מטאל גותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
מטאל גותי
מקורות סגנוניים הבי מטאל, דום מטאל, דת'-דום, רוק גותי, מוזיקה קלאסית
מקורות תרבותיים תחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 בבריטניה וצפון אירופה
מוצא הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
כלים גיטרה חשמלית, גיטרה בס, תופים, כינור, קלידים (סינתיסייזר, פסנתר או עוגב), זמרת אופרה (סופרן או מצו-סופרן),[1] מקהלה[2]
פופולריות מיינסטרים בעיקר בצפון אירופה ובסצינות הגותיות
נגזרות מטאל סימפוני
סוגות היתוך
סצינות אזוריות
נורווגיה, שוודיה, גרמניה, הולנד, אוסטרליה, מזרח אירופה
נושאים קרובים
גותיקה: עצב, מוות, שכול ואבל, אימה, דת, רומנטיקה, אהבה נכזבת ובדידות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ויבקה סטנה, הסולנית של להקת המטאל הגותי המשפיעה טריסטניה בשנים 19962007, בשמלה גותית. סטנה ידועה בשל קול המצו סופרן הלירי האופראי הצלול שלה.

מטאל גותיאנגלית: Gothic Metal; נקרא גם Goth Metal) הוא תת-ז'אנר מוזיקלי המשתייך לסוגת ההבי מטאל. רוב מה שכיום מכונה "מטאל גותי" אינו מזכיר ממש את הרוק הגותי, למעשה הכינוי "מטאל גותי" מתייחס פעמים רבות ליצירה המשלבת מצד אחד מטאל ונגינת גיטרות בסגנון דום מטאל/דת' מטאל/בלאק מטאל עם התמקדות באווירה אפלה וקודרת, ומצד שני נגינת קלידים, אלמנטים קלאסיים, ליווי מקהלה ולעיתים קרובות ביצוע ווקאלי נשי (לרוב אופראי או מלודי) לצד גראולינג המבוצע על ידי מבצע ווקאלי גבר. השילוב של זמרת נשית וגראולינג מכונה לעיתים "שירת היפה והחיה". להקות מטאל גותי רבות מציגות שירה של סולנית בלבד, ללא סולן המבצע גרואלינג או שר שירה נקייה. המטאל גותי חופף במידה רבה למטאל סימפוני, אך כבד וקודר ממנו.

תוכן המטאל הגותי עוסק בנושאים של הספרות הגותית - בגרוטסק, באפל, במסתורי ובעל-טבעי ובפרט בתחומים: דת ואלוהים, גן עדן וגיהנום, רומנטיקה, אהבה נכזבת ובדידות, אימה גותית, דיכאון, ריקנות, כליה, אבל, שכול ומוות.

מאפיינים מוזיקליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטאל הגותי מגוון מאוד במאפייניו המוזיקליים, ויש בו תתי-סגנונות רבים.

להקת סירניה בהופעה: זוהי להקת מטאל גותי נורווגית המשלבת את שירת היפה והחיה עם מטאל סימפוני.

כלי הנגינה האופייניים למטאל גותי הם כלי הנגינה האופייניים של המטאל - גיטרות חשמליות, גיטרת קצב, גיטרת בס ותופים - אך גם כלי נגינה קלאסיים יותר: קלידים, פסנתר, כינור ולעיתים גם חליל ועוגב. בדרך כלל הדגש במטאל הגותי הוא על אווירה אפלה ולכן יש יותר שימוש בקלידים ופחות סולואי גיטרה וירטואוזיים המאפיינים את ההבי מטאל. בחלק מלהקות המטאל הגותי הקלידים יותר דומיננטיים מהגיטרות.

השירה במטאל הגותי מגוונת וכוללת שירה גברית נקייה, גרואלינג של דת' מטאל, צווחות של בלאק מטאל, ושירה נשית נקייה, שהפכה למזוהה ביותר עם סוגה זו (אף על פי שאין חפיפה מלאה בין להקות מטאל גותי ללהקות עם זמרת מובילה). השירה הנשית היא לעיתים אופראית ולעיתים מלודית אך רגילה.

כמעט כל להקות המטאל הגותי משלבות בנגינתן מוזיקת אווירה גותית. להקות מטאל גותי-סימפוני משלבות גם מקהלות בשיריהן, בדרך כלל כאלה השרות מזמורים גרגוריאניים. להקות מטאל גותי ומטאל סימפוני גדולות ומפורסמות משלבות לעיתים ליווי תזמורתי מלא לשיריהן הסימפוניים.

