בנוסף נפתח מרכז אדלר לאפזיה - מרכז שיקומי היחיד בישראל לאנשים עם פגיעה נרכשת בדיבור. המרכז מאפשר לתלמידי תואר ראשון ושני בחוג להפרעות בתקשורת להשתלב בטיפול פעיל ושוטף כחלק מההכשרה.

בעשור השני של המאה ה-21 שודרגו כל מסלולי הלימוד במכללה לרמה אקדמית ושמה שונה ל"מכללה האקדמית הדסה ירושלים"[24]. במקביל נסגרו מסלולי הלימוד שאינם אקדמיים, והמכללה החלה גם להעניק תואר שני במספר תחומים[25].

בשנת 2014 פתחה המכללה חוג לכלכלה וחשבונאות[26]. שנה אחר כך פתחה מסלול לתואר ראשון בפוליטיקה ותקשורת[27], וב-2018 נפתחה תוכנית לתואר ראשון בעבודה סוציאלית[28].

בשנת 2021 פתחה המכללה חוג לניהול מערכות בריאות ובאותה שנה גם הוקם מסלול חדש לניהול מערכות מידע בחוג לניהול.

בשנת 2022 פתחה המכללה תוכנית חדשה לתואר שני, ייחודית בישראל, התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים, וכן מסלול חדש בחוג לניהול – ניהול מדעי נתונים.

תוכניות לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר הבינתחומי לבריאות חברה ומדע -

  • אופטומטריה
  • מדעי הראייה והאופטומטריה M.Optom.
  • ביוטכנולוגיה
  • מדעי איכות הסביבה
  • מדעי המעבדה הרפואית
  • מדעי המחשב
  • מדעי המחשב .M.Sc
  • הפרעות בתקשורת
  • הפרעות בתקשורת M.A.
  • התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A.
  • עיצוב תעשייתי מכליל, החוג ע"ש דן לעיצוב יצירתי למין האנושי
  • ניהול מערכות בריאות

ביה”ס הבינתחומי לחברה וקהילה -

  • ניהול
  • ניהול ארגוני שירות M.A.
  • פוליטיקה ותקשורת
  • כלכלה וחשבונאות
  • מדעי ההתנהגות
  • תקשורת צילומית
  • עבודה סוציאלית B.S.W

לימודי מכינה - במכללה קיים מגוון רחב של מסלולי מכינה שמטרתם היא הכנה ללימודים אקדמיים. המסלולים מיועדים לצעירים שאינם יכולים להתקבל לתואר ראשון בשל ציוני תעודת הבגרות שלהם, או לחלופין שאין להם תעודת בגרות.

תארים מתקדמים-

  • מדעי המחשב M.Sc.
  • מדעי הראייה והאופטומטריה M.Optom
  • הפרעות בתקשורת M.A.
  • התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A.
  • ניהול ארגוני שירות M.A.

מסלולי לימודי מכינה-

  • מכינה ייעודית למדעים ומדעי המחשב
  • מכינה ייעודית למדעי החברה
  • קדם מכינה לחסרי תעודת בגרות
  • מכינה להשלמת 12 שנות לימוד

המרכז לניהול קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבדת החוג למדעי המחשב במכללת הדסה

המרכז לניהול קריירה הוקם בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד במטרה לסייע בהכוונה ושילוב סטודנטים ובוגרי המכללה בשוק העבודה. המרכז מעניק לסטודנטים ולבוגרים ידע ומיומנויות בחיפוש עבודה ובפיתוח קריירה.

במסגרת המרכז לניהול קריירה הוקמה תוכנית המתמחים -המאפשרת לקבל ניסיון תעסוקתי תוך כדי הלימודים ומיועדת לסטודנטים בשנתם האחרונה בחוגים: ניהול ארגוני שירות, מדעי ההתנהגות, עיצוב תעשייתי מכליל, כלכלה וחשבונאות ופוליטיקה ותקשורת.

ארגון הבוגרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכללה אקדמית הדסה הקימה ארגון בוגרים ומרכז לניהול קריירה, שמטרתו היא מרכז ומספק מידע על משרות רלוונטיות בתחומי הלימודים הנלמדים במכללה .

מטרות הארגון הן לקיים קשר רציף עם הבוגרים, לעניין אותם בפעילות השוטפת של המכללה, להציע להם פעילויות שונות כגון קורסי המשך ולימודים מתקדמים, הצעות עבודה וגיוס עובדים – בעזרת המרכז לניהול קריירה, וכן יצירת קשרי עבודה – net working בין בוגרים מחוגים שונים.

כמו כן, המכללה מעודדת בוגרים בולטים להרצות ולהופיע בפני סטודנטים פעילים ולתאר בפניהם את התהליך שעברו מתום לימודיהם ועד השתלבותם במקומות העבודה.

מרכז אתגרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז אתגרים ע"ש הנרייטה סאלד תומך בסטודנטים עם צרכים מיוחדים. המרכז מעניק תמיכה וליווי לסטודנטים עם מוגבלות גופנית או רפואית, סטודנטים עם לקות למידה וסטודנטים ששפת אמם אינה עברית.

