מונז'ואיק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מגדל התקשורת של מונז'ואיק אשר תוכנן על ידי סנטיאגו קלטרווה.
בנייני התערוכה של שנת 1929
גבעת המונז'ואיק מתצלום אווירי. ניתן לראות בתמונה את מגדל התקשורת וליצדו ההיכל פלאו סן ז'ורדי
הפלאו נסיונל

מוּנְז'וּאִיקקטלאנית: Montjuïc) הן מספר גבעות המצויות במספר ערים בקטלוניה שבספרד. הידועה בגבעות אלה היא הגבעה שבברצלונה, אולם גבעות בשם זה מצויות גם בז'ירונה ובמיורקה.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם שמשמעו ״גבעות היהודים״ במנהג היהודי לקבור את המתים מחוץ לחומות העיר (בניגוד למנהג הנוצרי לקבור את המתים בתוך הקתדרלה שבמרכז העיר או בקרבתה). לאחר גירוש ספרד, ובהיעדר הסבר אחר לשם הגבעות סברו תושבי המקום ששם הגבעה במקורו בעיוות של השפה הלטינית - ובעצם מדובר ב"מונס ג'וביקוס" (Mons Jovicus), הר יופיטר.

בטקסטים בספרדית נכתב השם הזה בצורה Montjuich, על פי כללי הכתיב הישנים של הקטלאנית (לפני הרפורמה האורתוגרפית של פומפאו פברה).

מונז'ואיק בברצלונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונז'ואיק בברצלונה הוא גבעה נמוכה המשקיפה על נמל העיר, דרומית מערבית למרכז העיר. צידה המזרחי של הגבעה הוא מתלול המשקיף על נמל פורט ול. בראש הגבעה (173 מטרים מעל פני הים) נמצאת מצודת מונז'ואיק (Castell de Montjuïc) אשר נבנתה במאה ה-17 כחלק מסמלי השליטה של הקסטליינים בעיר ברצלונה לאחר ניסיונות המרידה של הקטלונים בימי מלחמת הירושה הספרדית. למצודה נוספו מספר תוספות במהלך המאה ה-18. בשנת 1842 הפציצו הכוחות הספרדיים אשר איישו את המצודה והיו נאמנים לממשלה שישבה במדריד את העיר ברצלונה.

המצודה שימשה ככלא עד תקופת פרנקו, ונערכו בה הוצאות להורג רבות, הידועה שבהם - בשנת 1897.

שימושי הגבעה והתערוכות העולמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבעת מונז'ואיק שבברצלונה שימשה מאז הקמת העיר כאזור מרעה של תושבי העיר. בשנות ה-90 של המאה ה-19 החלו להיכרת היערות ובעצים נעשה שימוש לצורכי בנייה. לאחר שהגבעה נבחרה לארח את התערוכה העולמית של ברצלונה (1929) החלו הקמת מבני היריד ובהם הארמון הלאומי הגדול - הפלאו נסיונל (Palau Nacional), האצטדיון האולימפי (Estadi Olímpic) וכן מזרקת הקסם (Font Màgica) וגרם המדרגות המוביל אל ראש הגבעה והפלאו נסיונל. במסגרת התערוכה נבנה במקום פובלה אספניול (Poble Espanyol) - "הכפר הספרדי" בו הוקמו העתקים של מבנים שונים מכל רחבי ספרד על מנת להציג בפני המבקרים בתערוכה את האדריכלות הספרדית. כמו כן נבנה לצד הגבעה הביתן הגרמני בתכנון האדריכל מיס ואן דר רוהא אשר שימש כביתן הגרמני בתערוכה. המבנה נהרס בשנת 1930 אולם שוחזר בשנת 1988.

האצטדיון האולימפי הנמצא בפארק קרוי על שמו של לואיס קומפנייס המנהיג הליברלי שהוצא להורג בידי כוחותיו של פרנקו בסמוך לאצטדיון. האצטדיון שבנייתו הושלמה בשנת 1929 נועד לשמש לצורך המשחקים האולימפיים האלטרנטיביים שתוכננו להיערך כהתנגדות לאולימפיאדת ברלין שנערכה בגרמניה הנאצית. משחקים אלה לא נערכו בשל פרוץ מלחמת האזרחים הספרדית.

בשנת 1992 נבחר מונז'ואיק לארח את האולימפיאדה של 1992. האצטדיון האולימפי שופץ ונוספו לו מושבים רבים, וכיום הוא מסוגל להכיל 55,000 צופים. כמו כן נבנה הפלאו סן ז'ורדי ששימש כאולם ספורט המרכזי לכל התחרויות וכיום משמש לאירוח תחרויות ספורט ומופעי מוזיקה.

כמו כן נבנו מתקני ה-Anella Olímpica - "המעגל האולימפי" הכולל את מרכז מדעי הספורט (Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya ) בנייני בריכת השחייה ומגדל התקשורת שתוכנן על ידי האדריכל סנטיאגו קלטרווה.

כיום משמש הפלאו נסיונל כמשכנו של המוזיאון הלאומי לאמנות קטלנית (Museu Nacional d'Art de Catalunya).

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל ראש הגבעה ניתן להגיע ברגל, במדרגות הנעות העולות לגבעה או באמצעות פוניקולר ורכבל. בגבעה נוסעים שני קווי אוטובוס פנימיים קווים 50, 55

אתרים במונז'ואיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרים נוספים המצויים על הגבעה:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מונז'ואיק בוויקישיתוף
מבט על מונז'ואיק של ברצלונה מכיוון פארק גואל
מבט על מונז'ואיק של ברצלונה מכיוון פארק גואל