מינרלי אינדקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מינרלי אינדקס הם מינרלים שבעזרתם ניתן להעריך את מידת המטאמורפיזם (התמרה) שחלה באזור. מינרלים אלה גדלים בסלע על חשבון מינרלים קודמים.

בשנת 1893 במהלך עבודות מיפוי של אזור הררי בסקוטלנד, נראתה התפתחות של חרסיות לסלעים מותמרים. הגאולוג בארו שמיפה את האזור, זיהה בנוסף לשינוי הסלע גם שינויים מינרלוגים. הוא גם הצליח למפות את השינויים האלו כך שכל קו במפה מציין הופעה ראשונה של מינרל מסוים. מינרלים אלו כונו מינרלי האינדקס.

מינרלי אינדקס קשורים להתמרה שזהו שינוי במבנה של סלע כתוצאה מחימום או לחיצה. כאשר החימום אינו אחיד יתקבלו אזורים עם דרגות שונות של חום (ובדומה גם לחצים שונים). לכל אזור יהיה מאסף מינרלים שמאפיין אותו, וכך בעזרת המינרלים שמזוהים כיום, לאחר חשיפת הסלעים בפני השטח, ניתן לשער איזו היסטוריה גאולוגית חוו הסלעים.

המינרלים לא משנים ולא יוצרים מחדש את יסודות הסלע - ההרכב נשאר זהה אך המבנה שלו משתנה ונוצרים מינרלים חדשים.

כדורים סגולים=גארנטים, צבע כחול=קיאניט שחור=ביוטיט לבן=פלדספר שקוף=קוורץ

כיום, בתנאי מעבדה, מצליחים הגאולוגים להגדיר את תנאי הלחץ והטמפרטורה שבהם גדלים המינרלים השונים, לדוגמה: גארנט, סטאורוליט, קיאניט וזאוליט.

השוואה של הממצאים האלו, לתצפיות על מאספי מינרלים מהשטח (מינרלים שנבדקו וזוהו), מאפשרת לשער מה היו התנאים באזורים שונים.

דוגמה ניתן לראות בנחל שחמון באילת. בפתחו של הנחל נראים מעין כדורים קטנטנים שצבעם סגול (לרוב מרוכזים במאספים) אלה הם הגארנטים - מינרל שמציין מטאמורפוזה בדרגה בינונית. עם העלייה בנחל ניתן לראות בסלע מסביב מינרלים פריזמטיים בהירים, אלה הם סטראוליטים, מינרלים המעידים כי דרגת ההתמרה גדלה. הגארנט והסטורוליט משמשים במקרה זה כמינרלי אינדקס ומיפוי הופעתם בכלל השטח איפשר למפות את הדרגה המטמורפית של סביבות הר שחמון.