מטה קסם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטה קסם עשוי ברזל וברונזה שנמצא בקברו של כהן שמאני בשוודיה
מטה קסם

מטה קסם, מטה קסמים או שרביט קסמים הוא שרביט המשמש קוסם, מכשף או פיה למתן אות להתרחשות הקסם שהוא עושה.

שרביט קסמים משמש קוסם בעת מופע קסמים שהוא עורך, והוא מופיע פעמים רבות בסיפורי פנטזיה, בשימושם של הקוסמים, המכשפים והפיות המאכלסים סיפורים אלה.

נהוג לחלק את המטות לשני סוגים:

  • מטה קסם (staff) - מוט ארוך (בגובה אדם ומעלה), בדרך כלל עשוי מעץ עתיק או מתכת נדירה.
  • שרביט קסמים (wand) - מוט קצר (באורך של כ-30 ס"מ).

אזכורים בדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

”וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶל פַּרְעֹה וַיַּעֲשׂוּ כֵן, כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה'; וַיַּשְׁלֵךְ אַהֲרֹן אֶת מַטֵּהוּ לִפְנֵי פַרְעֹה וְלִפְנֵי עֲבָדָיו, וַיְהִי לְתַנִּין. וַיִּקְרָא גַּם פַּרְעֹה לַחֲכָמִים וְלַמְכַשְּׁפִים; וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלַהֲטֵיהֶם כֵּן. וַיַּשְׁלִיכוּ אִישׁ מַטֵּהוּ, וַיִּהְיוּ לְתַנִּינִם; וַיִּבְלַע מַטֵּה אַהֲרֹן אֶת מַטֹּתָם.” (ספר שמות, פרק ז', פסוק י')

תרבות פופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסדרת ספרי שר הטבעות, הן גנדלף והן סארומן הם בעלי מטה קסם באמצעותו הם מבצעים את קסמיהם. כאשר גנדלף האפור הופך לגנדלף הלבן, מטה הקסם שלו הופך ממטה עץ פשוט למטה עץ לבן וחזק יותר. המטה של גנדלף משמש לו גם כמקל הליכה וכלי נשק בו הוא מכה באויביו.
  • בסדרת ספרי נרניה, למכשפה בסיפור "האריה, המכשפה וארון הבגדים" יש מטה קסם, אשר באמצעותו היא, בין השאר, יוצרת רחת לוקום ומשקה שוקולד על מנת לפתות את אדמונד, וכן היא משתמשת במטה שלה על מנת להפוך יצורים חיים לפסלי אבן.
  • בסדרת ספרי ארץ-ים, נערים הרוצים להתחנך כקוסמים נשלחים ללמוד בבית הספר הגבוה לאומנות הכישוף באי בצר למשך מספר שנים. החל משלב מסוים, החניכים הופכים לחרשי-כשפים, שם ניתנת הבחירה האם להמשיך ולהתעמק באומנויות הגבוהות או לסיים את לימודיו בטרם עת ולהפוך לחרש-כשפים, דהיינו קוסם שאינו נושא מטה. מי שמסיים את לימודיו באופן מלא, הופך לקוסם לכל דבר ועניין ומקבל מטה-קסמים בגובהו, מגולף מעץ, מידי הרב-מג של בצר בעצמו (ומכונה בהתאם קוסם או מכשף, בניגוד ל"חרש-הכשפים" שאינו נושא מטה).
  • בסדרת ספרי הארי פוטר, שרביט קסם הוא הכלי החשוב ביותר, המשמש קוסם או מכשפה לתעל את כוחותיהם בצורה אפקטיבית. התוצאות הטובות ביותר מושגות כאשר השרביט "בוחר" את הקוסם. כאשר שני שרביטים עם אותה ליבת קסם משמשים בדו-קרב, הם לא יפעלו בצורה טובה ואחד מהשרביטים יגרום לשני להציג תיעוד של כל הכשפים שבוצעו דרכו. אם קוסם מנצח קוסם אחר בדו-קרב השרביט של הקוסם המנוצח יעביר את נאמנותו, ברוב המקרים, לקוסם המנצח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא תרבות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.