המטאל הגותי התפתח מהרוק הגותי והדום מטאל ושירים רבים בסוגה זו הם איטיים וכבדים. בסקנדינביה החל גל של שילוב מטאל גותי עם סגנונות מטאל שונים בהם דום מטאל, דת' מטאל, בלאק מטאל ומטאל סימפוני. מאוחר יותר התפתחו שילובים גם בין מטאל גותי לפולק מטאל ואף פאואר מטאל (בעיקר בהולנד). לעיתים משולב המטאל הגותי גם בסגנונות שאינם מטאל טהור: רוק גותי, רוק אלטרנטיבי, אמביינט, אינדסטריאל ומוזיקה אלקטרונית. בהתאם לכך, להקות מטאל גותי שונות מנגנות באופן שונה: חלקן מוזיקה כבדה ואיטית, חלקן מוזיקה כבדה ומהירה, חלקן מוזיקה כבדה סימפונית, חלקן מוזיקה קצבית וקלילה יותר ועוד.

בעוד חלק מלהקות המטאל הגותי מקפידות על מוזיקה אפלה, קודרת וכבדה (הנתמכת בליריקה תואמת) להקות אחרות מנגנות מוזיקה קלילה וקצבית יותר כדי לפנות לקהל מאזינים רב יותר. כתוצאה מכך, בשנים האחרונות זכו להקות מטאל גותי לפופולריות גם במיינסטרים ולא רק בסצנות האלטרנטיביות. דוגמאות לכך הן HIM, אפיקה ולקונה קויל.

אורכי השירים במטאל גותי משתנה: החל משירים קצרים בני כ-3 עד 4 דקות בעיקר במטאל הגותי הרך, עד לשירים של למעלה מ-10 דקות בעיקר בדום הגותי. אורך שיר מטאל גותי ממוצע נע בין 6 ל-7 דקות. במטאל הגותי והסימפוני נפוצים גם קטעי פתיחה אינסטרומנטליים קלאסיים ואפים שבהן המוזיקה היא מוזיקה קלאסית סימפונית עוצמתית, מעין אוברטורה. קטעים אלה פותחים אלבומים ונמשכים לרוב לא יותר מ-2 דקות.

הזמרת (סולנית) במטאל הגותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימונה סימונס, סולנית Epica, בשמלה גותית קצרה בהופעה חיה.

להקות רבות במטאל הגותי כוללות סולנית, שהיא בדרך כלל זמרת סופרן או מצו סופרן, השרה שירה מלודית ורכה, שלעיתים קרובות מתוארת גם כשירה מלאכית.[3] לעיתים קרובות מהווה הסולנית חלק מרכזי בהופעה של הלהקה, הן על הבמה והן בוידאוקליפים, בהם היא בדרך כלל לבושה בשמלה גותית-ויקטוריאנית או במחוך.[4]

למרות חשיבותה הרבה של הזמרת, מטאל גותי איננו זהה למטאל עם זמרת כסולנית: יש להקות מטאל גותי, בעיקר להקות דום-גותי, בהן אין זמרת, ויש להקות עם זמרת שאינן להקות מטאל גותי (כמו Nightwish).

בלהקות מטאל גותי רבות ישנו שילוב בין זמרת לזמר, כאשר ברובן הזמר שר בגרואלינג - נהמות בקול מחוספס ולא-מלודי המאפיינות דת' מטאל ודת'-דום. השילוב בין זמרת מלודית לגראולינג נקרא "שירת היפה והחיה" - שילוב שמתואר בדרך כלל על ידי מבקרי מטאל כניגוד והשלמה בין שירה מלאכית של הזמרת לשאגות מוות אפלות של הזמר.[5]

ליריקה ותכנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכן המטאל הגותי ומילות השירים עוסקים בנושאים של הספרות הגותית - בגרוטסק, באפל, במסתורי ובעל-טבעי ובפרט בתחומים: דת ואלוהים, גן עדן וגיהנום, רומנטיקה, אהבה נכזבת ובדידות, אימה גותית, דיכאון, ריקנות, כליה, אבל, שכול ומוות.

למשל, האלבום Where Lovers Mourn של Draconian עוסק באהבה נכזבת, בבדידות וברצון למות, ואלבומם Turning Season Within עוסק במערכות יחסים כושלות. אלבומם Arcane Rain Fell עוסק בנפילתו של לוציפר ויצירת הגהנום (בהתבסס על "גן העדן האבוד" של ג'ון מילטון). שני האלבומים הראשונים של טריסטניה - Widow's Weeds ו-Beyond The Veil - הנחשבים לאלבומי מפתח בתחום, עוסקים במוות, אבל ושכול וכתובים ברמה גבוהה של אנגלית ארכאית בסגנון שייקספירי.

