מטרונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטרונית
מטרונית של חברת סופרבוס
מידע כללי
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר חיפה, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קריית ים, נשר ויגור
שם המערכת מטרונית
מפעיל סופרבוס
מידע על ההקמה
חברה בונה נתיבי ישראל
חוצה ישראל
יפה נוף
התחלת בנייה 2006
פתיחת הקו 2013[1]
מידע על הקו
סוג הקו מערכת אוטובוסים מהירה
אורך הקו כ-60 ק"מ
http://metronit.co.il/

המֶטרונית היא מערכת אוטובוסים מהירה ונעשה בה שימוש באוטובוסים מפרקיים, הנעים לאורך רוב דרכם על מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית. המטרונית משרתת את הקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר, מערב חיפה, נשר ויגור.

העבודות על המיזם החלו בשנת 2007 ונמשכו עד אוגוסט 2013, אז החלה תקופת הרצה של כמה חודשים,[2] ולאחריה, בדצמבר 2013, החלה ההפעלה המלאה.

נכון לנובמבר 2022 חמשת קווי המטרונית מסיעים ביום חול ממוצע כ-60 אלף נוסעים ביום[3].

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל חברת "דן בצפון", אשר הפעילה את המטרונית עד אוקטובר 2021
סמליל חברת סופרבוס, שמפעילה את המטרונית

לחצו כדי להקטין חזרה
רכבת מרכזרכבל חיפהמנהרות הכרמלכרמליתרכבת בת גליםמרכזית חוף הכרמלמרכזית המפרץרכבת ישראלמטרוניתאוניברסיטת חיפההטכניוןרכבלית
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים של מערך התחבורה הציבורית בחיפה:
רכבת ישראל (בשחור), כרמלית (בכחול), מטרונית (בצהוב), רכבל חיפה (בירוק), רכבלית (באדום) ותחנות אוטובוסים מרכזיות מרכזית המפרץ ומרכזית חוף הכרמל

שמה של המטרונית נבחר מבין כ-500 הצעות. הוא מרמז על שימושו של כלי התחבורה כאמצעי תחבורה מֶטרופוליטני ובנוסף, באמצעות הדמיון למילה "מַטְרוֹנִית" (שפירושה "גבירה").[4][5] השם גם קל לביטוי, קליט וייחודי. שיקול נוסף בבחירת השם "מֶטרונית" היה שהוא מזכיר לציבור שזהו כלי תחבורה דמוי "מטרו" וכן, עובדת היותו בעל צליל דומה לזה של השמות "הכרמלית" (הרכבת התחתית של חיפה) ו"השְכונתית" (המיניבוס השכונתי של חיפה).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד לפתיחת מרכזית המפרץ ב-2002, פעלה התחבורה הציבורית בקריות במתכונת של מספר קווים האוספים נוסעים לאורך צירים בקריות, כאשר הנסיעה לחיפה התבצעה ברובה המוחלט דרך כביש 4 (דרך חיפה-עכו, לאורכו נסלל בשלב מאוחר יותר נת"ץ) ודרך צומת הצ'ק פוסט (למעט קו 58, שנסע בכביש שזכה להיות מכונה על שמו, "כביש 58"), אל שכונת הדר, וממנה אל מרכזית בת גלים (חלופות שונות פעלו דרך העיר התחתית). החלפת אוטובוסים לנסיעה לחלקים שונים של חיפה התבצעה בעיקרה בשכונת הדר, שהייתה מרכז העסקים של חיפה בשנות ה־50 וה־60. יחד עם קווי האוטובוס פעלו גם מוניות שירות בהיקף רחב. בתוך הקריות פעל קו פנימי (קו 53) שקישר בין קריית ים, קריית שמואל, קריית מוצקין, קריית ביאליק וקריית חיים. קו זה פעל עד 2007, עת הוחלף בשלושה קווים אחרים (11, 12, 13) בשל סגירת מעבר הכביש-מסילה המפלסי בין קריית שמואל וקריית מוצקין. בעקבות החלטה של עיריית חיפה, החל משנות ה־90 פעלו באזור חיפה אוטובוסים רגילים בלבד, ולא פעלו בה רכבים מפרקיים, שקיבולת הנוסעים בהם גדולה יותר.

בעקבות עומס התנועה הרב שנוצר ברחובות הדר, וירידת מרכזיותה של השכונה, הוחלט על קיצור מסלולי הקווים שנכנסו לחיפה מצפון וממזרח, שהתחנה הסופית שלהם נקבעה במרכזית המפרץ שבסמוך לצומת הצ'ק פוסט. במסגרת שינוי זה שהונהג בראשית 2002, נקבעה התחנה הסופית של כל קווי הקריות (קווי 5X ו־6X) במרכזית המפרץ. מתחנה זו יצאו קווים עירוניים למרבית חלקי חיפה, והונהג כרטיס מעבר בן 60 דקות, במסגרתו ניתן לבצע נסיעת המשך ללא תוספת עלות (מאוחר יותר הוארך פרק הזמן ל־75 ול־90 דקות). דבר זה הוביל לכך שכל נסיעה מהקריות לחיפה חייבה החלפה במרכזית המפרץ.

