מוסדות אהלי תורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוסדות אהלי תורה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
ישיבה
תקופת הפעילות 1956–הווה (כ־68 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
www.tsot.edu
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אהלי תורה (בשם המלא: אהלי תורה אהלי מנחם – מוסד חינוך על טהרת הקודש; באנגלית: Oholei Torah) הוא רשת לימודים של חסידות חב"ד בשכונת קראון הייטס, המונה גני ילדים, תלמוד תורה, ישיבה קטנה וגדולה. נחשב לרשת החינוך החב"די הגדול בעולם המונה כ-1850 ילדים ובחורים.

היסטורייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרבי מלובביץ' בהתוועדות של שמחת תורה תשט"ו, הביע את רצונו שבמוסדות החינוך של חב"ד ילמדו על טהרת הקודש - ללא לימודי חול[1].

כעבר כשנה, בשנת תשט"ז, הקים הרב מיכאל טייטלבוים (נפטר בו' אדר ב' תשס"ה) בשכונת קראון הייטס מוסד חינוך על טהרת הקודש בשם "אהלי תורה", ללא תמיכה ממשלתית[2]. במשך השנים גדל המוסד, וכיום הוא רשת הלימוד החב"די הגדול ביותר בעולם, בו לומדים למעלה מאלף תלמידים על טהרת הקודש ללא לימודי חול, בלשון הקודש וביידיש.

בהתחילה נפתח תלמוד תורה עם כמה תלמידים. כשהמחזור הראשון סיים את התלמוד תורה נפתחה גם ישיבה קטנה, וכשסיימו את הישיבה הקטנה נפתחה גם ישיבה גדולה, ומאז הפך למוסד הכולל את כל שלבי הלימוד.

אולם האירועים של אהלי תורה

הבניין המרכזי של אהלי תורה שוכן בפינת הרחובות איסטרן פארקויי וברוקלין בסמיכות ל-770, הבניין משמש את הישיבה הגדולה ואולם אירועים גדול, לידו שוכן התלמוד תורה של המוסד.

לאחר פטירת הרבי מלובביץ' נוסף למוסד השם "אהלי מנחם", על שמו.

ישיבה קטנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת תשכ"ד, הוקמה ישיבה קטנה, בבניין הנמצא בפינת הרחובות מונטגומורי וטרוי (במרכז השכונה), מנהל הישיבה עד תשע"ח היה הרב זושא וילהלם, כהיום מנהל הישיבה הוא הרב משה סילמן. בין המשפיעים של הישיבה נמנה הרב מיכאל אהרן זליגסון.

ישיבה גדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת תש"ל הוקמה הישיבה הגדולה. בין המשפיעים של הישיבה נמנים הרבנים נחמן שפירא ויקותיאל פלדמן (יי'), הרב ישראל פרידמן שימש כראש הישיבה עד שנת תש"ף. בישיבה לומדים כ-350 בחורים.

קובץ הערות וביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קובץ הערות וביאורים

הישיבה התפרסמה במשך השנים בזכות קובצי חידושי תורה היוצאים בקביעות, ונכתבו בעיקר על ידי תלמידי ורבני הישיבה, המכילים חבורות שונות בנושאים בתורתו של הרבי מלובביץ', בחסידות חב"ד ונושאים תורניים נוספים. עם כותבי הקובץ נמנים גם רבני חב"ד וראשי ישיבות חב"ד בעולם, ביניהם הרב גבריאל ציננער ועוד.

עורך הקבצים הוא הרב אברהם יצחק ברוך גרליצקי המשמש גם כר"מ ראשי בישיבה, כשבכל שנה נבחרים כמה תלמידים לסייע בעריכה.

במשך השנים יצאו על ידי הישיבה למעלה מ-35 ספרים בשם "קובץ פלפולים אהלי תורה".

שלוחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי שנה יוצאים מישיבת אהלי תורה מסיימי שיעור ד' ל'שליחות' בכ-25 ישיבות חב"ד בעולם הנזקקות לסיוע בעניינים שונים.

בוגרים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • א. דשן, המוסד החשוב ביותר בעיני הרבי, עיתון בית משיח גיליון 118 עמוד 14–21

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חינוך על טהרת הקודש - קונטרס המכיל לקט מדברי הרבי מלובביץ' בנושא.
  2. ^ השם שנבחר ("מוסד חינוך") היה בהשגחה פרטית. כשהרשויות הממשלתיות, עברו מדי שנה על רשימת בתי-הספר והישיבות כדי לבחון אם הם עומדים בתקנים - המוסד "אהלי תורה" לא הופיע באף רשימה, כי הוא לא נקרא בית-ספר וגם לא ישיבה. שם חריג כמו "מוסד חינוך", לא עלה כלל בדעתם לחפש וכך ניצלו דינא דמלכותא