מכינת מיצר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
מכינת מיצר
חינוך הומניסטי בגולן
חינוך הומניסטי בגולן
מכינה קדם-צבאית
מוטו "הֱיֵה אָדָם!"
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים)
התמחות חינוך הומניסטי; דמוקרטיה; אקו-הומניזם; חילוניות; הכנה לצה"ל
בעלי תפקידים
מנכ"ל ליעד סולנקו
שונות
ספרים 'ליקוטים' - פרקי לימוד מבית מדרשת מיצר
מיקום
מיקום מיצר (מושב)
מדינה ישראל
https://www.meitzar.org.il/

מכינת מיצר היא מכינה קדם צבאית השוכנת בדרום רמת הגולן ביישוב מיצר ופועלת כאחת התוכניות החינוכיות שמפעילה המדרשה לחינוך הומניסטי בגולן. המכינה פועלת מאז שנת 1998 במטרה לפתח רגישויות, תובנות ויכולות שיש להן ערך מוכח בקידום החברה האנושית בכלל ומדינת ישראל בפרט לקראת איכות חיים של רווחה, שגשוג והוגנות – הן בתחום האחריות האקולוגית לסביבה הטבעית והן בתחום האחריות ההומניסטית לקיום בכבוד לכל אדם באשר הוא אדם.[1]

המכינה מפעילה בית מדרש הומניסטי ע"ש אתי הילסום.

בעקבות הרפורמה המשפטית בישראל (2023), ניסחו חניכי וצוות המכינה 'אמנה ערכית של צעירים הומניסטים ודמוקרטים לאור הציווי "הֱיֵה אָדָם!"' ומאז ציווי זה מהווה את המוטו של המכינה.

בכל מחזור במכינה לומדים כ-80 חניכים המחולקים ל-4 קבוצות. נכון לשנת 2024 למכינה יש כ-1200 בוגרים.

תפיסה חינוכית ותחומי הלימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכינה פועלת לקידום מנהיגות חברתית לישראל מתוך פיתוח יכולות התמודדות עם אתגרי המאה הנוכחית תוך שהיא מתמקדת בקידום קיימוּת מיטבית בחמישה תחומי אחריות כפי שהם מנוסחים בחזונה: [2]

  1. קיימות סביבתית: אחריות להגנה על משאבי הטבע, על המגוון הביולוגי ועל היציבות האקלימית והאקולוגית.
  2. קיימות חברתית: אחריות להבטחת כלכלה איתנה, צדק חברתי ושוויון הזדמנויות.
  3. קיימות דמוקרטית: אחריות לביסוסם של זכויות אדם, שוויון אזרחי, הגינות ושלטון חוק במדינה דמוקרטית.
  4. קיימות בריאותית: אחריות לפיתוח איתנות, חוסן ואורחות חיים המקדמים את בריאות הגוף והנפש.
  5. קיימות תרבותית: אחריות לפיתוחם של השכלה רחבה וכישורי חשיבה, היכרות עם מורשות התרבות והתנסות משמעותית בתחומי היצירה והאמנות.

עיקרי הפעילות במכינה הם: לימוד והעמקה, עשייה ואקטיביזם, הכנה לשירות משמעותי, לימודי ארץ ישראל, תרבות אמנות ויצירה, אורח חיים בריא, חקלאות וסביבה וחיי קבוצה שיוויוניים.

הלימוד מתרכז בתחומים הבאים: אתיקה חילונית, תרבות עברית, אמנות, התיישבות, יהדות כתרבות, כלכלה, פילוסופיה מעשית, ציונות, חינוך, חברה ומגדר, ידיעת הארץ וחקלאות ועוד. אופן הלימוד במכינה מגוון: הרצאות, קבוצות למידה קטנות, שיעורי חניכים, בית מדרש, סמינרים וימי עיון ייעודים. בנוסף מתקיימות במהלך שנת המכינה סדרות מרוכזות בנושאים שנלמדים במכינה. הסדרות נבנות בשיח משותף של חניכי וצוות המכינה וכוללות התנסות מעשית של החניכים בבניית תכניה, ניהול לו"ז ניהול תקציב ועוד.

התוכנית החינוכית ומבנה הלו"ז מכוונים כך כדי שהחניכים יגלו יוזמה מתוך אחריות אישית ורצון להשפיע. כך למשל שנת המכינה מחולקת ל-3 שלישים שמתחילים במכין-מכינה ונגמרים בחודשיים של ניהול עצמי מלא כולל ניהול תקציב ובניית לו"ז.

מעורבות בקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכינה פועלת למעורבות ועשייה חינוכית וחברתית בגולן ובחברה הישראלית. החניכים מתנדבים באופן קבוע במהלך השבוע על מנת לסייע לזולת, להתנסות בעשייה תורמת בקהילה ואחריות על החברה.

בנוסף לעיתים נערכים פרויקטים שנתיים על ידי חניכי המכינה: שיפוץ ושיקום טבע ושמורות וליווי ניצולי שואה בדגש על קשרים חברתיים עם קשישים. החניכים משתתפים גם באירועים משותפים עם תושבי מיצר, באימוץ מקטעים בשביל הגולן ובקיום חגים עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. המכינה בקשר עם מסגרות הרווחה ברמת הגולן ובטבריה על מנת לסייע ככל שניתן.

תוכניות המשך לבוגרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנת המכינה מתקיימות תוכניות המשך לבוגרי המכינה אשר מהוות מעין "קומה שנייה" לשנת המכינה: [3]

  1. תוכנית 'נטעים' - תוכנית לאומית חקלאית לבוגרי צבא. במסגרת התוכנית פועלים מספר גרעינים חקלאיים בקיבוצים ברחבי הגולן. התוכנית משלבת עבודה חקלאית לצד לימודי תוכן ערכיים ואיכותיים, ומטרתה לתת מענה מעמיק לצעירים בוגרי צבא המחפשים נתיב הגשמה משמעותי וייחודי
  2. תוכנית 'נטעים לחינוך' - תוכנית אזורית לבוגרי צבא ובמסגרתה משתלבים משתתפי התוכנית במסגרות חינוכיות בלתי פורמליות בדרום רמת הגולן.
  3. תוכנית 'מסע שחרור' - תוכנית אזורית לבוגרי צבא ובמסגרתה קבוצות צעירים משוחררים מטיילים בשבילי הגולן תוך שהם משתתפים בסדנאות לימוד לקראת החיים האזרחיים ובכלל זה ניהול תקציב אישי, טיילות בטוחה בארץ ובחו"ל, אזרחות פעילה ועוד.

כמו כן, כל מחזור שמסיים את שנת המכינה מלווה על ידי צוות המכינה למשך שנתיים משירותם הצבאי על מנת לגבש מפגשי שיח ומפגשים חברתיים, ליווי במהלך השירות הצבאי וגיבוש רעיונות המשך.

צוות ניהולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]