החל משנת 2000[6][7] הוחל בתכנון מערכת להסעת המונים במטרופולין חיפה.[8] הרעיון המקורי היה רכבת קלה,[9] ואף הופיעו במספר רחובות בעיר התחתית תמרורי אזהרה ובהם צללית של אוטובוס עם מעוין על גגו (כלומר טראם) — אך הם נעלמו כעבור אי־אלו שבועות.[10] נפוצה אז שמועה, שיועציו של יונה יהב, ראש עיריית חיפה, פסלו את הרעיון באיבו בטענה (חסרת-בסיס כשלעצמה), כי "הרכבת הקלה לא תוכל לטפס בעליות של חיפה".[דרוש מקור] במסגרת התכנון הועלו אפשרויות שונות לכלי התחבורה שיופעל במערך - רכבת קלה, אוטובוסים רגילים ו־BRT. ובשנת 2005 הובא אוטובוס דו-מפרקי לנסיעת מבחן בחיפה.[11] בהמלצתה של חברת יפה נוף, חברת התשתיות של עיריית חיפה נבחרה חלופת ה־BRT.[5]

המיזם כלל סלילת מסלולי תחבורה ציבורית חדשים באזור חיפה (כאשר בדרך חיפה-עכו שבה כבר פעל נתיב תחבורה ציבורית, הועבר הנתיב מצידו הימני של הכביש לצידו השמאלי), הקמה ושדרוג של מסופי תחבורה ציבורית, ומרכז תחזוקה ותפעול. המימון לפרויקט התחלק ברובו בין משרד התחבורה (85%) ועיריית חיפה (15% בעבודות שנערכו בתחומה). ההסכם המקורי (שנחתם רק ב־2011, 4 שנים לאחר תחילת העבודות על הפרויקט) כלל נושאים שהיו באחריות עיריות בקריות, בלא ששותפו בפועל בעריכת ההסכם וחתימתו. מאוחר יותר נחתמו הסכמים נפרדים עם עיריות אלו, כאשר חלקם השתתפו במימון הפרויקט בשיעור מופחת, וחלקם לא השתתף בו כלל.

את העבודה להקמת התשתיות ביצעה חברת "יפה נוף", חברה עירונית בבעלות עיריית חיפה. בפועל, העבודות על מיזם המטרונית, שכללו עבודות תשתית, סלילה מחדש של כבישים והסדרת צמתים, החלו ב־2007. תאריך היעד נדחה מספר פעמים, עד שנקבע על אוגוסט 2013. במהלך העבודות על פרויקט המטרונית בוצעו מספר פרויקטים נוספים באזור, שלא היו שייכים לפרויקט עצמו, אך בוצעו על ידי חברת יפה נוף מתקציב הפרויקט. כך לדוגמה בוצעה סלילת מנהרת תשתיות ברחוב יל"ג שבשכונת הדר, עבודות בקמפוס הנמל שבעיר התחתית, ועבודות שונות בקריות. חברת "יפה נוף" ספגה ביקורת חריפה בדו"ח מבקר המדינה על הרשויות המקומיות, על כשלים מהותיים במהלך עבודות המטרונית.

במהלך העבודות נסלל מת"ץ חדש ממרכזית הקריות דרך שדרות ירושלים/ורבורג בקריית ים/קריית חיים/קריית שמואל עד לצומת הרחובות האצטדיון/שנקר, וממרכזית הקריות לאורך דרך חיפה-עכו עד למרכזית המפרץ (על בסיס הנת"ץ שכבר היה קיים לאורך מרבית התוואי בצידו הימני של הכביש). נתיב תחבורה ציבורית וכביש חדש נסלל ממרכזית המפרץ ועד לגשר פז. מגשר פז מתפצל הנת"ץ לשני חלקים, כאשר מסלול אחד ממשיך מגשר פז עד לרחוב הנביאים בהדר, מסלול שני ממשיך עד למרכזית בת גלים בעיר התחתית, דרך רחובות צייזל/חטיבת גולני/פלי"ם, המושבה הגרמנית ורחוב המגינים, עד למרכזית בת גלים. בקריית אתא נסלל מת"ץ מצומת הרחובות העצמאות/חנקין, ועד קצה רחוב יוספטל.

במסגרת עבודות בניית המטרונית נהרס ונבנה מחדש הגשר במחלף מוטה גור (צומת קריית אתא), על מנת לאפשר את מעבר מסלול המטרונית בצידו השמאלי של הכביש גם מתחת לגשר. עבודות אלו הובילו לעומסי תנועה כבדים באזור לתקופה ארוכה. עבודות הבנייה נעשו במקביל לעבודות על כביש עוקף קריות, שיועד עבור כלי רכב פרטיים.

במסגרת סלילת מסלול המטרונית בחיפה ובקריות בוטלו כמה מעגלי תנועה שהוחלפו בצמתים מרומזרים, נוספו רמזורים רבים להולכי רגל (במקום מעברי חצייה לא מרומזרים שהיו קודם לכן), ובוטלה אפשרות פנייה לכלי רכב בכיוונים שונים במספר צמתים.

על הפעלת המטרונית התמודדו ארבע קבוצות.[12] בתחילת אוגוסט 2010 הוכרז כי חברת התחבורה "דן" היא הזוכה במכרז להפעלתו של המיזם בהתאם להצעה שהגישה בשותפות עם החברות "הארגז" ו"מאן".[13] בחוזה שנחתם בנובמבר 2010 בין משרד התחבורה לחברת דן, הוענק הזיכיון להפעלת המטרונית לדן למשך 12 שנה, והיא חויבה להפעיל במסגרת המיזם 90 אוטובוסים. עקב ההצעה של דן, הוחלף האוטובוס הדו-מפרקי המקורי שתוכנן לשמש למטרונית, באוטובוס עם מפרק בודד שארוך יותר ובעל קיבולת גבוהה יותר מאוטובוס מפרקי רגיל (חברת מאן לא מייצרת אוטובוסים דו-מפרקיים וחברות הארגז ומרכבים מעולם לא הרכיבו אוטובוסים דו-מפרקיים). בשל העיכובים הרבים בסלילת הפרויקט, רכבי המטרונית הוכנו זמן רב קודם להשלמת הפרויקט, ועמדו ללא שימוש בחניון.[14]

באביב 2013 החלו לפעול שישה קווים פנימיים חדשים בקריות, המקשרים בין חלקים שונים בקריות ושכונות בקריית אתא, ועוברים כולם בצומת קריית אתא ובמרכז קריית אתא. במקביל צומצמה מעט פעילות הקווים הפרבריים לחיפה, ושונו קווים אחרים. קווים אלו תוכננו בעיקרם לצורך קישור בין שכונות מרוחקות מקווי המטרונית, אל קווי המטרונית, ולצורך קישור פנימי בין גוש הקריות המערבי, לבין קריית אתא (תוואי שקודם לכן דרש החלפה של 2 קווי נסיעה).

