מטא-חומר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך מכיל אי דיוקים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך מכיל אי דיוקים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

מטא-חומר הוא חומר סינתטי למחצה, שאינו מצוי בטבע בתצורתו המיוחדת. למטא-חומר מבנה מולקולרי ייחודי, בעל תכונות מיוחדות. המולקולות הבסיסיות של חומר העל מורכבות מאטומים כגון כסף, זהב או אלומיניום, או מולקולות מורכבות יותר.

המייחד את המטא-חומר משאר המולקולות הוא המבנה ההנדסי שלו, בעוד ששאר המולקולות הסינתטיות הרבות מתייחדות במבנה כימי ייחודי. סידור של מולקולות מסוימות בצורה קבועה מראש וחוזרת על עצמה, דוגמת סריג, מעניקות להן תכונות שאינן קיימות באותו חומר עצמו המסודר במבנה הטבעי שלו. באופן דומה ניתן לסדר את המולקולות בצורה טבעתית או בתצורות הנדסיות אחרות.

לרוב משתמשים במטא-חומר בננוטכנולוגיה. השימוש הרווח בהם הוא לבניית אנטנות מכ"ם ועדשות אופטיות. לאחרונה החלו להשתמש במטא-חומר לצורך יצירת חומרים בעלי שבירת אור שלילית, העשויה לבלוע לחלוטין את קרינת הספקטרום הנראה ובכך להפוך אותם לחומרי הסוואה מעולים.

השם מטא-חומר (Meta Material) הוענק לחומר בשנת 1999 על ידי ד"ר רוג'ר וולסר מאוניברסיטת טקסס באוסטין. וולסר הגדיר מטא-חומר בהגדרה זו: "מולקולה מלאכותית מיקרוסקופית, תלת-ממדית, בעלת מבנה תאי מחזורי, המתוכננת ליצור שילוב אופטימלי שאינו זמין בטבע".

אחד מהסוגים של מטא-חומר הוא מטא חומר פוטוני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטא-חומר בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.