מוזיאון פתח תקווה לאמנות

מוזיאון פתח תקווה לאמנות
מידע כללי
סוג מוזיאון לאמנות עכשווית
כתובת רחוב ארלוזורוב 30, פתח תקווה
מיקום פתח תקווה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהל רעות פרסטר
אוצר ראשי אירנה גורדון
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1964
תאריך פתיחה רשמי 1964 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°05′07″N 34°52′21″E / 32.085277777778°N 34.8725°E / 32.085277777778; 34.8725
www.petachtikvamuseum.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוזיאון פתח תקווה לאמנות הוא מוזיאון לאמנות הממוקם ברחוב ארלוזורוב בפתח תקווה, ומהווה חלק מקריית המוזיאונים של העיר. המוזאון שואף לקדם ולטפח אמנים צעירים ובד בבד להעניק במה לאמנים ותיקים, שטרם זכו לחשיפה מוזאלית.

הקו האוצרותי של המוזיאון שם דגש על גישות חדשניות ביחס לחלל המוזיאלי, והוא מציג תערוכות העוסקות בקשת רחבה של נושאים, הן ממרחב התרבות הישראלי והן בהיבטים גלובליים.[1]

אוסף המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוסף כולל יצירות אמנות המייצגות את האמנות הישראלית החל משנות העשרים של המאה העשרים. יצירות האוסף מוצגות במסגרת תערוכות מתחלפות בחלל "גלריית האוסף" במוזיאון.

האוסף כולל עבודות של אמנים מהשורה הראשונה של האמנים בארץ, בהם נחום גוטמן וחיים גליקסברג, אנה טיכו, לודוויג בלום, יוסף זריצקי, לאה ניקל ועוד. גם אמני העיר, בהם צבי שור, עמירם תמרי, יחיאל קריזה ורפאל מוהר, מיוצגים באוסף. נושא הזיכרון מיוצג בעבודות של אהרון גלעדי, אהרון כהנא ואמנים נוספים. אסכולת "בצלאל" מיוצגת בעבודות של בוריס שץ, אפרים ליליאן, ועוד.

אוסף המוזאון כולל גם מספר אוספים אישיים, בהם אוסף רוז'ה ואריה דוברון, אוסף צבי שור, אוסף נחום ארונסון ואוסף דני מס.

בהמשך נוספו לאוסף עבודות של אמנים עכשוויים, ביניהם איה בן רון, מירב היימן, משה גרשוני, שרון פוליאקין, דוד עדיקא ועוד.[2]

מבנה המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה המוזיאון מורכב מאולם לתערוכות מתחלפות, וכן גלריה קטנה יותר, המציגה תערוכות מאוסף האמנות של המוזיאון. המוזאון מציג עבודות של אמנים ישראלים ובינלאומיים.

לצד המוזאון וכחלק מקריית המוזיאונים של פתח תקווה, נמצא בית "יד לבנים", המוזאון ההיסטורי לתולדות פתח תקווה, הארכיון ההיסטורי, המכון לאמנות חזותית; ואודיטוריום בו מתקיימות פעילויות ובהן הרצאות, מופעים אמנותיים והקרנות סרטים.

תזמורת המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

התזמורת שייכת למוזיאון, ומופיעה במקביל להשקת התערוכות. הקונצרטים מלווים בסיורים מודרכים בתערוכות ויוצרים דיאלוג חדשני עם האמנות. הרפרטואר משלב יצירות בינלאומיות, החל מתקופת הבארוק ועד מוזיקה בת זמננו, וכן יצירות ישראליות.

חברי התזמורת הם 15 נגני כלי קשת, מרביתם בוגרי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה.[3]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורו של אוסף האמנות הישראלית של המוזיאון הוא ביצירות אמנות שעסקו בנושא זיכרון והנצחה, אשר נוצרו ונאספו עבור בית "יד לבנים" בפתח תקווה. את הרעיון להקים מוזיאון לאמנות לצד מוסד הנצחה הגה הצייר צבי שור.[4] המבנה נפתח בשנת 1952, והיה מבנה ההנצחה הראשון מסוג זה בישראל. בשנת 1964 נפתח הגרעין הראשון של המוזיאון כ"משכן לאמנות" הצמוד לבית יד לבנים. בשנים 1987–1993 שימשה דליה לוין כאוצרת המוזיאון.[5] בשנים 2000–2019 ניהלה את המוזיאון דרורית גור אריה, ששימשה גם כאוצרת. תחת ניהולה, נפתח המבנה מחדש, לאחר שיפוץ וקיטלוג של האוסף, בשנת 2004. החל משנת 2020 מנהלת את המוזיאון רעות פרסטר והאוצרת הראשית היא אירנה גורדון.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 מוזיאון פתח תקווה, אודות, באתר מוזיאון פתח תקווה
  2. ^ מוזיאון פתח תקווה, אודות האוסף, באתר מוזיאון פתח תקווה
  3. ^ מוזיאון פתח תקווה, תזמורת המוזיאון, באתר מוזיאון פתח תקווה
  4. ^ אוסף צבי שור, באתר מוזיאון פתח תקווה
  5. ^ גל חוברה ברגמן, סיפור מסגרת // דליה לוין, פורטפוליו, 4 ביוני 2022