מחוז ליש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחוז ליש (מחוז)
County Laois
סמל מחוז ליש
סמל מחוז ליש
סמל מחוז ליש
דגל מחוז ליש
דגל מחוז ליש
דגל מחוז ליש
מדינה אירלנדאירלנד אירלנד
פרובינציה לנסטרלנסטר לנסטר
רשות מחוקקת legislative body of Laois County Council עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המחוז פורט ליש
תאריך ייסוד 1556 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 1,720 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 67,012 (2016)
קואורדינטות 53°00′N 7°24′W / 53°N 7.4°W / 53; -7.4 
אזור זמן UTC+0
laois.ie

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז דניגולמחוז ליטריםמחוז סלייגומחוז מאיומחוז גולווייגולוויימחוז רוסקומוןמחוז קאוואןמחוז לונגפורדמחוז מונאהןמחוז לאות'מחוז וסטמית'מחוז פינגלמחוז מית'מחוז דבליןדרום דבליןמחוז דן-לירי-רת'דאוןמחוז קליירמחוז לימריקמחוז אופאלימחוז קילדיירמחוז ויקלומחוז טיפררימחוז לישמחוז קרלומחוז וקספורדמחוז ווטרפורדקורקמחוז קילקנימחוז טיפררימחוז ווטרפורדמחוז לימריקמחוז קרימחוז קורקצפון אירלנדהממלכה המאוחדת
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחוז לישאנגלית: County Laois, באירית: Contae Laoise) הוא מחוז באירלנד. המחוז ממוקם בפרובינציית לנסטר, ובירת המחוז היא העיר פורט ליש. המחוז הוקם על אדמות הממלכה הקלטית ההיסטורית לויגיס, שעל שמה הוא גם נקרא, והוא המחוז היבש ביותר באירלנד. בתקופת השלטון הבריטי באירלנד היה נקרא המחוז "מחוז המלכה" ובירתו נקראה "מריבורו" - שניהם על שמה של מרי הראשונה, מלכת אנגליה.

לפי מפקד משנת 2016, מתגוררים במחוז כ-84,732 תושבים, עלייה של כ-20% מאז המפקד של 2006 - גידול האוכלוסין הגבוה ביותר באירלנד. הרי סליבה בלום משתרעים על חלק עצום של החלק הצפון-מערבי של מחוז ליש, ובהם כ-480 ק"מ של שבילי הליכה. מבחינה היסטורית, יש למחוז עבר עתיק. מעגל אבן משומר מתקופת הברונזה במונמונרי וכמה מבצרים בקלופוק, מונלי ובעיקר בסקירק, מציעים נוף לעבר העתיק של המחוז.[1] המחוז גובל במחוז קילקני מדרום, במחוז טיפררי מדרום מערב, במחוז אופאלי מצפון, במחוז קילדייר ממזרח ובמחוז קרלו מדרום מזרח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחוז ליש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ireland101, Counties of Ireland - Laois


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של אירלנד. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.