מונטי גרין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מונטי גרין
מונטי גרין בסוף שנות ה-40
מונטי גרין בסוף שנות ה-40
לידה 20 בנובמבר 1914
לונדון בריטניהבריטניה בריטניה
פטירה 5 ביולי 1998 (בגיל 83)
לונדון בריטניהבריטניה בריטניה
תאריך עלייה 1947
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
ההגנה
צבא הגנה לישראל
דרגה לוטננט קולונל (צבא בריטניה) לויטננט קולונל
אלוף  אלוף
תפקידים בשירות
ראש מטה אוגדה בצבא הבריטי, ראש המחלקה לתפקידי מטה במטכ"ל ההגנה וצה"ל, המפקח הכללי של חיל האוויר, יו"ר ועדה לענייני מח"ל, ראש אגף אפסנאות
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
מלחמת העצמאות  מלחמת העצמאות
תפקידים אזרחיים
איש עסקים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מונטי (מרדכי) גריןאנגלית: Monty Green ‏;20 בנובמבר 19145 ביולי 1998) היה מאלופי צה"ל במלחמת העצמאות.

בצבא הבריטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונטי גרין נולד בב' בכסלו תרע"ה לצבי (הרי) וקיילה לבית פיינגולד בלונדון שבאנגליה. אביו היה תעשיין אמיד, שהיגר מרוסיה לבריטניה, בעל מפעלי טבק בקנדה ובהודו. גרין החל בלימודי רפואה באוניברסיטת לונדון, אולם הפסיקם ויצא לאמריקה במטרה ללמוד את נושא גידול הטבק. ניהול עסקי המשפחה הענפים הביא את גרין להודו, ובפרוץ מלחמת העולם השנייה גויס לצבא הודו הבריטית (שהיה למעשה חלק מן הצבא הבריטי). גרין היה, בזה אחר זה, מפקד פלוגה, מפקד גדוד חי"ר ואיש מטה של חטיבה ושל אוגדה. בתחילת המלחמה יצא עם האוגדה ההודית להילחם בחזית המדבר המערבי, דרך פרס, סוריה, עיראק וארץ ישראל. בשנת 1942 הגיע לארץ ישראל להשתתף בקורס לקציני מטה שנערך בסרפנד ונתוודע ליישוב היהודי. לאחר מכן שירת בתפקיד זה במפקדת דיוויזיית חיל הרגלים ההודית ה-4 באיטליה וביוון. ב-1944 הגיע שוב לארץ ישראל ונשא את לאה לבית הלמן לאישה. לאחר מכן עבר הכשרה במסגרת קורס גבוה לקציני מטה בחיפה. את שירותו בצבא הבריטי סיים ב-1945 בדרגת לויטננט קולונל (שקולה לדרגת סגן-אלוף בצה"ל), שב לאנגליה, ניהל חברת טבק והשתלב בעסקי המשפחה. במרץ 1947 עלה לארץ ישראל והחל לנהל שלוחה של חברת ביטוח בריטית.

בהגנה ובצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת המאבק ולקראת המלחמה המתקרבת, נזקק היישוב לכל אדם שיש ביכולתו לסייע בארגון הצבא ובהקמתו. משלחת של מפקדת ארגון "ההגנה" הגיעה אל גרין ובקשה ממנו להצטרף למנגנון הקבע של "ההגנה". גרין הסכים לשרת ב"הגנה" שלוש פעמים בשבוע, שעתיים בכל פעם. לימים סיפר: "לא הכרתי את תנאי הארץ ולא ידעתי כי שעתיים אחר הצהרים פירושן חמש שעות, וכעבור חודשים אחדים נעשות שעתיים כאלה ליום שלם, ואחר כך לעבודת יום ולילה". במסגרת תפקידו ב"הגנה" נועד גרין עם אפרים בן ארצי ויוסף אבידר (לימים, אלופים בצה"ל). שלושתם ערכו תוכניות לארגון הצבא. לאחר מכן נתמנה גרין לעוזרו של רמטכ"ל ההגנה יעקב דורי (לימים, רמטכ"ל צה"ל).