נושא נפוץ נוסף הוא אימה ובפרט כל הקשור לערפדים. חלק מהלהקות גם מאמצות "הופעה ערפדית" כחלק מה"שואו" שלהם.

להקות כמו Within Temptation,‏ After Forever ואפיקה שרות על מגוון רחב יותר של נושאים, ולא מתמקדות דווקא בנושאים אפלים וקודרים. הן שרות על מערכות יחסים, על דת וקיצוניות דתית, על רגשות ותחושות אישיות, וכן על פוליטיקה.

הגדרת הסגנון וסיווג להקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרון דן אדל, סולנית Within Temptation, בשמלה גותית בהופעה חיה. Within Temptation החלה כלהקת מטאל גותי אך כיום מנגנת רוק סימפוני מרוכך יותר.

ז'אנר המטאל הגותי מוגדר באופן רופף למדי, כך שלעיתים ניתן לטעות ולייחס הרכבים המבצעים בעיקרון פאואר מטאל עם ביצוע ווקאלי נשי (כגון Nightwish) או הרכבים המבצעים בעיקרון דום מטאל (ממנו המטאל הגותי נבע) לתחום המטאל הגותי. עם זאת, במקרים רבים אפשר להגדיר להקות שמנגנות דום מטאל סימפוני גם כלהקות מטאל גותי. כמו כן ניתן לקטלג להקות מטאל סימפוני רבות, בדרך כלל בצדק, כלהקות מטאל גותי (אם כי יש להקות מטאל סימפוני שאינן להקות גותיות, כמו Therion). לחלופין, ניתן לשייך בטעות הרכבי מטאל גותי לתחומי ז'אנרים אחרים (בדרך כלל דום מטאל או מטאל סימפוני).

בעוד להקות רבות מאמצות את הסיווג כלהקות מטאל גותי (למשל, Draconian[6]), אחרות - כגון Nightwish המנגנת פאוור מטאל סימפוני ו-Summoning המנגנת בלאק מטאל סימפוני (לו היא קוראת "טולקין מטאל") - התנגדו באופן מוצהר לתיוגן כלהקות מטאל גותי.

מוזיקאי מטאל גותי ידועים כוללים את מורטן ולנד, ויבקה סטנה, סימונה סימונס, שרון דן אדל, ליב קריסטין ופיט יוהנסן.

תתי-סגנונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דום גותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת Draconian משוודיה מנגנת דום-דת' גותי.

דום גותי הוא סגנון המשלב אלמנטים מסורתיים יותר של דום מטאל עם מטאל גותי ורוק גותי.[7][8] בדרך כלל, להקות דום גותי משתמשות בכלים הקשורים יותר למוזיקה קלאסית, לצד כלי דום מטאל מסורתיים, על מנת ליצור אווירות אפלות יותר.[7] מילות השירים של להקות הדום מטאל הגותי משלבות את האלמנטים הדרמטיים והרומנטיים של המטאל הגותי עם הצער והמלנכוליה הקיימים בדום מטאל, תוך התבוננות פנימית יותר וממוקדת בחוויות אישיות כמו אהבה, אבל, אובדן בלתי הפיך, אובדן אמונה וכו'.[7]

דום-דת' גותי הוא דום גותי שבו יש דגש על דת'-דום עם הגרואלינג המאפיין את הדת' מטאל ושירת היפה והחיה. רבות מלהקות הדום גותי הן גם להקות דום-דת' גותי.

דוגמאות: My Dying Bride,‏ Draconian, טריסטניה (באלבום Widow's Weeds),‏ Nox Aurea,‏ Saturnus,‏ Tales of Dark,‏ When Nothing Remains, ‏ Amederia,‏ Type O Negative ו-Edellom.

מטאל גותי סימפוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת Artrosis מפולין מנגנת מטאל גותי סימפוני.

מטאל גותי סימפוני משלב מטאל גותי עם מטאל סימפוני, ושם יותר דגש על שילוב של מוזיקה קלאסית, שירה אופראית (בדרך כלל של זמרת בעלת קול צלול), מקהלות, כלי נגינה קלאסיים וסימפוניים כגון קלידים, כינור וחליל. הוא יכול להתבסס על מנעד סגנונות: מרוק גותי, עבור בדום גותי וכלה בדום-דת' גותי. סגנון זה כבד, עצוב, אפל וקודר יותר מהמטאל הסימפוני הרגיל - גם במוזיקה וגם בליריקה.

