מוחמד שייח' ח'ליל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מוחמד שייח' חליל)

מוחמד שייח' ח'ליל היה טרוריסט בכיר בארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. נהרג בספטמבר 2005 בידי מסוק קרב של חיל האוויר הישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שייח' ח'ליל נולד ב-1973 או 1974 והיה פעיל בטרור עוד באינתיפאדה הראשונה. ב-1989. גורש ללבנון אך שב לרצועת עזה במסגרת הסכמי אוסלו בשנת 1993. כעבור זמן קצר הוא נעצר שוב עקב מעורבות בטרור ונכלא לחמש וחצי שנים. שני אחיו נהרגו בתחילת שנות התשעים בשתי היתקלויות שונות עם כוחות צה"ל בלבנון ובעזה ואח שלישי נהרג בשנת 2001.

באינתיפאדה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת האינתיפאדה השנייה נמנה שייח' ח'ליל עם ועדות ההתנגדות העממית אך בינואר 2001 עבר לארגון הג'יהאד האסלאמי (גא"פ). ח'ליל שימש כמומחה לחומרי נפץ ואמצעי לחימה של הארגון והיה מעורב בירי מרגמות, הנחת מטענים וירי רקטות נ"ט. שייח' ח'ליל שקד על שיפור יכולות הגא"פ בתחומים אלה. הוא היה בקשר טוב עם שאר ארגוני הטרור ברצועה, לרבות חמאס, ועדות ההתנגדות העממית וגדודי חללי אל-אקצא (פת"ח) ותיאם סיוע בהכנת אמל"ח וביצוע פיגועים משותפים. ח'ליל היה אחראי למספר פיגועים ולמספר רב של ניסיונות פיגוע. הפיגוע הקטלני ביותר ששייח' ח'ליל היה אחראי לו היה טבח משפחת חתואל: אם הרה ו-4 בנותיה שנסעו במכוניתן על ציר כיסופים.

על פי דובר צה"ל, ח'ליל עמד מאחורי הפיגועים הבאים:

  • מרץ 2002 – שייח' ח'ליל תכנן והוציא אל הפועל בסיוע גדודי חללי אל-אקצא פיגוע ירי שבוצע לעבר חיילי צה"ל סמוך לגדר המערכת, שבו נהרג חייל צה"ל ושלושה חיילים נוספים נפצעו.
  • אפריל 2002 – שייח' ח'ליל הוציא אל הפועל פיגוע חדירה של שני מחבלים ליישוב רפיח ים, במהלכו בוצע ירי לעבר כוח צה"ל ביישוב. מהירי נהרג חייל צה"ל ו-4 חיילים נוספים נפצעו.
  • ספטמבר 2002 – מטען הופעל לעבר כוח צה"ל סמוך למוצב טרמית בציר פילדלפי. מהפיצוץ נפצעו שני חיילי צה"ל. עם הגעתו של כוח החילוץ הופעל נגדו מטען נוסף, ללא נפגעים.
  • מאי 2004 – שייח' ח'ליל עמד מאחורי תכנון פיגוע רכב תופת אשר הכיל 280 ק"ג חומר נפץ, בשיתוף ועדות ההתנגדות העממית. הרכב התפוצץ בסמוך לאוטובוס ליד מעבר רפיח, וגרם לפציעתם של שני חיילי צה"ל כתוצאה מהתנגשות רכב הליווי באוטובוס[1].
  • 2 במאי 2004 – בשיתוף עם ועדות ההתנגדות העממית תכנן ופיקד שייח' ח'ליל על פיגוע בו ביצעו שני מחבלים ירי לעבר רכב בציר כיסופים ורצחו ביריות את טלי חתואל וארבע בנותיה[2]. כמו כן, נפצעו בפיגוע 2 חיילי צה"ל ואזרח נוסף. המחבלים שביצעו את הפיגוע נהרגו מאש החיילים.
  • 12 במאי 2004 – "אסון הנגמ"ש": בתכנונו של מוחמד שייח' ח'ליל ביצע פעיל ג'יהאד אסלאמי פיגוע מטען כנגד שיירת נגמ"שים וכלים הנדסיים של צוות המנהרות שנסע בציר פילדלפי סמוך לרפיח. לאחר הפעלת המטען נורתה רקטת RPG לעבר נגמ"ש M-113, אשר נשא חומר נפץ רב, וגרם לפיצוצו. בפיצוץ נרצחו 5 חיילי צה"ל ומספר נוספים נפצעו.
  • ספטמבר 2004 – בשיתוף עם ועדות ההתנגדות העממית ופעילי פלג אבו ריש של הפת"ח, שייח' ח'ליל תכנן והוציא אל הפועל פיגוע חדירה למוצב צה"ל ביישוב מורג, בו נהרגו קצין ושני חיילים, בנוסף לכך חייל נוסף נפצע[3].
  • יולי 2005 – בשיתוף עם ועדות ההתנגדות העממית וגדודי חללי אל-אקצא, מוחמד שייח' ח'ליל הוציא אל הפועל ופיקד על פיגוע בציר כיסופים, שכלל ירי וזריקת רימונים לעבר כלי רכב ישראלים שנסעו על גשר מור, שבו נרצחו 2 אזרחים ישראלים ו-5 נוספים נפצעו.

הריגתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוחמד שייח' ח'ליל נהרג ב-25 בספטמבר 2005 על ידי חיל האוויר הישראלי, כחלק מפעולה נרחבת של צה"ל בשם "מבצע גשם ראשון" בעזה לאחר ההתנתקות[4][5], בעקבות התקפה על הנגב המערבי ועל שדרות בלמעלה מ-40 רקטות קסאם. ההשפעה של חיסולו של ח'ליל, שנחשב לאחד מבכירי הג'יהאד ברצועה, הייתה גדולה: בעוד הג'יהאד איים בנקמה כואבת, הודיע מחמוד א-זהאר מחמאס על הפסקת ירי הקסאמים ומחויבתו לרגיעה, כנראה מפחד שצה"ל יפגע גם ב"דרג הפוליטי" שלהם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]