מוזיאון המזגגה

מוזיאון המזגגה
מידע כללי
סוג מוזיאון לארכאולוגיה ולזכוכית
כתובת קיבוץ נחשולים
מיקום נחשולים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים הברון רוטשילד
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1981
קואורדינטות 32°36′46″N 34°55′10″E / 32.612769444444°N 34.919480555556°E / 32.612769444444; 34.919480555556
https://www.mizgaga.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוזיאון המזגגה הוא מוזיאון לארכאולוגיה ולזכוכית, השוכן במבנה שהיה בעבר מפעל לייצור בקבוקי זכוכית ליין, פרי יוזמה של הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד. כיום מוצגים במוזיאון ממצאים ארכאולוגיים מחפירות תל דור, תותחים של צבא נפוליאון, ממצאי קרבות, כלי זכוכית ופסיפסים. במוזיאון מוצגות תערוכות מתחלפות של אומנות מודרנית בקרמיקה וזכוכית. בסמוך למוזיאון מוצגת מעגן מיכאל II (ספינה) שהיא העתק מדוייק של ספינה יוונית בת 2,400 שנה. המוזיאון שוכן בקיבוץ נחשולים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה המזגגה הוקם בשנת 1891 על ידי הברון רוטשילד במטרה להקים מפעל לייצור בקבוקי זכוכית עבור היקבים בראשון לציון וזכרון יעקב. הניסו נכשל והמבנה ננטש לאחר כשלוש שנים.[1] בשנת 1980, לאחר שהמבנה היה נטוש 85 שנה, הוחלט כי יוקם בו מוזיאון. היה זה לאחר עריכת חפירות ימיות באזור והחפירות היבשתיות בתל דור. מרבית הממצאים מהחפירות מהעיר דור מוצגים במוזיאון.

במוזיאון חדרי תצוגה מרהיבים וסרטים המציגים את סיפור מפעל המזגגה, מוצגים מזכוכית עתיקה עד זכוכית בת ימינו, תערוכות מתחלפות של אומני זכוכית, סוד הפקת צבע התכלת שהופק בתל דור בתקופות קדומות מהחילזון ארגמון קהה קוצים. בין המוצגים שברי חלזונות, בריכות אגירה, מתקן הפקה, צמר צבוע, שברי כדים ובהם שרידי צבע בן 2,500 שנה.

היות שהתגלו בחוף הים גם תותחים, רובים, כידונים וחומרי נפץ ממסע נפוליאון בארץ ישראל, הוכן מיצג ובו תיעוד לילה דרמטי אחד בחודש מאי 1799, עדות לנסיגתו של נפוליאון מעכו ליפו שבמהלכה הושלכו אמצעי הלחימה בחוף.

חפצי נוי, כלי תמרוקים, סירי בישול ואפייה, כלי אריגה וטווייה אשר נמצאו בעתיקות איפשרו להקים חדר תצוגה לנושא המשפחה: דמויות של נשים הנושאות על גבן חפצים, כמו כלי חרס מעוטרים בסגנון יווני וכן תבליטי מתכת, שנהב ופסלונים.

בחדר מיוחד מודגם הביצוע של חפירה תת-ימית. במקום גם ממצאים שנמשו מתוך ספינה עתיקה.

ממצאים רבים קשורים להיותה של דור עיר נמל חשובה, שקיימה מסחר בינלאומי ער, ובהם גם חפצי מותרות שנסחרו דרך הים באותה עת. חצי הבליסטראות ואבני הקלע שנמצאו מהווים עדות למלחמות שעברו על העיר.

מבנה המזגגה מארח את החפירה הארכאולוגית המתקיימת בתל דור ומשמש כמקום לעיבוד ולרפאות הממצאים על ידי המשלחת הארכאולוגית הפועלת במקום.

בסמוך למוזיאון מוצגת מעגן מיכאל II (ספינה) שהיא העתק מדוייק של ספינה יוונית עתיקה בת 2,400 שנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזיאון המזגגה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ישראל שפירא, הכישלון של רוטשילד לייצר בקבוקי זכוכית, באתר כיכר השבת, ‏יוני 2020