עם פרוץ מלחמת העצמאות נתמנה גרין לעמוד בראש המחלקה לתפקידי מטה במטכ"ל בדרגת אלוף. המינוי היה בהתאם להעדפתו של ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון למנות לתפקידי מטה בכירים במטכ"ל קצינים בוגרי צבאות זרים ויוצאי הבריגדה היהודית, בעלי רקע צבאי-מקצועי, ולהעדיפם על אנשי "ההגנה" והפלמ"ח, שנתמנו לתפקידי שדה, כמפקדי השירותים (שהפכו לאחר מכן לחיילות), וכמפקדי חטיבות. במסגרת תפקידו זה סייע גרין לסגן הרמטכ"ל צבי איילון לארגן ולבנות את הצבא החדש, על יחידות הלחימה והיחידות תומכות-הלחימה שלו, ולקבוע את תקניו.

במהלך המלחמה, ביוני 1948, נפצע האלוף גרין בהפצצת אוויר מצרית ולאחר החלמתו, בספטמבר אותה שנה, נתמנה לתפקיד המפקח הכללי של חיל האוויר, תפקיד לא פיקודי של ארגון החיל. לאחר תשעה חודשים בתפקיד זה חזר להיות ראש מחלקת תפקידי מטה.

תרומתו בארגון צה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1948, לאחר שנתעוררו בעיות בקליטתם של אנשי המח"ל בצה"ל, מינה הרמטכ"ל רב-אלוף יעקב דורי ועדה מיוחדת לענייני המח"ל. הוועדה אמורה הייתה לטפל בענייני הגיוס בחו"ל, חיול וקליטה בארץ, הצבות בצבא, שחרור וחזרה לארץ המוצא, פעילות חינוך ותרבות בקרב המתגיסים, שיקום וקליטה בארץ של אנשי מח"ל המעוניינים להישאר וקשר עם בני משפחה בחו"ל. הוועדה הורכבה מנציג הרמטכ"ל, נציג משרד הביטחון, נציג אגף כח אדם (לימים אגף משאבי אנוש), נציג חיל האוויר. נציג חיל הים וכן נציגי ארצות המוצא של המתנדבים. האלוף מונטי גרין התמנה כיו"ר הוועדה.

במרץ 1949 יצא לבריטניה וסייע לפעילות המגבית למען המדינה הצעירה. ביוני אותה שנה חזר לישראל ובאוקטובר התמנה לתפקיד ראש אגף אפסנאות במטכ"ל (לימים - אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה) על מנת לארגן את המערך הלוגיסטי של צה"ל לפי המתכונת הבריטית. ניסיון זה לא עלה יפה בגלל ההבדל התהומי בין הצבא הבריטי (בעל תשתיות, מנוסה ובעל אמצעים) לצה"ל (זעיר-ממדים, צעיר ונטול משאבים).

בתקופת השירות הקצרה של גרין זכה להישגים רבים בעבודת המטה שלו. הוא עדכן את פקודות המטכ"ל לתקופה שלאחר המלחמה והאחריות בין החילות חולקה מחדש. דיונים התנהלו על אופן חלוקת תחומי האחריות בין המטכ"ל, הפיקודים המרחביים והחילות הלוגיסטיים והוגדר תפקידם של קציני המטה בפיקודים, וסמכויותיהם ביחס לחילות הלוגיסטיים.

סיום השרות וחיים אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 1950 השתחרר גרין משירות בצה"ל מכיוון שיכולתו לקרוא ולכתוב בעברית הייתה מוגבלת, דבר שהקשה על עבודת המטה שלו. מסמכים בעלי חשיבות היה כותב באנגלית ואלה היו מתורגמים לאחר מכן לעברית. בנוסף, הרקע החברתי ממנו הגיע היה שונה מזה של רוב הקצינים, שבאו מן ההגנה ומהפלמ"ח. הבדלים אלו הקשו על שילובו במערכת הצה"לית.[1]

לאחר שחרורו מצה"ל חזר מונטי גרין לעולם העסקים. כמומחה לענייני טבק ושמן הצטרף כשותף למפעלים בתחום זה בתל אביב ובירושלים והתגורר בהרצליה. במרוצת השנים עבר להתגורר באנגליה.

מונטי גרין נפטר בלונדון ב-5 ביולי שנת 1998.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זהר לבקוביץ, התפתחות אגף האפסנאות והמערך הלוגיסטי בצה"ל, הוצאת משהב"ט, 1988 (עמ' 47,48)