מכון דוידסון לחינוך מדעי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכון דוידסון לחינוך מדעי
תחום חינוך, מדע עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון רחובות עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות מכון ויצמן למדע עריכת הנתון בוויקינתונים
יושב ראש אלון חן עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל ליאת בן-דוד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1999–הווה (כ־25 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
davidson.weizmann.ac.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי, וכן אין מקורות.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (5 בדצמבר 2023)
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי, וכן אין מקורות.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (5 בדצמבר 2023)

מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, היא עמותה שמטרתה לפתח ולקדם את החינוך המדעי בישראל. המכון עוסק בשיפור החינוך המתמטי והמדעי, בהרחבת השימוש בטכנולוגיות מתקדמות למטרות חינוכיות, בהנגשת המדע לציבור הרחב ובכל משימה אחרת בתחום החינוך המדעי שבה הוא עשוי לתרום תרומה משמעותית. בכל אחד מהתחומים האלה מתרכז מכון דוידסון במספר מוגבל של משימות הנבחרות בקפידה, שבהן תרומתו תוכל להיות ייחודית ומהותית. חלק ניכר מהפעילות נשען על התשתית המדעית והאינטלקטואלית של מכון ויצמן, מדעניו ובוגריו.

מכון דוידסון הוקם בקמפוס מכון ויצמן למדע ברחובות בשנת 1999, בעזרת תרומתו של ויליאם (ביל) דוידסון (1922–2009) מדטרויט, ארצות הברית. המכון החל להפעיל תוכניות חינוכיות בשנת 2002. בנובמבר 2007 אוחדו פעילויותיו עם מסגרות אחרות של פעילות חינוכית מטעם מכון ויצמן למדע, כך שכיום הפעילויות הללו מתבצעות במסגרת מכון דוידסון. בראש מכון דוידסון עומד ועד מנהל שחברים בו מדענים ממכון ויצמן ואנשי תעשייה וציבור. היו"ר הראשון היה פרופ' חיים הררי, שהיה אז נשיא מכון ויצמן למדע. יו"ר הוועד המנהל כיום הוא פרופ' אלון חן, נשיא מכון ויצמן. מנכ"לית מכון דוידסון היא ד"ר ליאת בן-דוד.

המכון עוסק בטיפוח ובשיפור של החינוך המדעי בישראל, ופועל להנגשה של המדע בכלל, ושל עשייה עדכנית בחזית המדע בפרט, לציבור כולו – ילדים, בני נוער ומבוגרים. בבסיס הפעילות הזאת נמצאים הדגשת הרלוונטיות של המדע לחיי היום-יום, הנחלת ידע, מיומנויות וגישה מדעית ברמה גבוהה, ופיתוח חשיבה ביקורתית, סקרנות, יצירתיות וקבלת החלטות על בסיס מושכל. נוסף על כך, מכון דוידסון פעיל בחינוך המדעי גם בזירה הבינלאומית.

מגוון פעילויות המכון מתקיים בעיקרו בשני מתחמים בקמפוס מכון ויצמן למדע ברחובות, הכוללים אולמות הרצאה, מעבדות, כיתות לימוד, מרחבי פעילות ואת מוזיאון גן המדע על שם קלור. מכון דוידסון פועל גם מחוץ לקמפוס רחובות, במקומות רבים ברחבי הארץ, מאילת ועד קריית שמונה. המכון מפעיל מגוון רב של תוכניות במרחב הדיגיטלי בעברית, בערבית ובאנגלית. כל הפעילויות עוסקות במגוון תחומי המדעים (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי כדור הארץ, מדעי החלל, נוירוביולוגיה, מתמטיקה ועוד), ומדעני מכון ויצמן למדע, כמו גם מומחים לחינוך מדעי ולפדגוגיה, מעורבים בהן מרמת הפיתוח ועד רמת היישום. התוכניות כוללות פיתוח מקצועי של אנשי חינוך מדעי, תוכניות לתלמידים, תוכניות ייחודיות לתלמידים בסיכון ולתלמידים בעלי הישגים נמוכים ותוכניות המיועדות לקהל המתעניינים במדעים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכון דוידסון לחינוך מדעי הוא המשך ופיתוח של פעילות שהחלה במכון ויצמן למדע בשנות ה-60 של המאה ה-20. מדעני המכון הכירו אז בחשיבות הרבה של הנחלת החינוך המדעי לתלמידים, למורים ולקהל הרחב, כצורך חברתי-לאומי. בראשיתה התקיימה הפעילות החינוכית במכון ויצמן בניהולם של כמה מדענים-יזמים, ובהם פרופ' עמוס דה-שליט (1969–1926), שיזם את הקמתו של "מחנה לנוער שוחר מדע" ב-1964. לאחר מותו נקרא המחנה על שמו. המחנה מוסיף להתקיים מדי קיץ במסגרת מכון דוידסון. הפעילות המדעית של "נוער שוחר מדע" במסגרת היחידה לפעולות נוער בניהולו של ד"ר משה רשפון הייתה הראשונה מסוגה בישראל, ושימשה מודל לחיקוי למוסדות אחרים בישראל ובעולם. במהלך השנים שינתה היחידה את שמה לצמ"ד – "צעירים במדע".

ב-1965 נולד במכון ויצמן פרויקט החונכות פר"ח, ועם חלוף הזמן התרחבה פעילותו למוסדות אקדמיים רבים ברחבי ישראל. בשנת ה-60 למדינת ישראל הוענק לפר"ח פרס ישראל למפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. מנכ"ל פר"ח כיום הוא אלון גלרון. המינהלת הארצית של פר"ח ממוקמת במכון דוידסון[1].

