מוטוקרוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסלול מוטוקרוס בישראל

מוטוקרוס (בלועזית: Motocross) הוא ענף ספורט מוטורי דו גלגלי. המוטוקרוס החל את דרכו לראשונה בבריטניה בשנת 1924, והתפתח מאירוע שטח בשם "Scrambles". המוטוקרוס הפך עם השנים לספורט מוטורי פופולרי מאוד, ועם זאת אחד התובעניים ביותר. המרוצים מתקיימים בשטח מעגלי ומגודר המותאם לכך. רוכב המוטוקרוס חייב להיות מסוגל לשלוט באופנוע תוך שמירה על מהירות שיא, על פני תוואי שטח קשה, רכיבת בוץ, פניות חדות וגבעות תלולות. זהו ספורט פיזי שנערך בכל מזג אוויר ובכל התנאים. מוטוקרוס הוא ספורט המצריך אימוני כושר אינטנסיביים, דיאטה מאוזנת לספורטאים, וכמו כן, עבודה על הכישורים הטכניים.

אופנועי המוטוקרוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייעודו של אופנוע המוטוקרוס לספק חוויית רכיבה בתנאי שטח מהקלים ועד הקשים ביותר בשילוב קפיצות, רמפות, גבעות תלולות ומחליקות. אופנוע המוטוקרוס צריך להיות נטול משקל עודף בשל אופי רכיבת האקסטרים, ולכן בדרך כלל יהיה ללא תוספות, ואפילו יופשט מחלקים כמו: מראות, מנורות איתות, פנסים, רגלית ולוחית רישוי.

אופנועי המוטוקרס מתאפיינים במתלים וקפיצים חזקים שמגבירים את יכולות הנחיתה לאחר הקפיצות הגבוהות ואת בלימת הזעזועים. מנועי המוטוקרוס חזקים עם מומנט שפועל בסל"ד גבוה. המנועים באופנועי המוטוקרוס בדרך כלל בעלי צילינדר אחד, הנעים בנפחים בין 49 לבין 700 סמ"ק במנועי השתי פעימות ומנועי הארבע פעימות מאופיינים במנועים בעלי נפח של 49 עד 700 סמ"ק. גלגלי המוטוקרוס מתאפיינים בדרך כלל בגלגל קדמי בקוטר 21 אינץ ואחורי בקוטר 19 אינץ, ותיבת ההילוכים כוללת בין 4–5 הילוכים בלבד. מכיוון שאופנוע המוטוקרוס מתבטא בשינויים רבים להבדיל אופנועי שטח מסוגים אחרים, על פי חוק הם מיועדים לנסיעה במסלולים מיועדים למוטוקרוס בלבד.

רישיון מרוצים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרוץ מוטוקרוס

על מנת לקחת חלק מעולם הספורט המוטורי, יש להנפיק רישיון מרוצים (רישיון אפור). ניתן להוציא רישיון מסוג זה החל מגיל 8, ללא קשר לרישיון התעבורתי (שטרם קיים). כדי לקבל את הרישיון על הרוכב לעבור קורס עיוני שבסופו יש מבחן מטעם הרשות לנהיגה ספורטיבית ובנוסף, לבצע בדיקות גופניות במכון ייעודי לספורטאים. רק רוכבים מתחת לגיל 16 שאין להם רישיון תעבורתי בישראל מחויבים לעבור בנוסף למבחן העיוני גם מבחן מעשי על ידי בוחן רשמי שמוכשר על ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית.

רישיון המרוצים תקף אך ורק במסלולים חוקיים, מוסדרים ומאושרים על ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית. רישיון המרוצים מקנה לרוכב להתחרות במרוצים ולהתאמן במסלולים מאושרים בצורה חוקית עם ביטוח מלא לתאונות. כדי להתחרות ולהתאמן בצורה חוקית חובה על הרוכב מלבד רישיון המרוצים וביטוח גם לרשיין את האופנוע עליו הוא רוכב, הרישיון הנ"ל נקרא רישיון דואלי. האופנוע נבדק על ידי בודק מוסמך מטעם הרשות לנהיגה ספורטיבית שהוא כשיר למרוצים, ולאחר מכן מקבל האופנוע את הרישיון הדואלי.

ליגת המוטוקרוס בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום פועלת הליגה על ידי מפיק חיצוני בשיתוף הרשות לנהיגה ספורטיבית ועמותת המוטוקרס הישראלי. המרוצים מתקיימים במסלולים חוקיים ומותאמים למרוצי מוטוקרוס ברמה הבינלאומית. המקצים השונים מחולקים על פי קטגוריות של רמת הרכיבה ונפח האופנועים:

  • סופר ג'וניור - רוכבים בגילאי 8–12.
  • ג'וניור - רוכבים בגילאי 12–16.
  • מתחילים - רוכבים בתחילת דרכם בענף המוטוקרוס.
  • עממית - קטגוריית הביניים לרוכב הממוצע.
  • לייטס - קטגוריה מקצועית עד נפח 250 סמ"ק.
  • פתוחה - הקטגוריה הבכירה ביותר, פתוחה לכל הנפחים, אך רוב האופנועים בקטגוריה זו מעל 250 סמ"ק.

עמותת מועדון המוטוקרוס הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמותת מועדון המוטוקרוס הישראלי היא אחת הוותיקות בענף ופועלת משנת 1999. העמותה מקיימת מרוצי מוטוקרוס במסלולים שונים החל ממסלול אשקלון בו שולבו מרוצי מכוניות ואופנועי מוטוקרוס, דרך בית נבאלא, עפולה, מעוז חיים וויתקין בו התקיימו רוב מרוצי העמותה. מספר חבריה עולה מעת לעת ומונה מעל 150 חברים, כל זאת בשל חוק הספורט המוטורי והיכולת לקנות אופנוע מוטקורס באופן חוקי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוטוקרוס בוויקישיתוף