מטבח קליפורני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיצה קליפורנית במסעדת Chez Panisse - אחת מאבני היסוד של המטבח הקליפורני

מטבח קליפורניאנגלית: California cuisine) הוא סגנון בישול מודרני המאופיין בשימוש בחומרי גלם טריים ועונתיים בדגש על התוצרת המקומית.

המטבח הקליפורני שם דגש על פרזנטציה מרשימה. סגנון הבישול הקליפורני מציע בדרך כלל מזון דל בשומנים רוויים והרבה מאוד ירקות ופירות טריים, בשר רזה ופירות ים מחוף קליפורניה.

המונח "מטבח קליפורני" נוצר במהלך שנות ה-70 של המאה הקודמת כתוצאה מרצונם של שפים גדולים מאזור קליפורניה שמאסו בתעשיית המזון האמריקאית הטיפוסית שכללה לרוב בישול ממזון קפוא, מעובד ומוכן מראש ורצו לבשל מזון טעים וטרי יותר הכולל חומרי גלם טריים ומקומיים.

המטבח הקליפורני מאופיין בשילוב סגנונות וטעמים ממטבחים שונים בעולם. המטבח הקליפורני מקבל השראה רבה ממנות וטעמים מהמטבח הצרפתי, המטבח האיטלקי, המטבח המקסיקני, המטבח הסיני והיפני. מעבר לעובדה שמדובר במטבחים המפורסמים בעולם אחת הסיבות הנוספות שמטבחים אלו השפיעו על המטבח הקליפורני היא כמות המהגרים הגדולה החיה במדינה. המטבח הקליפורני שואב השראה בעיקר ממטבחים אלו, אך לא רק הבישול הקליפורני נמצא תמיד ברצון לחדש ולהתקדם ולכן מגוון כדרך קבע את הטעמים וסגנונות הבישול.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליס ווטרס, שפתחה את מסעדת Chez Panisse בשנת 1971 בברקלי, קליפורניה, הייתה מחלוצות הקונספט של המטבח קליפורני.[1][2] וולפגנג פאק היה גם מחלוצי המטבח הקליפורני שפתח ביחד עם פטריק טרייל את מסעדתו Ma Maison.[3]

מנות ייחודיות [עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פיצה קליפורנית - וולפגנג פאק נתפס כהוגה הרעיון של הפיצה הקליפורנית .
    הפיצות נאפות בדרך בנפרד רק הבצק או לכל היותר עם הרוטב והגבינה ורק לאחר אפייתם מוסיפים להם את התוספות הרצויות. ירקות טריים ורעננים, דגים טריים, קרם פרש ועוד מגוון תופסות שונות ומשונות לפי תפיסתו של השף.
    כמו כן פיצות מיוחדות עם רעיון ונושא מובהק. 
    לדוגמה פיצות עם רוטב חמאת בוטנים במקום רוטב עגבניות ואגוזים טחונים כתוספת. גם כאן שפים רבים לוקחים את הפיצות האלו למקומות רחוקים, משונים וטעימים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Straus, Karen Cope (ביוני 1997). "Alice Waters: Earth Mother of California Cuisine". Vegetarian Times. Because of Waters, we now have lighter, fresher California cuisine based on locally-grown, seasonal food {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "Food Fight, Revolution Never Tasted So Good!"
  3. ^ Schwartz, Charlie (15 באוקטובר 2013). "6 Lessons From The Pioneer Of Modern California Cuisine". Huffington Post. Huffington Post. {{cite news}}: (עזרה)