המיזם החל לפעול לתקופת הרצה ב־2 באוגוסט 2013 ללא נוסעים.[2] ארבעה ימים אחר-כך, המטרונית החלה להסיע נוסעים, כחלק מהשלב השני של ההרצה, אולם ללא גביית תשלום. במסגרת הפעלה זו בוטלו כמעט כל קווי האוטובוס הקודמים שקישרו בין חיפה לקריות, תוגברה פעילות הקווים הפנימיים החדשים, ונוספו 2 קווים נוספים. הפעלת המטרונית החלה כאשר לא היה די ציוד נייד (אוטובוסים ונהגים) בהתאם ללוח הזמנים שתוכנן, דבר שיצר עומסים קשים ותלונות של הנוסעים. עומס הנוסעים גבר גם בעקבות ההפעלה ללא תשלום, והפרסום הרב סביב פתיחת הפרויקט. המעבר לפעולה סדירה, אגב גביית תשלום, התבצע לאחר עיכובים נוספים רק ב־23 בדצמבר 2013.[1]

בחודש מרץ 2018 החלו העבודות לסלילת מסלול המטרונית משכונת הדר בחיפה עד למחלף יגור, דרך רחוב בר יהודה בנשר,[15] שם נבנה חניון "חנה וסע". העבודות על הקו הסתיימו, בהתאם לתכנון,[16] בשנת 2022.

ביולי 2020 החליט משרד התחבורה להפסיק את ההתקשרות עם חברת "יפה נוף", עקב טענות המשרד על חריגות תקציביות ועיכובים בפרויקטי החברה, ולחלק את הפרויקטים של "יפה נוף" בין החברות הממשלתיות השונות. בעקבות כך קיבלה חברת נתיבי ישראל, את המשך סלילתם של שני מקטעים חדשים: בין חיפה לנשר ובין חיפה לעכו.

ב-15 באוקטובר 2021 החליפה סופרבוס את דן בצפון בהפעלת המטרונית. החברה מפעילה 3 אוטובוסים מפרקיים עם מנוע דיזל בתקן יורו 6 ביניהם גולדן דרגון, אוטו-קאר וסולאריס.[17] כמו כן, החברה רכשה אוטובוס מפרקי חשמלי המורכב בארץ על ידי חברת מרכבים על שלדת גולדן דרגון.[18] בפברואר 2022, הם נכנסו לשרות בתדירות גבוהה יותר בקווי 3 ו-1 ובהמשך גם בקו 2 ו-4, כאשר האוטובוסים של סולאריס עברו לשירות סופרבוס בירושלים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמזור המיוחד של המטרונית – הצבעים אדום, צהוב וירוק הוחלפו (בהתאמה) בקו אופקי, עיגול קטן וקו אנכי לבנים (תמרורים 708, 716 ו-710 (בהתאמה), בלוח התמרורים הישראלי[19])

התשלום במטרונית מתבצע במכונות ברציפי התחנות וכיום גם במכונות בתוך המטרונית, ולא על ידי הנהג, העוסק בנהיגה בלבד. דבר זה מאפשר עלייה מהירה של הנוסעים בתחנות (ללא צורך בעיכוב לתשלום/תיקוף אצל הנהג), אך מנגד דורש תחזוקה מתמדת של המכונות, ומקשה על נוסעים בעלי מאפייני נסיעה ייחודיים (לדוגמה, חיילי מילואים, עיוורים). הבקרה על תשלום הנוסעים מבוצעת על ידי פקחי ביקורת, הפועלים מטעם החברה המפעילה.

מסלול המטרונית הייחודי לה מאפשר נסיעה מהירה יחסית בשעות שיא, בהן התנועה הרגילה נוסעת באיטיות בשל עומסי תנועה. בנוסף, המסלול הבלעדי מונע עיכובים הנגרמים בעת השתלבות אוטובוס בכביש לאחר עצירה במפרץ תחנת אוטובוס. העלייה והירידה מתבצעת מכל דלתות המטרונית, דבר המאפשר עלייה וירידה מהירה, בדרך כלל, אך לעיתים גורם עיכוב בעת דוחק רב המקשה את סגירת הדלתות. מנגד המטרונית עוצרת בכל תחנה במסלולה, אף אם אין נוסעים המעוניינים לעלות ולרדת. זאת בניגוד לתכנון המקורי של הרכבים, עת הוכנסו אליהם פעמוני עצירה (הן של דן בצפון והן של סופרבוס). דבר שגורם לנסיעה איטית יחסית בשעות שפל שבהן אוטובוס רגיל מדלג על תחנות ללא נוסעים.

מסלול המטרונית שעובר במרכז כביש דו־מסלולי, הוביל לכך שתחנות המטרונית נמצאות בסמוך לצמתים. מאפיין זה הוביל לעיתים ליצירת קטעי דרך ארוכים ללא תחנה, ולביטול תחנות אוטובוס קיימות שהיו סמוך לנתיב הימני של הכביש.

השימוש באוטובוסים להפעלת המטרונית וסמיכות מסלול המטרונית לכביש הרגיל מאפשר גמישות תפעולית ועקיפה בקלות של קטעי מסלול שנחסמו מסיבות שונות, בניגוד לרכבת הקלה בירושלים שאינה יכולה לעקוף חסימות במסלולה.

לאורך מסלול המטרונית רמזורים מיוחדים, כאשר ההבדלה בין שלושת מצבי הרמזור נעשית באמצעות צורה גאומטרית שונה, ולא באמצעות צבע שונה.

המטרונית עושה שימוש בכ־121 אוטובוסים מפרקיים. במטרונית מופעלת מערכת כריזה בשפות עברית, אנגלית וערבית המכריזה על שמות התחנות וכן בתחנות עצמן (מהכריזה של רכבי המטרונית) על מספר הקו.

