מכינה קדם-צבאית רבין

מכינה קדם-צבאית רבין
מכינה קדם-צבאית
על שם יצחק רבין עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 32°42′41″N 35°06′34″E / 32.71125°N 35.109444444444°E / 32.71125; 35.109444444444
mechinatrabin.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכינת רבין, או בשמה המלא המכינה הקדם צבאית להכשרת מנהיגות חברתית ברוח העלייה השנייה והשלישית על שם יצחק רבין היא אחת מחמש המכינות הקדם-צבאיות החילוניות הראשונות שהוקמו במקביל ובנפרד, במטרה ל"שינוי המציאות והשסעים בחברה הישראלית אחרי רצח רבין". המכינה דוגלת בתפיסת עולם הומניסטית אשר רואה את ערך האדם במרכזה, תפיסה חברתית וסולידרית אשר שמה במרכזה את ערך החירות והשויון ביחד עם חינוך ליהדות חילונית וציונות

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכינה קמה בא' באלול תשנ"ח, 23 באוגוסט 1998, על ידי דני זמיר בשיתוף עם אנשי מכללת אורנים. בשנותיה הראשונות מיקום המכינה היה בעכו, ובמחזור הראשון בה היוו כ-17 חניכים בוגרי כיתה י"ב. מאז אוגוסט 2018 עומד בראש המכינה עמרי שפרוני.

בשנת 2003 המכינה עברה לקמפוס קבוע בתוך מכללת אורנים שבקריית טבעון, כשהיא משתמשת במתקנים הקיימים בתוך המכללה. לאורך השנים המכינה התרחבה ומספר החניכים בכל מחזור גדל, במקביל למספר הבוגרים. בשנת 2015 נפתחה שלוחה של המכינה בשכונת הדר שבחיפה על ידי בוגר המכינה. ב-2016 נפתחה שלוחה נוספת של המכינה בקיבוץ אדמית. החל משנת 2021 שלוחת אורנים עברה לקיבוץ מזרע שבעמק יזרעאל. שלוחה זו היא אחת משלוש מכינות בלבד שמונגשות באופן מלא לבעלי מוגבלויות.

כיום, שנת תשפ״ד, יש במכינה יש כ-180 חניכים (40 באדמית, 60 בחיפה ו-80 במזרע, שביניהם כ-20 בני ישראלים שהיגרו לחו"ל), המכונים "מכינאים", וקיים שיתוף פעולה קבוע בין שלוש השלוחות - מזרע, חיפה ואדמית. כמו כן שותפה המכינה לתנועת "החלוץ" שבמסגרת תכנית שנה ב' שלה יש כ-40 חניכים בעיר חיפה.

בוגרי המכינה הקימו קהילות משימתיות בערים יקנעם, ירושלים, וחיפה והיו שותפים דומיננטיים בפתיחת המכינות הקדם צבאיות: "הירושלמית", "בארי" ועוד. וכן הקימו את תנועת "החלוץ" הכוללת בנוסף למכינות, פעילות שנות שירות בעוטף עזה ובערים בצפון, (כ-70 משרתי ש"ש) תוכניות למשוחררי צבא בעבודה מועדפת וסמינרים עיונים, כפרי סטודנטים ( כ-200 משתתפים) ופעילות בתחום התרבות הקהילה והזהות היהודית שבעבר נוהלו על ידי המדרשה באורנים.

חזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכינה עומדת על ארבעה עמודי תווך מרכזיים: חיי קבוצה, לימודים, עשייה קהילתית וניהול משותף. לכל אחד מארבעת עמודי התווך הללו צריכה להיות חשיבות משמעותית עבור חניכי המכינה. הלימודים במכינה הם במתכונת קבוצתית של כ-20 חניכים בקבוצה. המכינה מתנהלת כמסגרת דמוקרטית בין החניכים והצוות הבוגר, כאשר החניכים נוטלים חלק פעיל בתפעול המכינה ובתהליך קבלת ההחלטות הקשורות לחייהם.

ה"מכינאים" מתנסים לאורך השנה, בין השאר, בלימודים, בעשייה קהילתית (בצוותים מצומצמים) באזור הסובב את המכינה, בטיולים ובסיורים ברחבי ארץ ישראל ובהיכרות עם אנשים משפיעים בחברה הישראלית.

חזון המכינה מתואר על פיה כך:

קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי, שהחברה בה היא הומניסטית, סולידרית, דמוקרטית ומאפשרת שוויון מרבי לבני כל הלאומים, הדתות והאמונות החיים בה, ואשר תושביה היהודים מקיימים אורח חיים המבוסס על תפיסת עולם ציונית ועל תרבות העם היהודי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]