מיגון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיגון הוא שם כולל לאמצעים שמטרתם להגן על דבר מסוים (אדם, כלי רכב או מבנה) ולמנוע מפגיעות חיצוניות לגרום לו נזק.

מיגון לבני אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שריון
שריוני לוחות בסגנון גותי - שריונות אלה היו מעטה פלדה שסיפק הגנה טובה ללוחם מפני רוב כלי הנשק של התקופה.

מאז ותמיד ניסה האדם למגן את עצמו על ידי לבישת בגדים העשויים מחומרים הבולמים זעזועים ומסוגלים לעצור מכות של עצמים חדים. בגדים ומעילים הנלבשים על הגוף על מנת לספוג את פגיעות ולמנוע מהם לחדור נקראים שריון. רוב השריונות הומצאו על מנת להגן על הלוחמים בשדה הקרב, בשעת מלחמה. השריונות הראשונים הוכנו מעור עבה, ארד וברזל, אך השיפור הגדול חל עם המצאת הפלדה. מאז ועד סוף המאה ה-18 השריונות היו עשויים מפלדה. בימי הביניים המאוחרים בלטו שריוני הלוחות שאפיינו את התקופה והיו מזוהים עם מעמד האבירים.

כיום, ישנם אפודי מגן כנגד ירי גם עבור אזרחים וכן חליפות מיגון חסינות אש עבור כבאים ואנשי מקצוע בתחומים הקשורים לחילוץ, הנדסה, ביטחון פנים, ביטחון חוץ או עבודה עם אש. ישנן גם חליפות אטומות שנועדו להגן כנגד איומי אב"כ וכוללות גם מסכת אב"כ לסנן את האוויר שנושם הלובש.

מיגון לראש נקרא קסדה והיא לרוב עשויה ממתכת או מחומרים פלסטיים-קרמיים. הקסדה נפוצה הן בשימושים צבאיים והן בשימושים אזרחיים.

אמצעי מיגון נוספים כוללים מגן המוחזק ביד, כפפות ברזל, מגפי ברזל, מגיני עיניים ועוד.

מיגון כלי רכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שריון לכלי רכב
טנק מרכבה סימן 4מ - רכב קרבי משוריין המדוגם במיגון כבד שכולל שריון פסיבי מודולרי ומערכת הגנה אקטיבית לטנקים.

מיגון כלי הרכב החל למעשה רק במאה ה-20. כלי הרכב הממוגן באמת הראשון היה הטנק שבוסס על טרקטור זחלי שכוסה בשריון לוחות מפלדה. במהלך מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה הלך והשתפר מיגון הטנקים - לרוב באמצעות הגדלת עובי השריון, אך גם באמצעות תכנון גאומטרי משופר שלו (שריון משופע). אחרי מלחמת העולם השנייה החלו למגן גם כלי רכב צבאיים אחרים כגון נושאי גיסות, רכבי אספקה, תותחים מתנייעים, כלי הנדסה צבאיים ואפילו רכבי סיור. המיגון הצבאי נועד להגן על הרכב מפני ירי ישיר, רסיסים, מטעני חבלה וכאשר המיגון כבד - גם כנגד נשק נ"ט ופגיעה ישירה של פצצות.

במקביל, כלי רכב אזרחיים כגון אוטובוסים, רכבי שרד של אנשי ציבור ופוליטיקאים, משאיות תובלה של הבנקים ורכבי משטרה מוגנו כנגד אש קלה (של אקדחים ורובים) על מנת להגן על נוסעיהן. המיגון האזרחי כולל לרוב חלונות מזכוכית משוריינת ושלדה מחוזקת, ולעיתים גם רשת פלדה על השמשות. הוא נועד להגן רק מפני ירי, יידוי אבנים והתקפות קלות יחסית.

רכבי שרד ממוגנים על מנת למנוע התנקשויות פוליטיות במנהיגים. הרכב הממוגן ביותר מסוג זה הוא רכב השרד של נשיא ארצות הברית. משאיות בנק ממוגנות כנגד שודדים ואילו אוטובוסים ממוגנים נועדו להגן על הנוסעים מפני מתפרעים ומחבלי דרכים באזורים עוינים.

מיגון מבנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית ספר ביישוב כפר מימון בעת מיגונו בלוחות פלדה מפני ירי קסאמים, 4/07

מיגון מבנים נעשה על פי רוב כנגד פעילות פלילית. מיגון זה כולל גדרות, מנעולים, סורגים, מערכות אזעקה, מצלמות אבטחה ועוד. מבנים כגון בנקים גם כוללים שמירה פעילה כגון מאבטחים, כלבי שמירה ועוד.

רוב המבנים אינם ממוגנים כנגד פעולות איבה. בישראל, בשל האיום הביטחוני התמידי, בנייני מגורים ובנייני ציבור כוללים אזור ממוגן בפני הפצצות כגון מקלט, מרחב מוגן. לרוב אין בונים בניין שכולו ממוגן, הן משיקולים כלכליים של עלות הבנייה והן בשל הפגיעה בחיי השגרה (מבנה שכולו ממוגן יצמצם אפשרויות לשיפוץ, שינויים אדריכליים ועיצוב פנים).

מבנים צבאיים שמיועדים לעמוד בפני הפצצות כבדות בדרך כלל מסתמכים על התחפרות באדמה יותר מאשר על בנייה מלאכותית של שלדה חזקה. מבנים מחופרים כאלה נקראים בונקרים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]