כאשר מערכת המטרונית עברה מדן לצפון לסופרבוס, הובטח להגדיל את תדירות קווי המטרונית הקיימים.[20][21] בפועל לא נעשה דבר בנושא.

מסלול המטרונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך חלקו הגדול של נתיב קווי המטרונית נסלל מסלול תחבורה ציבורית ייחודי למטרונית בצידו השמאלי של הכביש. על מנת להפריד בין המסלול לשאר נתיבי הכביש, המסלול מוגבה ב־7 ס"מ מנתיבי הכביש האחרים, וצבוע במרכזו באדום. מאפיין זה יוצר סכנה של התהפכות לרכב דו־גלגלי, בעת פגיעה לא מכוונת באבן השפה המוגבהת. בשל אילוצים שונים, מסלול המטרונית בחיפה עובר בקטעים שונים בצמוד לקטע שבו ישנה תנועה בכיוון המנוגד (סמוך לכיכר פריז). במקומות אחרים, עובר מסלול המטרונית מצד אחד של הכביש לצד השני (לפני מטה משטרת ישראל בעיר התחתית, ובמושבה הגרמנית).

בחלק שבין צומת דולפין (בעבר מרכזית בת גלים) ומרכזית חוף הכרמל, לא נסלל מסלול מיוחד למטרונית, והיא עושה שימוש בנת"ץ - הנתיב הימני של הכביש. בחלקים שונים של מסלולי קווים 3 ו-4 (ברחוב אריה שנקר ובמנהרות הכרמל, בהתאמה) לא נסלל כלל נתיב או מסלול מיוחד, והמטרונית עושה שימוש בכביש רגיל, יחד עם תנועה פרטית וציבורית אחרת.

בין צומת ההסתדרות/שנקר לגשר פז, מסלול המטרונית משותף לקווים 1, 2 ו- 3. מרבית המסלול שיועד למטרונית משמש את המטרונית באופן בלעדי, אך בחלקים שונים (צפון קריית ים, הדר, נשר והנת"ץ בין בת גלים לחוף הכרמל) נעשה שימוש בנתיב המטרונית גם על ידי תחבורה ציבורית אחרת.

עם זאת, כל מסלול המטרונית לאורך דרך חיפה-עכו (כביש 4) שמור בלעדית למטרונית, דבר הגורם לכך שהקווים הפנימיים של הקריות העוברים בחלק ממסלולם במקביל למטרונית, והקווים הבין־עירוניים לצפון היוצאים ממרכזית המפרץ, עושים שימוש בנתיבי הכביש הרגיל, ביחד עם התנועה הפרטית.

קווי המטרונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרונית פועלת בחמישה קווים: הראשון - ממרכזית הקריות בצפון הקריות למרכזית חוף הכרמל, השני - מקריית אתא לתחנת הרכבת חיפה בת גלים, השלישי - ממרכזית הקריות להדר הכרמל, הרביעי - ממרכזית הקריות למרכזית חוף הכרמל דרך מנהרות הכרמל, והחמישי - פועל בשתי חלופות, מיגור דרך נשר להדר הכרמל ומיגור דרך נשר והעיר התחתית לבית חולים רמב"ם ולרכבת בת גלים.

לחצו כדי להקטין חזרה

תרשים המטרונית בחיפה בימי חול: קו 1 (באדום), קו 2 (בכחול), קו 3 (בירוק), קו 4 (בסגול), קו 5 (בכתום), חלקים רלוונטיים של רכבת (בשחור) וכרמלית (בצהוב). הקווים הדקים מראים פיצול תנועה.


מעבר למתכונת סוף שבוע
לחצו כדי להקטין חזרה

תרשים המטרונית בחיפה בסופי שבוע: קו 1 (באדום), קו 5א' (בכתום). הקווים הדקים מראים פיצול תנועה.


מעבר למתכונת ימי חול
קו סימול אורך ערים בהן עובר שנת פתיחה מסלול מספר התחנות תדירות זמן נסיעה משוער מקצה לקצה
הקו האדום קו 1 25 ק"מ קריית מוצקין, קריית ביאליק, חיפה 2013 מרכזית הקריות - קריית מוצקין - קריית חיים - צומת קריית אתא - חוצות המפרץ - בתי הזיקוק - מרכזית המפרץ - גשר פז - העיר התחתית - קריית הממשלה - רכבת חיפה מרכז השמונה - המושבה הגרמנית - בת גלים - שדרות ההגנה - בית עלמין - מרכז הקונגרסים - מרכזית חוף הכרמל 38 4-8 דקות בשעות השיא (6:00-20:00), 10-20 דקות בשעות הלילה 20:00-05:00 (פעיל 24/7) 65 דקות
הקו הכחול קו 2 18 ק"מ קריית אתא, חיפה קריית אתא - משטרת זבולון - צומת קריית אתא - מרכזית המפרץ - העיר התחתית - קריית הממשלה - ת. רכבת מרכז השמונה - בית חולים רמב"ם - רכבת בת גלים 33 6-10 דקות בשעות השיא, 12-30 דקות בשעות השפל (לא פעיל בלילות ובשבתות) 52 דקות
הקו הירוק קו 3 16 ק"מ קריית מוצקין, קריית ים, חיפה מרכזית הקריות - קריית ים - קריית חיים - חוצות המפרץ - בתי הזיקוק - מרכזית המפרץ - גשר פז - חליסה - שוק תלפיות - הדר ובחזרה (קו סיבובי) 30 10 דקות בשעות השיא, 12-60 דקות בשעות השפל (לא פועל בלילות ובשבתות) 50 דקות
הקו הסגול קו 4 21 ק"מ קריית מוצקין, קריית ביאליק, חיפה 2022 מרכזית הקריות - קריית מוצקין - קריית חיים - צומת קריית אתא - חוצות המפרץ - בתי הזיקוק - מרכזית המפרץ - מנהרות הכרמל - גרנד קניון - מרכז הקונגרסים - מרכזית חוף הכרמל 23 6-10 דקות, (פועל משעות הבוקר המוקדמות עד שעות הלילה המאוחרות) 28~ דקות
הקו הכתום קו 5 10

