מוחמד עטא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוחמד עטא
محمد الأمير عوض السيد عطا
מוחמד עטא, מאי 2001
מוחמד עטא, מאי 2001
לידה 1 בספטמבר 1968
כפר א-שיח', מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 11 בספטמבר 2001 (בגיל 33)
ניו יורק, ארצות הברית
שם לידה Mohamed Mohamed el-Amir Awad el-Sayed Atta עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מצרים
ידוע בשל תכנון והשתתפות בפיגועי 11 בספטמבר
השכלה
השקפה דתית אסלאם סוני עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוחמד אל-אמיר עווד אל-סייד עטאערבית: محمد الأمير عوض السيد عطا, 1 בספטמבר 196811 בספטמבר 2001) היה אחד ממתכנני פיגועי 11 בספטמבר, מנהיג חבורת החוטפים ואחד מחוטפי טיסה 11 של אמריקן איירליינס, שרוסקה לתוך המגדל הצפוני של מגדלי התאומים.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטא נולד בעיירה קטנה במצרים באזור הדלתא של הנילוס. בגיל 10 עבר עם משפחתו לקהיר. למד אדריכלות באוניברסיטת קהיר, וסיים את לימודיו שם בשנת 1990. המשיך את לימודיו בהמבורג, גרמניה, שם הקים לראשונה את תא הטרור המכונה "תא המבורג".

עטא שהה תקופה מסוימת באפגניסטן, שם פגש באוסאמה בן לאדן ובכירים נוספים בארגון אל-קאעידה. הוא גויס על ידי ח'אלד שיח' מוחמד, יחד עם שאר חברי "תא המבורג" שהקים, לצורך ביצוע "מבצע המטוסים". שב להמבורג בפברואר 2000, והחל להתעניין בשיעורי טיסה בארצות הברית.

ביוני 2000 הגיע לארצות הברית, לדרום פלורידה, יחד עם חברו לתא המבורג, מרואן אל-שייח'י, ושניהם החלו לקחת שיעורי טיסה. לאחר מכן המשיך להתאמן בסימולטורים ואימוני טיסה. במאי 2001 הוא סייע בהבאת החוטפים "הפיזיים", וביולי 2001 טס לספרד, שם נפגש עם פעיל אל-קאעידה לצורך החלפת מידע וסגירה סופית של תכנון הפיגוע. בחודש אוגוסט טס בטיסות מעקב על מנת לבדוק את סידורי האבטחה ולבדוק איך ניתן להוציא את הפיגוע אל הפועל.

בבוקר 11 בספטמבר 2001 עלה על טיסה 11 של אמריקן איירליינס מנמל התעופה הבינלאומי לוגן בבוסטון.

כ־15 דקות אחרי ההמראה, הוא ושאר המחבלים החוטפים השתלטו על מטוס ה-767, ובשעה 8:46 בבוקר שעון ניו יורק וריסקו אותו במגדל הצפוני של מגדלי התאומים, עטא התאבד יחד עם עוד 18 טרוריסטים באותו יום.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנימין בן סימון, תובנות על ארגון אל-קאעידה, חממה ספרותית, 2011.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוחמד עטא בוויקישיתוף