בסקנדינביה התפתחה סצנה של מטאל גותי סימפוני, שהחלה בלהקות Theatre of Tragedy ו-Tristania מסטוונגר בנורווגיה. להקות רבות בסצנה הסקנדינבית ניגנו בשלב מסוים בתקופת פעילותן (וחלקן עדיין מנגנות) דום-דת' גותי, עליו הן הלבישו שכבה נוספת של מטאל סימפוני. דוגמאות: טריסטניה המוקדמת, סירניה ומורטמיה, The Sins of Thy Beloved,‏ Trail of Tears,‏ ו-Myriads. בנוסף, להקות דום-דת' גותי שוודיות כגון Tiamat,‏ Draconian,‏ When Nothing Remains ו-Nox Aurea, משלבות בשיריהן זמרת בעלת קול צלול ואלמנטים סימפוניים.

במזרח אירופה, רוסיה והבלקן יש להקות רבות המנגנות מטאל גותי סימפוני, חלקן על בסיס דום-דת' גותי וחלקן על מטאל גותי מהיר יותר ופחות כבד. דוגמאות: Amederia,‏ Blackthorn,‏ Artrosis ו-Symphonian.

באוסטרליה התפתחה סצנה של להקות המשלבות דום גותי אווירתי עם מוזיקה סימפונית ולעיתים אף משתפים תזמורת סימפונית בהקלטות. דוגמאות: Virgin Black,‏ Elegeion ו-Avrigus.

בצרפת התפתחה סצנה של להקות מוזיקת אווירה גותית (בהן Dark Sanctuary ו-Elend) ולהקות מטאל גותי סימפוני, בהן Evolvent,‏ Misericordia,‏ Onirik Illusion,‏ Ophidian Spell ו-Penumbra.

בממלכת ארצות השפלה (הולנד), התפתחה סצנה של להקות שהחלו כלהקות מטאל גותי סימפוני רך, ובהמשך שינו את סגנונן למטאל סימפוני (ואף לרוק סימפוני) קליל ונגיש יותר. דוגמאות: Within Temptation המוקדמת, After Forever,‏ Epica, ו-Delain.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הולדת המטאל הגותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניק הולמס, הסולן של להקת Paradise Lost, מחלוצות הדום-דת' והמטאל הגותי

חלקים ושירים מסוימים מהאלבום השלישי של Celtic Frost,‏ Into the Pandemonium מ-1987, עשויים להיחשב לדוגמה המוקדמת ביותר של מטאל גותי.[9][10]

המטאל הגותי נבע תחילה מהדום מטאל אשר נוספו לו מאפיינים בעלי נטייה גותית, והשפעות מן הרוק הגותי. שנות ה-90 המוקדמות של המאה ה-20 היו כר פורה ללהקות רוק גותי כך שזה היה בלתי נמנע שחלקן יחלו לחדור אל סצנת המטאל. מבקרי מוזיקה מחשיבים לרוב את Paradise Lost,‏ My Dying Bride ו-Anathema מאנגליה כאבות המטאל הגותי, אף על פי שסגנונן היה יותר דום מטאל מתת-הסוגה דת'-דום, ז'אנר שגם בו שלוש להקות אלה היו חלוצות. גישה זו מדגישה שהמטאל הגותי נולד למעשה מהדום מטאל, ובפרט מהדת'-דום, וזו אחת הסיבות מדוע חלק נכבד מהשירה הגברית בלהקות מטאל גותי נעשית בגרואלינג המאפיין דת' מטאל. עם זאת, הלהקה Type O Negative נחשבת גם היא לחלוצה ומשפיעה ביותר בז'אנר המטאל הגותי,[11] ובעוד שהיא שילבה דום מטאל עם המטאל הגותי, היא לא שילבה דת' מטאל או גראולינג. השפעתן של הלהקות החלוצות בז'אנר זכתה להולדה ולהכרה של להקות מטאל גותי כמו Within Temptation, לקונה קויל ו-The Gathering.[12]

התפתחות המטאל הגותי הסקנדינבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורטן ולנד, ממייסדי טריסטניה (1996) וסירניה (2001), שתיים מהלהקות המשפיעות שפיתחו את המטאל הגותי הסקנדינבי.