ק"מ

יגור, נשר, חיפה מסוף יגור, אצטדיון נשר, צ'ק פוסט, גשר פז, חליסה - שוק תלפיות - הדר ובחזרה (קו סיבובי) 32 7-10 דקות 24~ דקות
קו 5א (חלופת שבת) 14 ק"מ יגור, נשר, חיפה מסוף יגור, אצטדיון נשר, צ'ק פוסט, גשר פז, העיר התחתית, בית חולים רמב"ם, רכבת בת גלים. 23 20-30 דקות ~32 דקות
מטרונית נשר בתחנת הכלניות וברקע בית הדואר המנדטורי של העיר נשר (עיר)

בעוד מסלולו של קו 1 נפרס לאורך מת"ץ/נת"ץ לאורך כל המסלול (למעט קטע זעיר סמוך למרכזית הקריות ומרכזית חוף הכרמל) וקו 3 (לכל אורך רחוב אריה שנקר), הוא על כביש רגיל, ביחד עם תחבורה פרטית וציבורית אחרת. בין מרכזית בת גלים ומרכזית חוף הכרמל מסלולה של המטרונית הוא נת"ץ - הנתיב הימני מבין 3 נתיבי הכביש, בעוד שאר המסלול הוא על מת"ץ, בנתיב השמאלי והמוגבה של הכביש.

מסלול המטרונית עובר לאורך צירים ראשיים באזור הקריות, אך מחייב הליכה ארוכה או שימוש בקו מזין לנוסעים שמקום מגוריהם או יעדם רחוק ממסלול המטרונית, כדוגמת תושבי החלקים המערביים של קריית ים וקריית חיים מערבית, תושבי מרכז קריית מוצקין, וקריית חיים מזרחית, ותושבי מזרח קריית ביאליק. בקריית אתא עובר מסלול המטרונית בחלק הצפון מערבי של העיר, אך המסלול מרוחק מתושבי מזרח, מרכז ודרום קריית אתא. נוסעים הגרים באזורים אלו נצרכים לביצוע החלפה בין שני אמצעי תחבורה לצורך הגעה ליעד בחיפה.

בחיפה עובר מסלול המטרונית הראשי לאורך העיר התחתית וחוף הים התיכון, כאשר מסלול קצר עולה למרכז שכונת הדר. מסלול המטרונית אינו עולה לשכונות וליעדים שעל הר הכרמל, והוא מרוחק מאוד מהדר עליון, נווה שאנן, הטכניון, מרכז חורב, מרכז הכרמל, אוניברסיטת חיפה והשכונות הסמוכות אליהם. כמו כן, המסלול גם אינו מגיע לטירת כרמל, השוכנת מעט מדרום לחיפה. עם זאת, בעת אירועי ספורט גדולים באצטדיון סמי עופר, הממוקם בין חיפה לטירת כרמל, מוארך מסלול קו 1 עד לסמוך לאצטדיון.

מסלול קווי המטרונית מבוסס על נקודות יעד מרכזיות, ואינו מתבסס בהכרח על הנתיב הקצר או היעיל ביותר. לדוגמה, מסלול קו 3 מבצע עיקוף מזרחי דרך כביש 4 ומרכזית המפרץ, בהשוואה לנתיב קצר יותר אפשרי דרך כביש 22 המהיר, המשמש לרכבים פרטיים בלבד. מסלול קו 1 עובר לאורך קו החוף המתעקל, בהשוואה לנתיב אפשרי דרך מנהרות הכרמל (קו 4 של המטרונית מאפשר הגעה מהירה דרך מנהרות הכרמל, למרכזית המפרץ ומשם למרכזית הקריות. במסלול חופף לזה של קו 1). מסלול קווי המטרונית בעיר התחתית כולל מעבר ברחוב פלי"ם וברחוב המגינים, ואינו מתבסס רק על דרך העצמאות הקצרה יותר.

מערכת הכרטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכונת כרטוס בתקופת ההרצה ללא תשלום

התשלום במטרונית מתבצע באמצעות מכשירי כרטוס הממוקמים בתחנות הנסיעה או בתוך הרכב[22], ללא מעורבות של הנהג, העוסק בנהיגה בלבד. בתקופת ההפעלה של חברת "דן בצפון", התבקשו הנוסעים לתקף את כרטיס הנסיעה לפני העלייה למטרונית, כך שהתיקוף היה אסמכתה לתשלום. בתקופת ההפעלה של חברת "סופרבוס", שבה הוחלף צי כלי הרכב והותקנו מכשירי תיקוף בתוכם, התאפשר לתקף עם העלייה למטרונית, אולם בכדי לתקף נסיעת מעבר שהחלה באמצעי תחבורה אחר, יש להגדיר ידנית את קוד הנסיעה לקוד הזהה לזה שיש ברב-קו, אלא אם כן, קוד ברירת המחדל זהה לזה שיש ברב-קו.

בתוקפת דן בצפון הוצבו בכל תחנה מוצבים ארבעה מכשירי כרטוס, כאשר שניים מהם מיועדים לתיקוף נסיעת מעבר (שהחלה באמצעי תחבורה אחר), או לתיקוף נסיעה חדשה, ובתנאי שבכרטיס הרב-קו טעון אמצעי תשלום מתאים אחד בלבד (לדוגמה, המכשיר לא יתקף נסיעה חדשה כאשר קיימים בכרטיס הרב-קו כרטיסיות של שני קודי נסיעה שיכולים להתאים לנסיעה מטרונית). שני מכשירים אחרים מאפשרים תיקוף נסיעה מבין מספר חוזים טעונים, וכן רכישת הסדרי נסיעה וכרטיס חד נייר חד־פעמי, כאשר שתי מכונות מאפשרות תשלום בכרטיס אשראי ואחת, במזומן.