במרכז מציעים תמיכה אשר מותאמת לכל סטודנט בהתאם לצורכיו, לרבות התאמות בבחינות וייעוץ אישי. כמו כן, במרכז יכולים הסטודנטים לקבל סיוע לימודים באמצעות סדנאות לפיתוח אסטרטגיות למידה או חונכות אישית.

יועצי מרכז אתגרים מלווים את הסטודנטים מול ראשי חוגים במקרים של בניית תוכניות לימודים הדרגתיות ומותאמות, וכן מעניקים ליווי מול רופאים ומאבחנים.

קמפוס שטראוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 הוקם "קמפוס שטראוס" של המכללה, אשר מיועד לחברה החרדית, בו מתנהלים הלימודים בהפרדה מגדרית[29]. במסגרת הקמפוס ניתן לרכוש תארים במקצועות כמו: אופטומטריה, ביוטכנולוגיה, ניהול ארגוני שירות, מדעי המחשב, מדעי המעבדה רפואית, הפרעות בתקשורת ועבודה סוציאלית.

קמפוס ירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמפוס הירוק במכללה האקדמית הדסה, מרכז את מגוון הפעילויות הסביבתיות בתוך המכללה, כמו גם את הפעילויות הקהילתיות הסביבתיות מחוצה לה. פרויקט זה פועל במכללה מזה למעלה מחמש שנים.

המטרה העיקרית של הקמפוס הירוק במכללה היא ליזום, לבצע ולהוביל מהלכים בתחום איכות הסביבה בתוך הקמפוס ופעילויות קהילתיות סביבתיות מחוצה לה ולהוות נקודת מפגש ליוזמות בתחום איכות הסביבה. במסגרת הקמפוס הירוק יש מיקוד על העלאת המודעות הסביבתית של הסטודנטים, של חברי הסגל ושל עובדי המכללה, מתוך הבנה כי מודעות זו תקרין ותשפיע גם מחוץ לתחומי המכללה.

פרויקטים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במכללה פועלת תוכנית בינלאומית - International HAC . מטרת התכנית היא לקדם את הרמה האקדמית של המכללה דרך שיתופי פעולה בינלאומיים ובאמצעות חיזוק רמת האנגלית של הסטודנטים וחשיפה שלהם לסטודנטים מחו"ל, תוכניות ותרבות בינלאומית. באמצעות התכנית השאיפה היא גם לקדם את ההכרה והמוניטין הבינלאומי של המכללה והמרצים. הפעילות הבינלאומית במכללה מתרכזת בשני ערוצים: פיתוח תוכנית Erasmus + של האיחוד האירופאי באופניה השונים פיתוח תוכניות, פיתוח ניידות סגל וסטודנטים וכן בהתאם למענקים שמקבלת המכללה ממל"ג לפיתוח הנושא הבינלאומי. במסגרת זו מתמקדים בפיתוח ושיפור תשתיות טכנולוגיות שיאפשרו שילוב סטודנטים מחו"ל, פיתוח תחום "בינלאומיות בבית" – שילוב של תכנים בינלאומיים בתוכנית הלימודים השונות, כגון הרצאות אורח וכן הסבת קורסים לאנגלית במסגרת תוכניות הלימוד הקיימות. בנוסף, קידום המיומנות של הסטודנטים בשפה האנגלית על ידי הרחבת מאגר קורסי הבחירה הכלליים באנגלית המוצעים לסטודנטים. בנוסף, ייזום שיעורים וקורסים דיגיטליים עם מוסדות בחו"ל ואת תוכנית הערכת האיכות של הבינלאומיות. בשנתיים האחרונות השתתפו עשרות סטודנטים ממדינות שונות בקורסים בינלאומיים של המכללה.

The Blender מרכז יזמות וחדשנות - בראשית 2021 המכללה פתחה, בשיתוף עם הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת את ה-"Blender" – מרכז יזמות וחדשנות. המרכז ממוקד בחדשנות רדיקלית, לימוד קבוצתי וניתוח הגורמים המשפיעים על הצלחת יוזמות סטארט אפ. ה"Blender" מתמקד בעידוד סטודנטים, בוגרים וסגל ללמוד מה מניע חדשנות ולעודד תפיסה ויכולות של יזמות.

הדסה לקהל הרחב[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה עזריאלי נוסדה בתרומתה של משפחת עזריאלי. במכללה מתקיימות מדי שנה תערוכות גמר הפתוחות גם לציבור הרחב, בהן מציגים בוגרי החוגים במכללה את פרויקט הגמר שלהם. בתערוכה נחשפים הפרויקטים גם לגורמים בתעשייה מתוך מטרה לסייע לסטודנטים בהמשך פיתוח הפרויקטים ובהוצאתם לשוק[30][31].

מרפאות עיניים, מרפאות שמיעה, מרפאות שפה ודיבור - מרפאות המלוות על ידי צוותים בפיקוח משרד הבריאות ומשלבות סטודנטים במכללה כדי להכשיר אותם לעבודה בתחום. הבדיקות מוצעות לכל המעוניין וכרוכות בתשלום סמלי.

