מונטריאול

מונטריאול
Montréal
סמל מונטריאול
דגל מונטריאול
דגל מונטריאול
פוטומונטז' של מונטריאול
פוטומונטז' של מונטריאול
מדינה קנדהקנדה קנדה
פרובינציה אוטונומית ואומה קוויבקקוויבק קוויבק
ראש העיר ולרי פלנט
רשות מחוקקת מועצת העיר מונטריאול עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 1642
על שם Mount Royal עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 431.50 קמ"ר
גובה 31 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 1,762,949 (2021)
 ‑ במטרופולין 4,291,732 (2021)
 ‑ צפיפות 4,828 נפש לקמ"ר (2021)
קואורדינטות 45°30′32″N 73°33′15″W / 45.508889°N 73.554167°W / 45.508889; -73.554167
אזור זמן UTC -5
ville.montreal.qc.ca
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מונטריאולצרפתית: Montréal (הגייה: מונראל ‏האזנה?‏); באנגלית: Montreal (הגייה: מונטריאול ‏האזנה?‏) היא העיר השנייה בגודלה בקנדה, אחרי טורונטו, ואחד המטרופולינים הגדולים בצפון אמריקה. העיר מונה כ־2 מיליון תושבים ובאזור המטרופולין של מונטריאול מתגוררים כ־4 מיליון תושבים. היא העיר הגדולה בפרובינציית קוויבק, והעיר דוברת הצרפתית השנייה בגודלה בחצי הכדור הצפוני, אחרי פריז.[1] השפה הרשמית בעיר היא צרפתית, שאותה מדברים 60.5% מהבית, כ־21.2% מתושבי העיר דוברים אנגלית כשפת אם ו־19.8% לא מדברים אף אחת מהן בבית.[2] רובם של תושבי מונטריאול דוברים את שתי השפות. השילוט בעיר הוא בעיקר בצרפתית.

העיר שוכנת על אי במפגש הנהרות סנט לורנס ואוטווה. 74 איים נוספים נמצאים בתחום השיפוט של העיר. העיר בנויה סביב להר שעל שמו היא נקראת: Mont Royal.

היסטורית הייתה מונטריאול הבירה הכלכלית של קנדה, אך בשנות ה־70 של המאה ה־20 עקפה אותה טורונטו במספר התושבים ובכוח הכלכלי. מונטריאול נותרה מרכז חשוב למסחר, לכלכלה ולטכנולוגיה. במונטריאול שוכן מטה הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית, ומונטריאול היא אחת משלוש הערים בצפון אמריקה המארחות ארגונים של האומות המאוחדות (יחד עם ניו יורק ווושינגטון), והיא העיר השנייה ביבשת במספר הקונסוליות הנמצאות בה.[3] מונטריאול מוגדרת על ידי אונסק"ו כעיר יצירתית של עיצוב.[4][5] במונטריאול נמצאות 11 אוניברסיטאות שבהן לומדים כ־170,000 סטודנטים. מבין כל אזורי המטרופולין בצפון אמריקה, באזור מונטריאול הגדולה יש את מספר הסטודנטים הגדול ביותר ביחס לאוכלוסייה, גדול אף מבוסטון, הבירה האינטלקטואלית של ארצות הברית.[6] לאורך ההיסטוריה אירחה מונטריאול כנסים ואירועים בין־לאומיים בהם אקספו 67' ואולימפיאדת 1976.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אק קרטייה, מגלה הארצות הצרפתי בן המאה ה-16, היה האיש שנתן למונטריאול את שמה. בשנת 1535 עלה על ההר הגבוה באזור וקרא לו, לכבודו של מלך צרפת, בשם: "מונ-ריאל" (ההר המלכותי). אך התיישבות קבע צרפתית החלה באזור רק בשנת 1642.

בשנת 1763, בעת מלחמת שבע השנים, נוצחה צרפת על ידי בריטניה במלחמה בצפון אמריקה, ומונטריאול הצרפתית הפכה לחלק מהאימפריה הבריטית. עם השנים הגיעו מהגרים רבים מבריטניה לעיר והתיישבו בה. במהלך המאה ה-19 הפכה מונטריאול לעיר חשובה ומרכזית המשלבת בתוכה דוברי צרפתית ודוברי אנגלית. מגמת ההתפתחות של העיר נמשכה גם לאחר ייסודה של קנדה בשנת 1867. העיר התפתחה במהירות הודות להגירה של צרפתים-קנדים רבים מאזורי הכפר לעיר.

