מט סנדלרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיאור המסעים של מט סנדלרים

בערך זה נעשה שימוש
ברישום מסעי שחמט.
להסבר על רישומים
אלה, ראו כאן.

מט סנדלרים הוא מושג בשחמט המציין מט שהמשחק בכלים הלבנים נותן למשחק בכלים השחורים לאחר סדרת המסעים:

  1. ה4 ...
  2. מהח5 ...
  3. רג4 ...
  4. מה:ו7 #

אין חשיבות למסעי השחור כל עוד הם אינם מונעים מט סנדלרים וניתן להגיע לאותה עמדה בסדר מסעים שונה וישנן מספר וריאציות למט זה, אך הרעיון המרכזי הוא שילוב של הרץ והמלכה המתקיפים את הערוגה ו7 (או את ו2, בווריאציה בה שהשחור מנחית מט סנדלרים על הלבן).

ניתן לצפות בהתרחשות מט זה במשחקים של מתחילים, כי קל מאוד למנוע אותו. לדוגמה ביצוע המסע 3...ז6 מגן מפני המט. את המסע 4. מהו3 המחדש את איום המט ניתן לנטרל על ידי 4...פו6 והמשך השחור יפתח את הרץ על ידי המסע רז7. שיטת הגנה נוספת היא להגן על הרגלי בו7 על ידי 2...פח6.

ניסיון של הלבן להשיג עמדה ממנה הוא יוכל לתת מט סנדלרים הוא שגוי טקטית, מכיוון שהשחור יכול למנוע את המט בקלות ולפתח את כליו תוך רדיפת המלכה שיצאה מוקדם מדי ממקומה. הגם שנדיר לראות מט זה במשחקים תחרותיים, הרעיון הבסיסי מאחוריו (ניצול חולשת הערוגה ו7 המוגנת רק על ידי המלך השחור ולכן מהווה מטרה טובה להתקפה) מניע מספר פתיחות בשחמט. לדוגמה, בהגנת שני הפרשים

  1. ה4 ה5
  2. פו3 פג6
  3. רג4 פו6

המסע הרביעי הנפוץ ביותר הוא 4. פז5 התוקף את ו7. בנוסחים מסוימים הלבן מקריב את הפרש על ידי פ:ו7. גם בפתיחה האיטלקית מונע הרץ הלבן לג4 במטרה לאיים על ו7.

שם המהלך בשפות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למט זה כינויים שונים בארצות שונות: בצרפת, טורקיה, גרמניה, הולנד, ספרד, ברזיל ופורטוגל המט מכונה "מט הרועים". באיטליה "מט הספרים", באיראן, יוון ומרבית ארצות ערב מכונה "תוכנית נפוליאון". ברוסיה הכינוי הוא "מט הילדים". בפולין, הונגריה, סלובניה וישראל "מט הסנדלרים". כמו כן באנגלית הוא מכונה "מט מלומדים" ולעיתים "מט תלמידים" ו"Blitzkrieg" (מלחמת בזק).

לעיתים משתמשים במונח "מט סנדלרים" לציון מט טיפשים (Fool's mate), המט הקצר ביותר האפשרי בשחמט:

  1. ו4 ה6
  2. ז4 מהח#4.

מט כזה מחייב שיתוף פעולה של הלבן עם השחור.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hooper, David; Whyld, Kenneth (1992), The Oxford Companion to Chess (second ed.), Oxford University Press, ISBN 0-19-280049-3
  • Kidder, Harvey (1960), Illustrated Chess for Children, Doubleday, ISBN 0-385-05764-4
  • Sunnucks, Anne (1970), The Encyclopaedia of Chess, St. Martins Press, ISBN 978-0709146971