מרכז אדלר לאפזיה - מרכז שיקומי חברתי לאנשים עם פגיעה נרכשת בשפה הנמצאים לאחר הטיפול השיקומי הראשוני. המרכז מקבל אנשים החל משנה אחרי האירוע ועד בכלל. המרכז פועל כעמותה ללא מטרות רווח הפתוח לאנשים עם אפזיה. פעילות המרכז מתבססת על הגישה הסוציאלית לטיפול באפזיה המתמקדת בכוחות הקיימים ושמה דגש על הרחבת הפעילות והמעורבות של האדם בחברה לאורך החיים. המרכז פועל בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה. הוא הוקם על ידי משפחת אדלר ממרכז אדלר לאפזיה בניו-ג'רזי, ארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 לפי לוח 8 - סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה באתר המועצה להשכלה גבוהה, נכון לשנת הלימודים ה'תש"ף (20192020)
  2. ^ התקציב הרגיל של ות"ת לשנת הלימודים תשע"א נספח 4(הקישור אינו פעיל, 10.7.2020)
  3. ^ לוח 8 באתר המועצה להשכלה גבוהה (נכון לתשפ״ב)
  4. ^ נפתח המכון לפארמאקולוגיה על הר הצופים, הארץ, 15 באוקטובר 1942
  5. ^ עשור לביה־ס המקצועי ע"ש סליגסברג, הַבֹּקֶר, 24 באפריל 1953
  6. ^ נחנך בית-ספר מקצועי בירושלים, דבר, 15 ביוני 1958
  7. ^ נפתח בית-ספר למורות לתפירה, דבר, 6 בינואר 1958
  8. ^ נח סביר, בית־ הספר ע"ש סליגסברג חגג 20 שנה לקיומו, מעריב, 20 במרץ 1963
  9. ^ יורחב ביה"ס סליגסברג בבירה, מעריב, 14 בפברואר 1968
  10. ^ יוסף צוריאל, מכללה חדשה, מעריב, 3 במאי 1970
  11. ^ מכללה מקצועית המושכת נשים, מעריב, 19 באוגוסט 1971
  12. ^ נחום ברנע, מכללת "הדסה" אוניברסיטת־כיס, דבר, 28 ביולי 1971
  13. ^ המחזור הראשון של מכללת ״הדסה״ בירושלים, על המשמר, 14 בנובמבר 1972
  14. ^ קרן השתלמות והמחקר של ענפי הדפוס, מעריב, 21 ביולי 1987
    עובדות על ענף הדפוס, מעריב, 17 באפריל 1990
  15. ^ אלקטרואופטיקה, מעריב, 8 בדצמבר 1986
  16. ^ עתיד במקצועות העתיד, חדשות, 30 במרץ 1989
  17. ^ בי"ם תיכון מקיף חדש על־שם סליגסברג־ברנדייס ייבנה בירושלים, דבר, 23 ביוני 1980
  18. ^ תמי זילברג, תואר ראשון במחשב ב"הדסה", מעריב, 5 ביוני 1987
    חוג למדעי המחשב במכללת הדסה - פריצת דרך, מעריב, 23 במרץ 1988
  19. ^ מכללת הדסה ירושלים מודיעה על פתיחת ההרשמה למסלול לימודים חדש - עיצוב תעשייתי, חדשות, 27 בדצמבר 1991
  20. ^ המכללה למלונאות - דביר - שליד מכללת הדסה - ירושלים, חדשות, 20 במרץ 1992
  21. ^ זהבה דברת, ‏קלינאי תקשורת, באתר גלובס, 29 ביולי 2001
  22. ^ ג'ודי מלץ, ‏יפי תואר, באתר גלובס, 21 ביולי 2002
  23. ^ חגית פלג-רותם, ‏מכללת הדסה ירושלים קיבלה אישור מהמועצה להשכלה גבוהה ללימודי תואר ראשון, באתר גלובס, 10 באוגוסט 2008
  24. ^ אתר למנויים בלבד המכללה האקדמית הדסה- אקדמיה שחושבת אחרת, באתר הארץ, 6 במרץ 2016
  25. ^ תואר שני במכללה האקדמית הדסה, באתר כל העיר, 10 ביולי 2018
  26. ^ המכללה האקדמית הדסה: חיבוק לסטודנטים, באתר ynet, 30 באוקטובר 2014
  27. ^ תואר ראשון בפוליטיקה ותקשורת: המכללה האקדמית הדסה ירושלים, באתר כל העיר, 10 ביולי 2018
  28. ^ המכללה האקדמית הדסה: פתיחת תכנית לתואר ראשון (B.S.W)* בעבודה סוציאלית בירושלים, באתר כל העיר, 10 במאי 2018
  29. ^ אתר למנויים בלבד אור קשתי, הכניסה לנשים מהשער האחורי: כך פועלת ההפרדה באקדמיה, באתר הארץ, 11 בספטמבר 2020
  30. ^ פרויקט גמר של סטודנט לעיצוב תעשייתי מסייע לאנשים עם חרדת טיסה, ‏2018
  31. ^ רוני קציר, תקשורת חזותית: תערוכות הבוגרים, באתר כלכליסט, 7 ביולי 2013