בתחילת המאה העשרים ובייחוד לאחר מלחמת העולם השנייה הגיעו מהגרים רבים לעיר ממדינות שונות בעולם, והפכו את מונטריאול לעיר מגוונת מבחינה אתנית ותרבותית. בשנת 1966 נפתחה הרכבת התחתית בעיר ("מטרו"). בשנת 1967 התקיים בעיר היריד העולמי, אקספו 67', לרגל חגיגות מאה שנה לייסודה של קנדה. בזמן היריד ביקר בה, נשיא צרפת, שארל דה גול, ובנאום שנשא מעל מרפסת בית-העירייה קרא תחי קוויבק החופשית! ועורר מורת רוח אצל ממשלת קנדה ועיריית מונטריאול שביקשו ממנו לקצר את ביקורו.

בשנת 1970 "החזית לשחרור קוויבק" רצחה שר בממשלת קוויבק וחטפה דיפלומט בריטי שהיה מוצב בקנדה, והתגורר במונטריאול, במה שמכונה משבר אוקטובר.

בשנת 1976 אירחה העיר את משחקי הקיץ האולימפיים. אולימפיאדה זו הסתיימה בגרעון כלכלי גדול שהכניס את העיר לחובות. עלייתה של התנועה הבדלנית בקוויבק לשלטון בשנת 1976 הביאה לחקיקה מחמירה בנוגע לשמירת השפה הצרפתית בזירה הציבורית. הדבר הוביל לחברות רבות גדולות לעזוב את העיר לטובת טורונטו. בשנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90, שיעור הצמיחה הכלכלי של העיר היה איטי יותר מהרבה ערים גדולות אחרות בקנדה.[7]

גאוגרפיה ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונטריאול שוכנת בחלקה הדרום-מערבי של פרובינציית קוויבק, כ-275 ק"מ דרום-מערבית לבירת הפרובינציה קוויבק סיטי וכ-167 ק"מ מזרחית לבירת קנדה, אוטווה. העיר נמצאת 502 ק"מ צפון-מזרחית לטורונטו, 407 ק"מ צפון-מערבית לבוסטון ו-530 ק"מ צפונית לניו יורק.

השטח האורבני תופס את רוב שטחו של האי מונטריאול, במפגש הנהרות סנט לורנס ואוטווה. נמל מונטריאול שוכן בקצהו האחד של נתיב המים סנט לורנס, המחבר בין הימות הגדולות לאוקיינוס האטלנטי. גבולותיה של העיר שוכנים בין נהר סנט לורנס לדרומה לבין "נהר הערבות" (בצרפתית: Rivière des Prairies), היא תעלת מים היוצאת מנהר אוטווה העוברת מצפון לעיר. העיר קרויה על שם המאפיין הגאוגרפי הבולט על האי, הר בעל שלוש פסגות ושמו מאונט רויאל (Mont Royal), בגובה 232 מטר מעל פני הים. העיר שוכנת במרכזו של האזור המטרופוליני של מונטריאול, ועל גבולה הצפוני שוכנת העיר לאוואל.

העיר שוכנת על גבולם של מספר אזורי אקלים. בדרך כלל אקלים העיר הוא יבשתי-לח. כמות המשקעים השנתית בעיר גבוהה, עם ממוצע של 2.175 מטר שלג מדי חורף. ממוצע המשקעים השנתי הוא 763.8 מ"מ. עונת הקיץ היא הגשומה ביותר, אבל בתקופת הקיץ אף מספר הימים הבהירים הגבוה ביותר.

החודש הקר ביותר בשנה הוא ינואר, עם טמפרטורה מקסימלית ממוצעת של מינוס 5.7 מעלות, וטמפרטורה נמוכה ממוצעת של מינוס 14.7 מעלות. משטר הרוחות בעיר גורם לתחושה של טמפרטורות נמוכות הרבה יותר בתקופת החורף. החודש החם בשנה הוא יולי, עם טמפרטורה גבוהה ממוצעת של 26.2 מעלות. הטמפרטורה הנמוכה ביותר שנרשמה בעיר הייתה מינוס 37.8 מעלות, בינואר 1957.

