מהארץ לירח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מהארץ לירח
De la Terre à la Lune
מידע כללי
מאת ז'ול ורן
איורים הנרי דה מונטאוט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור צרפתית
סוגה מדע בדיוני
נושא חקר החלל, שיגור לחלל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות פלורידה, בולטימור, מסלול סביב הירח עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה פייר-ז'ול הצל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הוצאה פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1865
סדרה
ספר קודם מסע אל בטן האדמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא גיבורי הירח, ילדי רב החובל גרנט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מהארץ לירחצרפתית: De la Terre à la Lune) הוא ספר מדע בדיוני הומוריסטי שנכתב ב־1865 על ידי ז'ול ורן ואחד הראשונים שפורסמו בז'אנר זה. הספר מספר את סיפורם של שלושה אנשים אמידים החברים במועדון תותחנים בתקופה שאחרי מלחמת האזרחים האמריקנית. השלושה בונים תותח עצום הפונה אל השמיים וטסים בספינת חלל הנורית ממנו אל הירח.

הסיפור יוצא דופן בכך שוורן מנסה לעשות מספר חישובים כלליים לגבי הדרישות עבור התותח. בהתחשב בכך שהמידע בתחום כלל לא היה קיים בזמנו, מפתיע לגלות שחלק מתוצאות חישוביו קרובים להפליא למציאות. למרות זאת, התסריט שיצר ורן הסתבר כבלתי אפשרי. תותח המסוגל לירות אל מחוץ לאטמוספירה, לדוגמה, יהיה מוכרח להיות ארוך מאוד או, לחלופין, יהרוג את הנוסעים על ידי התאוצה לבדה.

הסיפור כולל מאפיינים רבים הדומים לתוכנית אפולו האמיתית:

דמותו של מישל ארדן בספר הושראה מהצלם נדאר.

האפשרות הטכנית לקיומו של תותח חלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הירייה ב"קולומביאד"

ג'רלד בול הוכיח בפרויקט HARP, לאחר 1961, שתותח־על מסוגל לירות קליע במשקל 180 ק"ג לגובה של 180 ק"מ ולהשיג 32 אחוזים ממהירות המילוט הנדרשת. בנוסף, במהלך סדרת הניסויים הגרעיניים בפלמבוב, נורתה דיסקית מתכת במשקל של 900 ק"ג. מיתוסים טוענים שהדיסקית הועפה לחלל, כיוון שהדיסקית הגיעה למהירות של בין פי שניים לפי שישה ממהירות המילוט. אך מדענים מאמינים שהדיסקית ניתכה באטמוספירה. תקרית זו ב־1957 נתנה תנופה לפרויקט אוריון שחקר עיצוב ספינות חלל.

השפעה על מדע פופולרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר השפיע על סרט המדע הבדיוני הראשון, "מסע אל הירח" (בצרפתית: "Le Voyage dans la Lune") שנעשה על ידי ז'ורז' מלייס. ב־1958 יצאה גרסת סרט נוספת של הספר בשם "From the Earth to the Moon". היה זה אחד הסרטים האחרונים שהופקו תחת הכותר RKO Pictures. הספר גם הפך לבסיס לסרט המבוסס בחלקו על הספר בשם "Jules Verne's Rocket to the Moon" שיצא ב־1967, סרט קומדיה בריטית קופצנית בכיכובם של ברל איבס וטרי תומאס.

הקליע בו טסו השלושה אל הירח, באיור מההוצאה המאוירת ב־1872

ביורודיסני פריז, רכבת ההרים "הר החלל" (באנגלית: Space Mountain: De la Terre à la Lune) התבססה באופן קליל על הספר, בתפאורה שדמתה לזו המתוארת בספר תוך כדי המסע, עם אפקט המחברים וספינת החלל הבלתי מאוישת שלה. המתקן כלל את ה"קולומביאד" שרותע תוך כדי פיצוץ מלא עשן בכל פעם שעובר אחד מהרכבים בסמוך, ובכך נותן לנוסעים תחושה כאילו הם נורים אל החלל. בשנת 2005 עבר המתקן שיפוצים, כחלק מתוכנית "החגיגה הגדולה ביותר בכדור הארץ" וכיום הוא נקרא "הר החלל: משימה שתיים" (אנגלית: "Space Mountain: Mission Two"). אף על פי שהמעטפת החיצונית של המתקן הושארה כשהייתה, פנים המתקן והסיפור שעומד מאחוריו שונו.

בשנת 1995 ערכה הבי־בי־סי תוכנית דוקומנטרית על הקמתו של הר החלל, שנקראה בשם "לירות אל הירח". התוכנית בת 44 הדקות עקבה אחר טים דילייני וצוותו במהלך שהביא את ספרו של ז'ול ורן "מהארץ לירח", לחיים. התוכנית מראה את התפתחותה של האטרקציה, מלבטים לגבי בנייתה ועד לבדיקה וכוונון של האטרקציה הסופית, כולל הפסקול שלה. התוכנית ששודרה במקור ב־BBC2 בממלכה המאוחדת, שודרה לאחר מכן גם בערוצים שונים ברחבי העולם.

המתקן אף נמצא בסמוך למתקן הליכה בשם "Les Mystères du Nautilus" המבוסס על גרסת וולט דיסני לעבודה ספרותית אחרת של ז'ול ורן, "20,000 מיל מתחת לפני הים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]