בצפון אירופה ובסקנדינביה בפרט התפתח לקראת אמצע וסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 הגל החדש של המטאל הגותי, שניתן להגדירו כמטאל גותי סימפוני. החלוצות של גל זה הן להקות נורווגיות דוגמת Theatre of Tragedy ו-Tristania ששילבו דום מטאל, דת' מטאל, דת'-דום ובלאק מטאל עם מטאל סימפוני ומוזיקה קלאסית עתיקה של ימי הביניים, הרנסאנס והתקופה הרומנטית, דבר שהתבטא בהוספת האלמנטים הבאים למוזיקת המטאל: זמרת אופראית בעלת קול מלאכי; שירת מקהלה ומזמורים גרגוריאניים; נגינת כינור, קלידים, פסנתר ועוגב (שנוגנו לרוב על אורגן חשמלי). לשילוב בין זמרת בעלת קול מלאכי צלול (לרוב מצו-סופרן או סופרן) לגרואלינג מחוספס ואפל יש חלק חשוב במוזיקה של תת-סגנון זה, והוא זכה לכינוי "שירת היפה והחיה". תת-סגנון זה, מטאל גותי סקנדינבי, נחשב לשיא בהתפתחות המטאל הגותי, הן מבחינת השימוש במטאל קיצוני והן מבחינת השימוש באלמנטים קלאסיים וגותיים. רוב הלהקות שמנגנות בסגנון זה מוצאן מסקנדינביה (ובפרט מנורווגיה): Tristania, Trail of Tears, Sirenia, Theatre of Tragedy, Tristitia, The Sins of Thy Beloved ועוד. אחד מהמפתחים המרכזיים של סגנון המטאל הגותי הסימפוני הכבד הוא מורטן ולנד, זמר-יוצר, מלחין וגיטריסט, שייסד את טריסטניה, סירניה ומורטמיה (באחרונה, הוא שר ומנגן בכל הכלים). טריסטניה הייתה מחלוצות הסגנון ועקב חדשנותה ואיכות הביצוע שלה, היא הפכה לאחת מלהקות המטאל הגותי החשובות והמשפיעות באירופה.[13] מספר להקות ממרכז אירופה (בעיקר מגרמניה והולנד) אימצו גם הן סגנון זה, אך אחר כך התמתנו למטאל סימפוני פחות כבד. סגנון זה זכה לעדנה גם במזרח אירופה ובבלקן.

התפתחות המטאל הגותי במערב אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפיקה בהופעה. שילוב בין גיטרות דת' מטאל של מארק יאנסן ושירת המצו-סופרן של סימונה סימונס, אחת מסולניות המטאל הידועות ביותר.

בהולנד התפתחה גרסה מרוככת יותר של מטאל גותי סימפוני, עם להקות בולטות דוגמת Within Temptation,‏ After Forever (התפרקה), אפיקה ודיליין. בגרסה זו המוזיקה פחות אפלה וקודרת, ונוטה יותר למטאל סימפוני ופאוור מטאל. גם מילות השירים עוסקות בנושאים הרבה יותר נרחבים מאשר דת, אימה, אהבה, מוות ושכול האופייניים למטאל הגותי. בסופו של דבר, הלהקות הבולטות התנערו מהתווית הגותית ומיתגו את עצמן כ"מטאל סימפוני" או כ"רוק סימפוני" ורוק אלטרנטיבי.

במערב אירופה התהוותה גרסה מרוככת יותר של מטאל גותי בה ישנו שימוש מופחת באופן משמעותי בריפים כבדים ובגראולינג (לעיתים יש רק שירה נשית) והביצוע הווקאלי הנשי הוא של זמרת רוק ולא אופרה דווקא. להקות כמו Erben der Schopfung,‏ Lacrimosa, לקונה קויל (Lacuna Coil), ‏ Within Temptation המאוחרת הן דוגמה טובה לסגנון זה. חלק מלהקות אלו משלבות גם יסודות מתוך האינדסטריאל מטאל ומוזיקה אלקטרונית על מנת להגביר את הפופולריות שלהן.

מטאל גותי בשנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת Fatum Aeternum, ישראל, 2015.

בשנות ה-2000 פרחו סצנות המטאל הגותי של נורווגיה, שוודיה ופינלנד והולנד בהן הוקמו להקות מטאל גותי רבות, החל מלהקות דום-גותי וכלה בלהקות מטאל גותי-סימפוני. גם ברוסיה, מזרח אירופה והבלקן הוקמו להקות גותיות, והסגנון של רובן הוא מטאל גותי הנוטה לדום-דת' גותי או דת' מטאל סימפוני, דוגמת Septicflesh היוונית.