ישן וחדש: העיר העתיקה לחוף הנהר ומאחוריה מרכז העסקים
העיר העתיקה במונטריאול
כנסיית סן-ז'וזף

יהודי מונטריאול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקהילה היהודית במונטריאול היא בין הקהילות הוותיקות והגדולות בצפון-אמריקה. כיום מתגוררים בעיר קרוב ל-100 אלף יהודים, ביניהם כמה אלפי ישראלים. שני גלי הגירה יהודית גדולה בתולדותיה של העיר עיצבו את פני הקהילה. הראשון בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 של יהודים ממזרח-אירופה, והשני לאחר מלחמת העולם השנייה שכלל יהודים ניצולי השואה, ויהודים מצפון-אפריקה.

לאחר משאל העם בשנת 1995 בו כמעט זכו תומכי הפרדת קוויבק מקנדה, עזבו יהודים רבים את העיר ועברו לטורונטו. בשנות האלפיים מנסה הקהילה היהודית בהצלחה מוגבלת לעודד הגירת יהודים בחזרה למונטריאול.

בעיר יש כ-20 בתי ספר יהודים מכל גוני הקשת, מחרדים עד יידישסטים חילוניים. בעיר פועלים מספר גופים ציונים.

רבים מהיהודים גרים בשכונת קוט סנט לוק (Côte St. Luc) ובשכונת המפסטד (Hampstead) השכנה ואף נציג הפרלמנט של אזור זה הוא יהודי (פרופ' ארוין קוטלר ששימש כשר המשפטים בממשלות קרטיין ומרטין). יהודים רבים נוספים מתגוררים ב-St. Laurent, Côte des Neiges ו-West Island.

חיי היהודים במונטריאול התפרסמו בעולם לאחר שזכו לתיאור ספרותי פרי עטו של הסופר מרדכי ריצ'לר יליד העיר שכתב בין השאר את "חניכותו של דודי קרביץ" שעובד גם לסרט קולנוע. הרב נחום אליעזר רבינוביץ' הוא יליד העיר וכך גם לאונרד כהן זמר יהודי-קנדי היה יליד העיר והחיים בה השפיעו על יצירתו.

בשנת 1979 הוקם מוזיאון השואה במונטריאול.

שכונות ואתרים מרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דאון טאון - מרכז העיר והרובע העסקי, נקרא Centre-ville - גורדי שחקים, מלונות ובתי עסק. מתחת לאזור ישנה גם עיר תחתית של מרכזי קניות המשתרעת על פני קילומטרים רבים.
  • מונטריאול העתיקה - העיר ההיסטורית. נקראת Le Vieux Montréal - בתים ישנים ורחובות מרוצפים בעלי ניחוח אירופי. הבניינים המרכזיים הם קתדרלת נוטר-דאם ובניין העירייה הישן.
  • ווסטמאונט - אזור יוקרתי דובר אנגלית. האריסטוקרטים של תחילת המאה ה-20 בנו טירות ואחוזות פאר על פסגת ההר.
  • כנסיית סן-ג'וזף - כנסייה עם כיפת נחושת השנייה בגודלה בעולם לאחר כנסיית קריית הוותיקן ברומא. שלוש מאות מדרגות מוליכות אל הכנסייה הענקית הבנויה בפיסגת ההר.
  • אוניברסיטת מקגיל - האוניברסיטה הוותיקה בקנדה. נוסדה בשנת 1821.

דמויות ידועות מבין אנשי העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Discovering Canada (official Canadian citizenship test study guide)
  2. ^ "Population by language spoken most often at home and age groups, 2006 counts, for Canada, provinces and territories, and census subdivisions (municipalities) with 5,000-plus population – 20% sample data". Statistics Canada. נבדק ב-25 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Why Choose Montréal - Montreal International". Montreal International (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-9 באפריל 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Montreal, Canada appointed a UNESCO City of Design". UNESCO. 7 ביוני 2006. נבדק ב-16 בספטמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ אחרי עשור כעיר לבנה: תל אביב הוכתרה גם כעיר יצירתית, באתר ynet, 1 בדצמבר 2014
  6. ^ "Montréal is Canada's largest university city". Palais des Congrès. אורכב מ-המקור ב-2016-09-06. נבדק ב-2017-06-03.
  7. ^ Daniel Bromberg, History Lesson: The 1976 Montreal Summer Olympic Games, August 12, 2012 (באנגלית)
תצלום פנורמי של העיר מהר מונט-רויאל (לצפייה הזיזו עם העכבר את סרגל הגלילה בתחתית התמונה)
תצלום פנורמי של העיר מהר מונט-רויאל (לצפייה הזיזו עם העכבר את סרגל הגלילה בתחתית התמונה)