בתקופת סופרבוס אין אפשרות לרכוש כרטיס נייר חד פעמי (זה התחיל עוד בתקופת דן בצפון). וברוב העמדות, אין אפשרות לבצע תיקוף מעבר מהיר, אלא יש להגדיר בעמדות את קוד הנסיעה לקוד הזהה לזה שטעון ברב-קו בשביל לתקף נסיעת מעבר. אחרת, המכשיר יתקף נסיעה חדשה בקוד ברירת המחדל שלו, גם אם יש נסיעת מעבר בקוד נסיעה אחר. עם המעבר לרפורמת דרך שווה, נחסך מטרד זה.

למטרונית כרטוס משותף עם אגד ונתיב אקספרס במטרפולין חיפה, כך שבטווח של 90 דקות מרגע התשלום ניתן לבצע החלפה ללא הגבלה בין קווי האוטובוס למטרונית.

בתקופת דן בצפון, במסגרת המערך, היו קיימים במטרונית מספר "קודי נסיעה": קוד 1 לנסיעה בקריות (עד מרכזית המפרץ), קוד 2 (נסיעה בחיפה, נשר, טירת כרמל, עספיא ודלית אל-כרמל), קוד 4 (נסיעה מהקריות, מאזור רכסים, כפר חסידים ועתלית לחיפה) וקוד 6 (נסיעה מהקריות ומחיפה ליקנעם עילית, קריית טבעון ועתלית, ונסיעה מיקנעם עילית וקריית טבעון לעתלית דרך חיפה). ב-1 באוגוסט 2022, הוחלפה מערכת קודי הנסיעה במערכת תיקוף "דרך שווה" שבה התשלום ברב-קו נקבע על פי מרחק ומשתנה בהתאם לאמצעי התחבורה.[23][24] בנוסף ניתן לנסוע במטרונית במסגרת כרטיס חופשי־יומי הכולל את אזור חיפה.

נגישות לאנשים עם מוגבלויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת שפרינצק בחיפה

כיוון שהמטרונית מהווה חלק מהיצע התחבורה הציבורית בארץ, חלות גם עליה התקנות הרלוונטיות של משרד התחבורה בנושא נגישות לאנשים עם מוגבלות. לכן, העלייה והירידה מרכבי המטרונית מתאפשרת גם לאנשים עם מוגבלויות, כאשר אין מדרגות בין רציף העלייה ודלת המטרונית. בתחנות המטרונית מסומן פס מיוחד לשימוש לקויי ראייה ועיוורים, ולוח הגעות בזמן אמת. בתוך המטרוניות מוכרז שם התחנה הקרובה ומחוץ למטרונית מוכרז מספר קו המטרונית. גם כלי הרכב עצמם מחויבים לעמוד בכל התקנים הקשורים לנגישות.

איכות הסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך בר יהודה נשר, עצים במרכז הרחוב לפני כריתה לצורך סלילת מסלול למטרונית 20 ביולי 2018

הן בתקופת דן בצפון והן בתקופה הנוכחית של סופרבוס, מרבית המטרוניות שפועלות במטרופולין חיפה הן למעשה אוטובוסים רגילים בעלי מנועי דיזל מונעי סולר בתקן יורו 6. בתקופת דן בצפון, המפעיל חויב לרכוש מספר מצומצם של מטרוניות היברידיות, בעלות מנוע משולב דיזל־חשמל. המטרוניות ההיברידיות פעלו במתכונת ניסוי, כדי לוודא כי הן מתאימות לשימוש כאמצעי תחבורה ציבורית אמין בישראל. הניסוי נכשל, והמטרוניות ההיברידיות יצאו מהשירות בשנת 2019. בתקופת סופרבוס, החברה הבטיחה להפעיל 50 מטרוניות חשמליות[18] אולם הן נכנסו לשירות במטרונית רק בפברואר 2022, כיוון שהן עברו נסיעות מבחן בירושלים, אף על פי שתאורתית, אפשר היה לבצע את נסיעות המבחן שלהן כבר במטרונית מלכתחילה.

בדומה למערכות תחבורה ציבורית אחרות, הצלחת מערכת המטרונית אמורה להביא לצמצום מסוים בשימוש ברכב פרטי. צמצום השימוש ברכב פרטי עשוי להוביל לקיטון בעומסי התנועה בכבישים, ברמות זיהום האוויר והרעש ובכמויות הדלק הנצרכות במטרופולין חיפה.

בעיר נשר בכביש 752 נכרתה שדרה ארוכה של של עצי דקל ביולי 2018 לצורך סלילת כביש המטרונית. לאחר מכן נטעה חברת נתיבי איילון שהכביש באחריותה, עצים קטנים. המטרונית עצמה קו 5 העובר בנשר, נפתחה ביולי 2022 4 שנים לאחר כריתת העצים.[דרוש מקור][דרושה הבהרה]

הציוד הנייד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת פרסום למטרונית. בכרזה אפשר לראות את האוטובוס הדו-מפרקי שהיה אמור במקור לשרת את הפרויקט, עד לזכייתה של דן במכרז להפעלת המטרונית עם הצעה של אוטובוס בעל מפרק בודד מתוצרת "הארגז" ו"מאן"
מטרונית-לשעבר תוצרת מאן דגם NG363F של חברת דן בצפון שפעלה עד אוקטובר 2021 והושבתה

אף שעיריית חיפה הכריזה בעבר בפרסומיה שהמטרונית היא רכבת קלה, המטרונית היא למעשה אוטובוס ארוך מפרקי ורב־קיבולת, הנוסע על כביש, ולא על מסילת רכבת. הבחירה בשיטת תחבורה ייחודית זו התקבלה משיקולים שונים, שעיקרם אי כדאיות כלכלית.