להקות חדשות הוקמו והוחתמו על ידי חברות התקליטים, בעיקר Napalm Records האוסטרית, המתמחה במטאל, רוק גותי ומטאל גותי. לעומת זאת, להקות אחרות התפרקו (כגון Dreams of Sanity ו-After Forever) ואחרות נסוגו מהמטאל הגותי הסימפוני הכבד, לגרסה יותר מרוככת שלו. כך, למשל, טריסטניה ויתרה על רוב האלמנטים הסימפוניים במוזיקה שלה ועברה לנגן שילוב של מטאל גותי עם פרוגרסיב מטאל. מורטן ולנד עזב את טריסטניה ב-2001 והקים שתי להקות שהמשיכו את דרכה המוזיקלית: סירניה ב-2001 ומורטמיה ב-2009. גם להקת Within Temptation שנגנה בתחילת דרכה מטאל גותי עם נגיעות של דום מטאל התרככה וסגנונה השתנה למטאל סימפוני ומאוחר יותר התרכך עוד יותר, עד כדי כך שסולנית הלהקה שרון דן אדל תיארה אותה כלהקת רוק סימפוני והתנערה מהתווית הגותית שהוצמדה ללהקה.

באוסטרליה התפתחה סצנה גותית בת מספר להקות המנגנות דום מטאל גותי סימפוני כבד ואיטי, בליווי מקהלה ולעיתים גם בליווי תזמורת מלאה.

בעשור האחרון, החלו יותר נשים להשתלב במוזיקת המטאל גם בסגנונות שאינם מטאל גותי, ויותר ויותר להקות (גם כאלה שאינן להקות מטאל גותי) משלבות ביצוע נשי ווקאלי במוזיקה שלהם (למשל: החל מהאלבום Collective Demise, להקת המטאל הקיצוני הישראלית Salem שילבה שירה נשית מלודית בחלק משיריה). כמו כן נשים משתלבות בלהקות מטאל גותי לא רק כזמרות אלה גם כנגניות. בהקשר זה ראוי לציין את להקת המטאל הגותי הסימפוני Blackthorn מרוסיה שמורכבת רק מנשים, כולל סולנית שמבצעת הן שירה נשית נקייה והן גרואלינג.

מטאל גותי בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שבישראל יש להקות דום מטאל רבות יחסית, להקות המטאל הגותי בה מעטות ונוטות במובהק לסגנון דום-דת' גותי. להקות המטאל הגותי האמיתיות הפעילות בישראל הן Salvation,‏ Fatum Aeternum,‏ Edellom ו-GothicArt. בנוסף, ישנן מספר להקות דום מטאל כמו Salem או Distorted שמשלבות במוזיקה שלהן אלמנטים גותיים כגון שירה נשית.

רשימת להקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

(מולטימדיה)

Paradise Lost - Gothic
קטע מתוך השיר "Gothic" מאת להקת פארדייז לוסט (1991) הציג שילוב של דום-דת' עם שירה נשית
Tristania - Angina
קטע מתוך השיר "Angina" מאת להקת טריסטניה (1999) המציגה גרואלינג צרוד ואחריו שירה נשית ואחריה שירת מקהלה נקייה, האופייניים למטאל הגותי הסקנדינבי
לעזרה בהפעלת הקבצים
ליב קריסטין - מהזמרות החלוצות של המטאל הגותי
טריסטניה בהופעה ב-2006, עם ויבקה סטנה, סולנית הלהקה בשנים 19962007.
להקת The Sins of Thy Beloved הייתה אחת מלהקות המטאל הגותי הסקנדינבי הראשונות, כשהוקמה ב-1996.
כריסטינה סקביה, הסולנית של להקת לקונה קויל.
להקת Edellom מישראל מנגנת דום-דת' גותי עם ביצוע ווקאלי של שירת היפה והחיה.

להקות חלוצות בתחום[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטאל הגותי נולד למעשה מהדום מטאל, בעיקר מהדת'-דום, ולכן כל הלהקות החלוצות בסגנון ניגנו או מנגנות בסגנון דום מטאל גותי או דום-דת' גותי.