ב-1998 הוקם בקמפוס מכון ויצמן גן המדע על שם קלור, מוזיאון מדע הפועל תחת כיפת השמיים.

בשנת 2000 החלה הקמתו של מכון דוידסון לחינוך מדעי בפאתי קמפוס מכון ויצמן, כמרכז מדעי-חינוכי המפנה את פעילותו למורים, לתלמידים ולקהל הרחב.

בשנת 2008 איחד מכון ויצמן את שלל הפעילויות החינוכיות-מדעיות שלו במסגרת מכון דוידסון לחינוך מדעי. החל משנת 2015 מתקיים שבוע החינוך המדעי.

בשנת 2019 הקים מכון דוידסון בעיר אופקים את המכינה הקדם-צבאית המדעית הראשונה בארץ, בשיתוף פעולה עם עיריית אופקים ובמסגרת עמותת "אופקים למדע". נוסף על המחויבויות השוטפות של מכינה קדם-צבאית, החניכים מתנדבים בעיר אופקים ובסביבתה ופועלים כ"מנהיגות מדעית צעירה".

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במכון דוידסון לחינוך מדעי מתקיימות פעילויות מגוונות[2], ובהן:

תוכניות לקבוצות מהחינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במסגרת זו, כיתות בכל הגילים וקבוצות נוספות מגיעות ליום התנסות במדעים המתמקד בנושא נבחר. ההתנסויות כוללות סדנאות מדעיות, פעילויות חקר וסיורים בגן המדע וביד חיים ויצמן.

תוכניות למצטיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ח"ץ (חוקרים צעירים), אלפא (לתלמידים מצטיינים), מעל"ה (למגזר הערבי), ניצוצות (לקהילה האתיופית): תוכניות להעמקה במדעים עבור תלמידים מצטיינים ומחוננים ממגזרים שונים ובמקומות שונים ברחבי הארץ;
  • מסלולים ייחודיים לבגרות: לימודים מתקדמים המוכרים בהיקף של 5 יחידות לבגרות במגוון תחומים, כגון מדע חישובי בתחומי הפיזיקה, הכימיה והביולוגיה; מדעי המוח; מדעי כדור הארץ; ועוד.
  • תוכניות בפריפריה הגאוגרפית והחברתית בישראל: תוכניות להעצמה, להגברת תחושת המסוגלות העצמית ולפיתוח חשיבה ביקורתית באזורים רחוקים מן המרכז ובקרב אוכלוסיות בסיכון.

תוכניות בסביבה היברידית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תוכניות שמשלבות סביבות דיגיטליות עם סביבות פיזיות, כגון "מדען ברשת" – מפגש בסביבה דיגיטלית לשיחה, שאלות ותשובות עם מדעני מכון ויצמן למדע. התוכנית כוללת הנחיה וליווי של המורה והכיתה באמצעות מומחי מכון דוידסון
  • VOD מדעי: סרטוני מדע במגוון רחב של נושאים, מתוכנית הלימודים של בתי הספר ומחוצה לה, המשולבים בפעילויות להתנסות בכיתה ובבית; ועוד.

תוכניות לקידום תקשורת המדע והנגשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דוידסון אונליין: מאמרים במגוון נושאים מדעיים רלוונטיים ועדכניים, המתעדכנים יומית באתר דוידסון אונליין; "שטיפת מוח"חידון טריוויה מדעי שבועי; sFactor – תחרות שמחברת בין מדע ואמנויות; ועוד. ב-2020 דוידסון און-ליין קיבל את הכרת לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) כגוף תקשורת.
  • תוכניות למנהיגות בחינוך מדעי: תוכניות לפיתוח מנהיגות מדעית צעירה בקרב בני נוער, כגון חניכי המכינה הקדם-צבאית של מכון דוידסון "אופקים למדע", משתתפי תוכניות המצוינות של מכון דוידסון ובוגריהן ועוד; הכשרות וקורסים ייעודיים למורים, למדריכי חוגים, לארגונים העוסקים בחינוך מדעי ועוד.
  • תוכניות לקהל הרחב: סדנאות ומחנות מדע, תערוכות ומוצגים בגן המדע, "ליל המדענים", כנס משחקי חשיבה, הרצאות ופעילויות במדיה (טלוויזיה, רדיו ומדיה דיגיטלית) ועוד.

תוכניות בינלאומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טורניר הכספות: תחרות בינלאומית של בנייה ופריצה של כספות באמצעות חוקי פיזיקה, בהשתתפות צוותים של בני נוער מלמעלה מ-10 מדינות ברחבי העולם, ובכללן ישראל.
  • מחנה המדע הבינלאומי לנוער, ISSI: בכל קיץ, כ-80 בני נוער מרחבי העולם מגיעים לקמפוס מכון דוידסון ומכון ויצמן למדע, ובמשך חודש ימים עוסקים במחקר מדעי ומתנסים בחוויה ישראלית; נוסף על כך, מכון דוידסון מארגן כנסים וסדנאות בינלאומיים העוסקים בחינוך מדעי פורמלי ובלתי פורמלי עדכני, ומשתתף בכנסים כאלה ברחבי העולם.
  • חדשנות ויזמות: המאיץ החינוכי-מדעי של מכון דוידסון עוסק בקידום יוזמות ורעיונות יצירתיים בתחום החינוך המדעי, הן ברמת המדע והן ברמת הפדגוגיה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פר"ח מינהלת ארצית
  2. ^ אודות, באתר מכון דוידסון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]