מפרט טכני - מטרונית דיזל (דן בצפון - 2013-2021)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחברת "הארגז", שבנתה את כלי הרכב, שמו היה "Urbanit". זהו מפרט המוצר לפי אתר החברה[25]:

  • שילדה: NG363F תוצרת מאן[26]
  • מרכב: חברת הארגז
  • אורך: 18,750 מ"מ
  • רוחב: 2,550 מ"מ
  • גובה חיצוני מקסימלי: 2,985 מ"מ
  • גובה פנימי בין הדלתות 1–2 : 2,318 מ"מ
  • גובה רצפה: 370 מ"מ
  • גובה מדרך הדלתות: 320-340 מ"מ
  • בסיס גלגלים: קדמי-5,875 מ"מ; אחורי-6,765 מ"מ
  • משקל כולל מקסימלי מותר: 28,000 ק”ג
  • מנוע: EEV בתקן יורו 6, מופחת פליטת מזהמים, מדגם MAN D 2066 LUH 48, בנפח 10,518 סמ"ק
הספק מרבי 360 כוחות סוס ב-1900 סל"ד. מומנט מרבי 180 קג"מ ב-1,400 סל"ד
  • תמסורת: אוטומטית 4–6 הילוכים מדגם VOITH D 864.5
  • קיבולת מקסימלית: 40 מקומות ישיבה ועוד 100 נוסעים בעמידה ובסה"כ עד 140 נוסעים
  • שתי יחידות מיזוג נפרדות בעלות 10 מפוחי יציאה
  • 4 דלתות אוטומטיות
  • תא נהג מופרד, תא נוסעים נגיש עם מקומות המיועדים לנוסעים עם מוגבלויות
  • מספר דלתות: 4

כלי הרכב נמצא בשימוש במטרופולין תל אביב בקו מס' 1 החל מאוגוסט 2014 ובקו 189, החל מאוגוסט 2015.

מפרט טכני - מטרונית היברידית (דן בצפון - 2013-2019)[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2019 כל המטרוניות מדגם זה הוצאו משירות עקב בעיות תחזוקה.

  • דגם: פיליאס יצרן APTS
  • אורך: 18.480 מטרים
  • רוחב: 2.550 מטרים
  • גובה: 3.200 מטרים
  • גובה רצפה: 340 מ"מ
  • דלתות 1.20X2.0 מטרים
  • רדיוס סיבוב: 12.5 מטרים
  • משקל כולל מקסימלי מותר: 27,000 ק"ג
  • הספק כולל חשמלי ומכני בזמן האצה: 400 כוח־סוס
  • הספק מנוע דיזל: 340 כוח־סוס
  • מנוע דיזל עומד בתקן יורו 5
  • קיבולת מקסימלית מתוכננת: 154 נוסעים
  • מספר מושבים: 40
  • שתי יחידות מיזוג נפרדות
  • 3 דלתות כפולות ברוחב 1.2 מטרים נטו
  • תא נהג מופרד, תא נוסעים נגיש עם מקומות המיועדים לנוסעים עם מוגבלויות.
  • מספר דלתות: 3
מפרט טכני - מטרונית דיזל גולדן דרגון (סופרבוס - 2021)[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • דגם: גולדן דרגון XML6185CL
  • אורך: 18.750 מטרים
  • רוחב: 2.540 מטרים
  • גובה: 3.230 מטרים
  • משקל: 18,800 ק"ג.
  • מספר דלתות: 4

מפרט טכני - מטרונית דיזל אוטו-קאר (סופרבוס - 2021)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דגם: אוטו-קאר Kent C Articulated
  • אורך: 18.750 מטרים
  • רוחב: 2.540 מטרים
  • גובה: 3.215 מטרים
  • הספק מנוע דיזל: 369 כוח-סוס
  • מספר דלתות: 4

מפרט טכני - מטרונית דיזל סולאריס (סופרבוס - 2021)[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגם זה היה זמן מה כמחליף למטרוניות החשמליות אשר היו בניסיונות בירושלים.

כיום דגם זה נמצא וחזר לירושלים.

  • דגם: סולאריס אורבינו 18
  • אורך: 18.750 מטרים
  • רוחב: 2.550 מטרים
  • גובה: 3.035 מטרים
  • משקל: 28,000 ק"ג.
  • מספר דלתות: 4

מפרט טכני - מטרונית חשמלית (סופרבוס - 2022)[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגם זה נכנס לשרות בפברואר 2022.

  • דגם: גולדן דרגון XML6125DE עם מרכב של חברת מרכבים
  • אורך: 18.750 מטרים
  • רוחב: 2.550 מטרים
  • גובה: 3.035 מטרים
  • משקל: 17,420 ק"ג.
  • מספר דלתות: 5

חסרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • על אף שהמטרונית נועדה לשרת את תושבי חיפה והקריות, במתכונתה הנוכחית המטרונית משרתת את תושבי חיפה באופן חלקי, מפאת ריחוק מסלול הנסיעה ממרבית שכונות המגורים החיפאיות.
  • בחלק גדול ממסלול המטרונית, המסלול הוא בלעדי לה, בעוד נסיעות תחבורה ציבורית מקבילות מתבצעות בנתיב הנסיעה הרגיל המשותף עם רכב פרטי.
  • חלק מרציפי המטרונית אינם מקורים, דבר היוצר קושי ברכישת ובתיקוף כרטיסים בימים גשומים ובימים חמים - עם זאת, בעת כניסתה של סופרבוס, הותקנו מכונות תיקוף גם בתוך המטרונית עצמה.
  • המטרונית אינה מקבלת עדיפות במרבית הצמתים בהם היא עוברת, דבר המעכב את הנסיעה. זאת אף על פי שעם תחילת פעולתה הובטח כי תקבל עדיפות ברמזורים על פני הרכבים הפרטיים.[27]

פיתוח עתידי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2023, קיימים בעבודה קו מטרונית מפארק מת"ם לטירת הכרמל[28], וקו מטרונית חדש בקריית אתא, שנותן כיסוי נוסף לקו 2[29].