להקות דום גותי ודום-דת' גותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל הלהקות החלוצות בתחום, ובנוסף:

להקות דום-דת' גותי סימפוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקות מטאל גותי סימפוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסצנה הסקנדינבית

הסצנה ההולנדית

הסצנה הצרפתית

אירופה הקלאסית

הסצנה האוסטרלית

סצנות אחרות

להקות מטאל גותי מישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקונה קויל בהופעה ראשונה בישראל מאי 2017
להקת Fatum Aeternum הישראלית מנגנת מטאל גותי סימפוני

להקות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקות שסיווגן שנוי במחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטאל גותי בוויקישיתוף

דוגמאות ווידאוקליפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יש להקות מטאל גותי ללא זמרת.
  2. ^ בחלק מהלהקות, בעיקר מתת-הסוגה מטאל גותי סימפוני.
  3. ^ דוגמה טובה לזמרת סופרן בעלת שירה מלאכית היא ויבקה סטנה, הזמרת לשעבר של טריסטניה.
  4. ^ למשל: איילין, הזמרת של להקת סירניה, בוידאוקליפ The Path to Decay.
  5. ^ אתר BNR מטאל: "... with either choirs or the so-called "beauty and the beast" style (a male, growling vocalist paired with a more angelic female voice) often employed".
  6. ^ ריאיון עם אנדרס יאקובסון, סולן דרקוניאן, 2007.
  7. ^ 1 2 3 Doom-gothic metal - its perception and interpretation by fans, www.limbistraine.com
  8. ^ Carlos RamirezCarlos Ramirez, The Foreshadowing Craft Gothic Doom Masterpieces, Noisecreep (באנגלית)
  9. ^ Gothic Metal - Music genre - RYM/Sonemic, Rate Your Music (באנגלית)
  10. ^ Into the Pandemonium by Celtic Frost - RYM/Sonemic (באנגלית), נבדק ב-2023-06-14
  11. ^ 1 2 Type O Negative - Dead Again Album Reviews, Songs & More | AllMusic (באנגלית), נבדק ב-2022-08-01
  12. ^ Tracey, Ciaran (March 2006). "Doom/Death: United in Grief", Terrorizer #142, pp.54-55.
  13. ^ טריסטניה, באתר AllMusic.
  14. ^ Type O Negative - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives, www.metal-archives.com
  15. ^ Paradise Lost - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives, www.metal-archives.com
  16. ^ My Dying Bride - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives, www.metal-archives.com
  17. ^ Anathema - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives, www.metal-archives.com
  18. ^ Tiamat ב-Encyclopedia Metallum.
  19. ^ A_Dream_of_Poe ב-Encyclopedia Metallum.
  20. ^ Akem_Manah ב-Encyclopedia Metallum.
  21. ^ Amederia ב-Encyclopedia Metallum וב פייסבוק.
  22. ^ Angellore ב-Encyclopedia Metallum וב פייסבוק.
  23. ^ A_Pale_Horse_Named_Death ב-Encyclopedia Metallum.
  24. ^ Ashes_You_Leave ב-Encyclopedia Metallum.
  25. ^ Desire ב-Encyclopedia Metallum.
  26. ^ Draconian ב-Encyclopedia Metallum (המספר המזהה שלהם הוא 3666) וב פייסבוק.
  27. ^ Dying_Rose ב-Encyclopedia Metallum.
  28. ^ Edenian ב-Encyclopedia Metallum וב פייסבוק.
  29. ^ Elizium ב-Encyclopedia Metallum.
  30. ^ Evadne ב-Encyclopedia Metallum.
  31. ^ Helevorn ב-Encyclopedia Metallum.
  32. ^ How_like_a_Winter ב-Encyclopedia Metallum.
  33. ^ Lightless_Moor ב-Encyclopedia Metallum.
  34. ^ Mare_Infinitum ב-Encyclopedia Metallum.
  35. ^ Myriads ב-Encyclopedia Metallum.
  36. ^ Nox_Aurea ב-Encyclopedia Metallum.
  37. ^ Saturnus ב-Encyclopedia Metallum ובפייסבוק.
