מורפולוגיה (ביולוגיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוקר בודק את צלעותיה הרחבות של לטאת דרקון מהמין Draco quinquefasciatus, איתם היא יכולה לדאות.
מורפולוגיה של תא עצב.

מוֹרְפוֹלוֹגְיָה (מהמילה היוונית μορφή, צורה) היא ענף בביולוגיה העוסק בחקר הצורה, המבנה והצבע של הגוף החי (צומח ובעלי חיים) ואיבריו. המורפולוגיה נחלקת לשלושה ענפי משנה עיקריים: מורפולוגיה חיצונית, מורפולוגיה פנימית ומורפולוגיית ההתפתחות.

מורפולוגיה חיצונית - אנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנטומיה עוסקת בהכרת איברי הגוף, ומערכת היחסים שביניהם. שיטת המחקר של המורפולוגיה החיצונית, מתבססת על ניתוח הגוף לחלקיו. מקובל להפריד בין אנטומיה של גוף האדם, לבין אנטומיה של בעלי חיים. [דרושה הבהרה] הענף העוסק בהשוואה ביו אנטומיה של גוף האדם לבין אנטומיה של בעלי חיים, וכן בין האנטומיות של בעלי חיים השונים נקרא אנטומיה השוואתית.

מורפולוגיה פנימית - היסטולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטולוגיה עוסקת בחקר מבנה הרקמות. בשלב ראשון היה ההבדל בין האנטומיה להיסטולוגיה בכך שבעוד שראשונה עסקה בתיאור הגוף כפי שהוא נראה בעין בלתי מזוינת, השנייה עסקה בתיאור הגוף כפי שהוא משתקף מבעד למיקרוסקופ. אך מדע ההיסטולוגיה התפתח וכיום הוא עוסק לא רק במבנה הקבוע של הרקמות, אלא אף בשינויים החלים בהם בהתאם לתפקידם, מקומם ואופי פעילותם.

מורפולוגיה של ההתפתחות - אמבריולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמבריולוגיה עוסקת בהתפתחות האורגניזם מרגע ההפריה ועד יציאתו לאוויר העולם. היא מתארת את השינויים החלים בנבט/עובר ואת הביטוי לשינויים הללו בתאים, ברקמות, באיברים ובגוף כולו, עד הגיעו למצבו המושלם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא ביולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.