קווים נוספים שתוככנו הם מטרונית רכס הכרמל, בו הייתה אמורה לעבור המטרונית מתחנת הכרמלית בגן האם ועד לאוניברסיטת חיפה דרך ציר מוריה[30]. בתוך כך, נבחנה גם האפשרות לכרות מנהרה מכיכר חורב עד לצומת קריית-ספר,[31] אולם עם היבחרותה של ד"ר עינת קליש-רותם לראשות העירייה נגנזו תוכניות אלו, והתקציב בסך של שישה מיליארד שקלים חדשים הוקצה לפרויקט להארכתו של מסלול המטרונית לנהריה.[32][33] תכניות נוספת היא לקו מטרונית לנווה שאנן ולטכניון[34].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטרונית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד דניאל שמיל, והפעם באמת: מיום שני הנסיעה במטרונית בתשלום, באתר TheMarker‏, 19 בדצמבר 2013
  2. ^ 1 2 אחיה ראב"ד, המטרונית תפעל מיום שישי. בניגוד להבטחות, עדיין בלי נוסעים, באתר ynet, 30 ביולי 2013
  3. ^ אתר "מר קו"
  4. ^ מי יודע מה זה 'מטרונית'? בחיפה יודעים, באתר ערוץ 7, 5 בספטמבר 2006
  5. ^ 1 2 פאדי עיאדאת, בין אוטובוס לרכבת קלה התפשרו על "מטרונית", באתר הארץ, 17 בדצמבר 2007
  6. ^ מצנע: בדיקת הרכבת הקלה בחיפה - תסתיים בתוך שנה, באתר גלובס, 9 ביולי 2000
  7. ^ מאת ענת ג'ורג'י, ועדת היגוי של משרד הפנים אמורה לדון בתוכנית אב להקמת רכבת קלה בחיפה, באתר הארץ, 1 בנובמבר 2001
  8. ^ שר התחבורה: לצרף הרכבת הקלה בחיפה לרשימת הפרויקטים הלאומיים, באתר הארץ, 5 באפריל 2002
  9. ^ דוד חיון, ‏סנה: חברת יפה נוף תקים את הרכבת הקלה בחיפה, באתר גלובס, 7 באפריל 2002
  10. ^ שרון קדמי, יפה נוף מתקינה תחנות הסעה ניסיוניות לרכבת הקלה בחיפה, באתר הארץ, 10 באוגוסט 2005
  11. ^ דוד רטנר, איך להוציא אוטובוס הולנדי ממגרש חניה ישראלי?, באתר הארץ, 21 בספטמבר 2005
  12. ^ הודעה לעיתונות: ארבע קבוצות מתמודדות על הפעלת קווי "המטרונית" בחיפה, באתר משרד התחבורה, 4 במרץ 2009(הקישור אינו פעיל, 17.3.2020)
  13. ^ יונתן הללי, מהפך בחיפה: חברת דן תפעיל את קווי הרכבת הקלה, באתר nrg‏, 5 באוגוסט 2010
  14. ^ לפי תנאי המכרז, החברה שתזכה בו תהיה מחויבת להתחיל להפעיל את המטרונית תוך שנתיים ו-45 ימים מיום ההודעה על הזכייה במכרז.
  15. ^ אודיה שווץ, החלו העבודות להקמת קו מטרונית נשר באתר רדיו חיפה, 18 במרץ 2018
  16. ^ אדי גל, קו רביעי: החלו העבודות להקמת קו מטרונית מיגור לחיפה, באתר mynet‏ קריות, 29 במרץ 2018
  17. ^ אדי גל, חברת סופרבוס זכתה במכרז ומביאה חידוש: 50 מטרוניות חשמליות, באתר mynet‏ קריות, 6 בינואר 2021
  18. ^ 1 2 אודי עציון, המטרונית החדשה היא אוטובוס מפרקי חשמלי, באתר ynet, 4 באפריל 2021
  19. ^ לוח התמרורים הישראלי(הקישור אינו פעיל, 17.3.2020), באתר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
  20. ^ סופרבוס מטרונית, המטרונית החדשה של חברת סופרבוס יוצאת לדרך • 15/10/21, באתר חי פה - תאגיד החדשות של חיפה והסביבה, ‏2021-10-13
  21. ^ נגה כרמי, מפעיל חדש למטרונית במטרופולין חיפה | יותר תדירות, יותר קווים, יותר נקי | חברת סופרבוס זכתה במכרז להפעלה, באתר חי פה - תאגיד החדשות של חיפה והסביבה, ‏2021-01-06
  22. ^ https://haipo.co.il/item/446590
  23. ^ דרך שווה - מהפכת השירות בתחבורה הציבורית, באתר דרך שווה - מהפכת השירות בתחבורה הציבורית
  24. ^ רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית | כל מה שצריך לדעת על השינויים בתחבורה הציבורית, באתר רב-קו אונליין
  25. ^ Urbanit, באתר חברת "הארגז"
  26. ^ MAN Lion's City, באתר חברת MAN (באנגלית)
  27. ^ עידן יוסף, "דן בצפון" מצטיידת ב-10 מטרוניות, באתר News1 מחלקה ראשונה, 14 באוגוסט 2014
  28. ^ אתר חוצה ישראל
  29. ^ אתר חוצה ישראל
  30. ^ אתר חוצה ישראל
  31. ^ יגאל חי, הפרויקט: מנהרה למטרונית מחורב לכיכר ספר, באתר כלבו – חיפה והצפון, 2 באוגוסט 2018
  32. ^ בועז כהן, קליש רותם ביטלה את פרויקט מטרונית רכס הכרמל, באתר כלבו – חיפה והצפון, 3 בינואר 2019
  33. ^ יגאל חי, תוספת לפרויקט המטרונית לטירת כרמל: שצ"פ לתושבים, באתר כלבו – חיפה והצפון, 12 בינואר 2020
  34. ^ אתר חוצה ישראל