מוחמד בדיע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
מוחמד בדיע
محمد بديع
לידה 7 באוגוסט 1943 (בן 80)
אל-מחלה אל-כוברא, ממלכת מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת מצרים, הרפובליקה הערבית המאוחדת, רפובליקת מצרים, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת קהיר עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד General Guide of the Muslim Brotherhood (20102013) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה האחים המוסלמים עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אסלאם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוחמד בדיע עבד אל-מגיד סאמיערבית: محمد بديع عبد المجيد سامي; נולד ב-7 באוגוסט 1943) הוא המנהיג העליון (المرشد العام) השמיני של תנועת האחים המוסלמים במצרים[1]. מאז 2010 הוא מכהן בתפקיד זה, בראש הסניף המצרי של הארגון האסלאמי הבינלאומי. לפני שהפך למנהיג העליון, היה חבר הוועד המנהל של הקבוצה, הלשכה המדריכה, מאז 1996.

רקע אישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיע הוא יליד שנת 1943, יליד אל-מחלה אל-כֻּבְּרא, נשוי ואב לשלושה, חתנו של המנהיג העליון החמישי, מצטפא משהור. בעל דוקטורט ברפואה וטרינרית מאוניברסיטת א-זקאזיק. עבד כמרצה באוניברסיטאות אסיוט וזקאזיק, שהה תקופה בתימן (במהלך שנות ה-70 וה-80); שימש מזכ"ל האיגוד המקצועי הכללי של הווטרינרים.

רקע בתנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוחמד בדיע הוא חבר תנועת האחים המוסלמים מראשית שנות ה-60 ומכהן כחבר בלשכת ההדרכה משנת 1996, ובלשכת ההדרכה העולמית - משנת 2007. נעצר ונכלא מספר פעמים על פעילותו בתנועה (בהם לראשונה בשנת 1974-1965 ובפעם האחרונה למשך חודש בשנת 2008 בזמן הבחירות לרשויות המקומיות).

אוריינטציה אידאולוגית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכו בתנועה הושפע מהרעיונות של איש התנועה, סייד קוטב, הנחשב לנציג מובהק של האסכולה השמרנית בתנועה, וכך גם בדיע. לאחר היבחרו יצא בדיע בהצהרות התומכות בג'האד שמקיימים "המוסלמים הנרדפים" בזירות שונות בעולם (ציטטות מדבריו ראו פרק האחים המוסלמים בבריטניה).

במהלך דרשת יום השישי באוקטובר 2012, אותה הקדיש לנושא מסגד אל-אקצא וירושלים, קבע בדיע כי המוסלמים – ולא היהודים והנוצרים – הם בניו של אברהם, וכי "אושרו של העולם, ביטחונו ויציבותו לא יתממשו עד אשר יהיה תחת חסותה של השריעה האסלאמית". בהמשך דרשתו ציין בדיע כי מסגד אל-אקצא שווה ערך לכעבה, המקדש המוסלמי בעיר מכה, וכי ירושלים שייכת לכל המוסלמים ולפיכך אין לאף אדם סמכות לוותר על דבר מאל-אקצא וירושלים וכי חובה על כל מוסלמי לצאת לג'יהאד, מלחמת קודש, על מנת להחזירה לשליטה מוסלמית. בסוף הדרשה בדיע הדגיש, כי בשל התוקפנות והעושק של מדינת ישראל בישראל בכלל ובירושלים בפרט, לא יועילו משא ומתן ולא האו"ם משום שהיהודים מבינים רק את שפת הכוח ולכן יש לנהל נגדם ג'יהאד ולהיות מוכנים לשלם קרבנות יקרים[2].

הפיכת 2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-10 ביולי 2013 יצאה הוראה לאסור אותו בגין הסתה להרג מפגינים[3], על רקע הפגנות האחים המוסלמים במצרים נגד הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי. ב-14 ביולי 2013 הורה התובע הכללי החדש של מצרים, הישאם ברכאת, להקפיא את נכסיו[4]. ב-20 באוגוסט נעצר[5]. ב-24 במרץ 2014 נגזר עליו עונש מוות בבית המשפט במצרים, ובאוגוסט 2014 הומר עונש זה למאסר עולם[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוחמד בדיע בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אסלאם ובנושא מצרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.