מיקור המונים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיקור המוניםאנגלית: Crowdsourcing) הוא הפניה של ביצוע משימה או משימות, אשר לרוב היו מתבצעות בידי עובדי חברה או ארגון, לביצוע על ידי קהל גדול ("המונים"). כך, למשל, במקום להעסיק מעצב גרפי לצורך ביצוע משימת עיצוב גרפי, יכולה חברה להציע את המשימה לקהל הרחב ולהעניק תשלום למבצע המשימה באופן הטוב ביותר, או לחלק את המשימה ואת התשלום בין מספר מעצבים שונים. ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת גישה במקביל למספר גדול של אנשים באמצעות רשת האינטרנט, וכך ניתן להגיע באופן מעשי הן למומחים כמעט בכל נושא והן לחובבים, אשר מוכנים לבצע משימות בתשלום נמוך או אף בחינם. בפרט, מאפשרת רשת האינטרנט להגיע לעובדים-לרגע בארצות לא מפותחות ובכך לבצע את המשימות בעלות נמוכה.

את המונח האנגלי "Crowdsourcing" טבע ג'ף האו (Jeff Howe) במאמר במגזין Wired ביוני 2006[1]. המונח מרחיב את המונח "מיקור חוץ" (Outsourcing), המתייחס לביצוע משימות על ידי עובדים שאינם עובדי חברה עסקית.

התפתחות מיקור ההמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנייה לקהל הרחב לצורך ביצוע משימות התבצעה על ידי חברות וארגונים מימים ימימה. למעשה, ניתן לכלול אפילו פעולות כגון איתור נעדרים תחת קטגוריה זו. מסחרית, חברות הציעו תחרויות עיצוב או תחרויות לבחירת שמות ומונחים, אולם על פי רוב מטרת הפניה הייתה לחזק את הקשר עם הלקוחות, ולא בהכרח חיסכון כספי. התפתחות רשת האינטרנט אפשרה פניה לקהל הרחב באופן זול ולצורך ביצוע פעולות פשוטות.

בשנת 2005, הציגה חברת אמאזון שירות מסחרי בשם "Amazon Mechanical Turk" לצורך ביצוע מיקור המונים. שירות זה מאפשר רישום הן על ידי מעוניינים במיקור של משימות והן על ידי המעוניינים לבצע משימות תמורת תשלום. החברה מחברת בין שני הצדדים ומטפלת בצדדים האדמיניסטריביים של הקשר, כגון אבטחת ביצוע המשימה, גביית תשלום, וכדומה. כמו כן מאפשר השירות חיבור אוטומטי למערכות תוכנה. כך, מערכת תוכנה הזקוקה למשימה שאינה יכולה להתבצע על ידי מחשב באופן מדויק (למשל: תרגום או הגהה) יכולה ליצור קשר אוטומטי עם השירות לצורך רישום משימה חדשה, ולקבל את תוצאות המשימה באופן אוטומטי. הפרופיל הציבורי הנרחב של Amazon גרר פופולריזציה של רעיון מיקור ההמונים.

דוגמאות למיקור המונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעשור השני של המאה ה-21 הוקמו מספר רב של מיזמים המתבצעים תוך שימוש במיקור המונים. בין פרויקטים אלה ניתן למנות:

  • ויקיפדיה - פרויקט זה מפזר בפועל את משימות כתיבת ועריכת ערכים לקהל הרחב, בניגוד לאנציקלופדיות מסורתיות (כגון בריטניקה), אשר העסיקו כותבים ועורכים בשכר. בפרויקט מופעלים מנגנונים רבים לצורך בקרת האיכות, הנדרשים עקב הנגישות לכותבים שאינם מקצועיים בתחומם.
  • oDesk היא חברה המפעילה אתר המשול ל"כיכר שוק" של מעסיקים ועובדי חוץ. החברה מקשרת בין הצדדים לצורך ביצוע משימות קבועות וזמניות, ומפעילה את מנגנון התשלום.
  • Waze הוא שמה של חברה ישראלית המשתמשת במיקור המונים לצורך יצירת הוראות ניווט. בניגוד למפות המתעדכנות על ידי עורכים, החברה מנצלת את האנשים המשתמשים בתוכנה (המותקנת על מכשירים ניידים) לצורך צבירת המידע על המסלולים האפשריים.
  • Fiverr היא חברה המאפשרת לחובבים להציע שירותים החל ממחיר של חמישה דולר. אנשים (על פי רוב פרטיים) מציעים שירותים, פעמים רבות לא מסחריים (כגון: תמונה של המציע עם שלט עם שם החברה המשלמת), והמעוניינים יכולים לרכוש את השירות תמורת המחיר הנקוב.
  • TripAdvisor הוא אתר המאפשר קבלת חוות דעת אודות אתרי נופש ומלונות. האתר אימץ מודל של חוכמת המונים כאשר משתמשי האתר כותבים חוות דעת על חופשות ובתי מלון בהם שהו. מזמיני חופשות דרך האתר נדרשים לאחר מכן לדרג את המלונות שבחרו וכך, נוצרת תמונה עבור כל מלון המוזכר באתר.
  • דואולינגו הוא אתר ללמידת שפות הדומה לרשת חברתית. נכון לאפריל 2016 היו בו 59 קורסים. האתר נוצר על ידי פרופסור לואיס פון אהן.
  • CliniCrowd הוא אתר אליו חולים נרשמים מרצונם, ממלאים סקרים ומכניסים את נתונים רפואיים שלהם, רוכשים ונוטלים מוצרים נפוצים וזולים, ומזינים את תחושותיהם לגבי השפעת המוצרים על מצבם הבריאותי.

מיקור המונים כפעולה חישובית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במושגי עולם המחשוב, מיקור המונים הוא פעולת חישוב המתבצעת באופן מקבילי. בניגוד לביצוע משימה על ידי עובד או אדם אחד, השקולה לעיבוד סדרתי, מיקור המונים מאפשר גישה למספר רב מאוד של מבצעים פוטנציאליים, וקבלת תשובה מהירה ממבצע אחד או יותר. כך, הן ברמה המעשית והן ברמה התאורטית מתאפשר ביצוע משימה באופן אפקטיבי יותר מאשר על ידי מבצע בודד.

בחלק מן המקרים נדרש פיקוח על מנת למנוע הריסה או הטיה מגמתית של המשימה.

  • אחד מהפרויקטים המפורסמים בתחום המתמטיקה, אשר מנצל את הכח החישובי המבוזר, הוא פרויקט GIMPS, שתכליתו למצוא מספרי מרסן ראשוניים. אפילו בשיטה זו משימה בודדת של מציאת מספר מרסן מסוים, אורכת זמן רב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיקור המונים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jeff Howe (ביוני 2006). "The Rise of Crowdsourcing". Wired. נבדק ב-17 במרץ 2007. {{cite web}}: (עזרה)