  38. ^ Silence_After_Funeral ב-Encyclopedia Metallum.
  39. ^ Symphonian ב-Encyclopedia Metallum ובפייסבוק.
  40. ^ Tales_of_Dark... ב-Encyclopedia Metallum.
  41. ^ Weeping_Silence ב-Encyclopedia Metallum וב פייסבוק.
  42. ^ When_Nothing_Remains ב-Encyclopedia Metallum.
  43. ^ Wine_from_Tears ב-Encyclopedia Metallum.
  44. ^ Angelique ב-Encyclopedia Metallum.
  45. ^ Beyond_Forgiveness ב-Encyclopedia Metallum.
  46. ^ Evolvent ב-Encyclopedia Metallum ו-Evolvent, באתר בנדקמפ .
  47. ^ I_Miss_My_Death ב-Encyclopedia Metallum.
  48. ^ Mare_Infinitum ב-Encyclopedia Metallum.
  49. ^ Salvation ב-Encyclopedia Metallum, בפייסבוק, ביוטיוב ובמייספייס.
  50. ^ Shadows_Dance ב-Encyclopedia Metallum.
  51. ^ 1 2 Tristania ב-Encyclopedia Metallum.
  52. ^ Weeping_Silence ב-Encyclopedia Metallum ובפייסבוק.
  53. ^ Where_Lovers_Rot ב-Encyclopedia Metallum ו-Where Lovers Rot, באתר בנדקמפ .
  54. ^ Sirenia ב-Encyclopedia Metallum.
  55. ^ Mortemia ב-Encyclopedia Metallum.
  56. ^ Theatre_of_Tragedy ב-Encyclopedia Metallum.
  57. ^ The_Sins_of_Thy_Beloved ב-Encyclopedia Metallum.
  58. ^ Trail_of_Tears ב-Encyclopedia Metallum.
  59. ^ Where_Angels_Fall ב-Encyclopedia Metallum.
  60. ^ Evolvent ב-Encyclopedia Metallum.
  61. ^ Misericordia ב-Encyclopedia Metallum.
  62. ^ Onirik_Illusion ב-Encyclopedia Metallum.
  63. ^ Ophidian_Spell ב-Encyclopedia Metallum.
  64. ^ Penumbra ב-Encyclopedia Metallum.
  65. ^ Adastreia ב-Encyclopedia Metallum.
  66. ^ Aeternitas ב-Encyclopedia Metallum.
  67. ^ Confligo ב-Encyclopedia Metallum.
  68. ^ Coronatus ב-Encyclopedia Metallum.
  69. ^ Dawn_of_Dreams ב-Encyclopedia Metallum.
  70. ^ Estatic_Fear ב-Encyclopedia Metallum.
  71. ^ Leaves_Eyes ב-Encyclopedia Metallum.
  72. ^ שינו שם ב-2003, ראו: ‏ Cryptal_Darkness ב-Encyclopedia Metallum,‏ ‏ The_Eternal ב-Encyclopedia Metallum.
  73. ^ Abonos ב-Encyclopedia Metallum.
  74. ^ Artrosis ב-Encyclopedia Metallum.
  75. ^ Blackthorn ב-Encyclopedia Metallum.
  76. ^ Daylight_Misery ב-Encyclopedia Metallum.
  77. ^ Nostra_Morte ב-Encyclopedia Metallum.
  78. ^ Nova_Orbis ב-Encyclopedia Metallum.
  79. ^ Rain_Fell_Within ב-Encyclopedia Metallum.
  80. ^ Season_of_Mourning ב-Encyclopedia Metallum.
  81. ^ Symphonian ב-Encyclopedia Metallum.
  82. ^ Whispering_Woods ב-Encyclopedia Metallum.
  83. ^ Fatum_aeternum ב-Encyclopedia Metallum.
  84. ^ GothicArt ב-Encyclopedia Metallum.
  85. ^ Mid_Autumn_Nights ב-Encyclopedia Metallum.
  86. ^ Nevain ב-Encyclopedia Metallum.
  87. ^ Quietus ב-Encyclopedia Metallum וב-MySpace.
  88. ^ Salvation ב-Encyclopedia Metallum, ב פייסבוק, ב יוטיוב וב מייספייס.
  89. ^ The_Vision_Bleak ב-Encyclopedia Metallum.
  90. ^ Todesbonden ב-Encyclopedia Metallum.
הבי מטאל
תת-סוגות
מטאל קיצוני (כולל בלאק מטאל, דת' מטאל, דום מטאל, ספיד מטאל, ת'ראש מטאל) • גרוב מטאלפאוור מטאלמטאל גותי (דום-דת' גותי, מטאל גותי סימפוני) • מטאל סימפוניגלאם מטאל
סוגות היתוך
מטאל אלטרנטיבי (כולל נו-מטאל, ראפ מטאל, פאנק (Funk) מטאל) • מטאלקור (כולל דת'קור) • גריינדקוראינדסטריאל מטאלפולק מטאלמטאל נאו-קלאסיפרוגרסיב מטאלסלאדג' מטאלסטונר רוקגראנג'
סצינות אזוריות
דת' מטאל סקנדינביהגל החדש של ההבי מטאל הבריטיהקשיחות הגרמנית החדשה
ראו גם
מטאל בישראלמטאליסטפוליטיקה במטאלפולחן השטן במטאל
פורטל הבי מטאל