מחמאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחמאה היא ביטוי לשבח או חנופה. מישהו יכול להחמיא לאדם אחר – מילולית או לא מילולית – כהבעת הערכה על הישג. מחמאה יכולה לתפקד כחיזוק חיובי, ולאחר מכן משמשת תמריץ לחזור על ההתנהגות המיועדת. למחמאה יכולה להיות השפעה הפוכה, למשל כאשר מחמיאים למישהו על משימה שנחשבת לו קלה או מובנת מאליה.

דוגמה למחמאה מילולית היא החיווי "טוב!", שנאמר כאשר מישהו סיים בהצלחה משימה. מחיאות כפיים או אגודל למעלה, הן דוגמאות למחמאה לא מילולית.

גיזרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור המילה בהבנה מוטעית של הפסוק: "חָלְקוּ '''מ-חְמָאֹת''' פִּיו, וּקְרָב־לִבּוֹ; רַכּוּ דְבָרָיו מִשֶּׁמֶן, וְהֵמָּה פְתִחוֹת". - תהלים נה, כב. למעשה ה־מ' כאן היא מ' היתרון, וכוונת הפסוק היא: 'דבריו רכים משמן וחלקים מֵחמאה (=חֲמָאוֹת בלשון רבים), אך בלבו הוא מתכנן קרב (פְּתִחוֹת הן כנראה חרבות או כיוצא בזה)'. ניקוד המילה מַחְמָאוֹת במקום מֵחֲמָאוֹת חריג. הפתח במ"ם מקורו אולי בהשפעת החי"ת הגרונית. אכן יש המבארים את הפסוק "חלקו מחמאות פיו וקרב לבו", שמחמאות קרוים על שם חמאה הרכה ומרכת, כך אדם נותן מחמאה לחבירו, מרככו מהעמדה היותר איתנה בה היה נמצא. וראו ספר השורשים לרד"ק וספר השורשים לר' אבן ג'אנח.

יום המחמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2003, יום המחמאות הלאומי מתקיים מדי שנה ב-1 במרץ בהולנד, בו מעודדים אנשים לתת מחמאה אחד לשני. בעקבות היוזמה ההולנדית, אורגן מאוחר יותר יום מחמאות גם בפלנדריה ובנורווגיה. מאז 2011 מתקיים גם "יום המחמאה העולמי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]