מדליית פילדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מדליית פילדס
Fields Medal
תיאור פרס מתמטי
הגוף המעניק האיחוד המתמטי הבינלאומי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפרס 1936–הווה (כ־88 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
נקרא על שם ג'ון צ'ארלס פילדס עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מדליית פילדסאנגלית: Fields Medal) היא אחד משני הפרסים הבין-לאומיים היוקרתיים ביותר במתמטיקה[1]. הפרס מוענק אחת לארבע שנים לעד ארבעה מתמטיקאים מתחת לגיל ארבעים, ונועד לתת הערכה ועידוד למתמטיקאים צעירים שהגיעו להישגים יוצאי דופן. הענקת הפרס נעשית במסגרת הקונגרס הבין-לאומי של המתמטיקאים. הפרס קרוי על שמו של המתמטיקאי הקנדי ג'ון צ'ארלס פילדס, יוזם הפרס. עד להשקת פרס אבל תוארה המדליה כמקבילה המתמטית לפרס נובל, שאינו מוענק בתחום זה.

יוזם הפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון צ'ארלס פילדס שנולד בשנת 1863 בהמילטון קנדה היה מתמטיקאי באוניברסיטת טורונטו. בשנים 19191924 עמד בראש המכון המלכותי הקנדי שעסק בקידום המדע. בשנת 1931 התקבלה הצעתו לפיה יוקדש פרס מיוחד מטעם הקונגרס הבין-לאומי של המתמטיקאים למתמטיקאים מצטיינים. פילדס לא זכה לראות את הגשמת רעיונו בימי חייו. הוא נפטר ב-9 באוגוסט 1932 ובצוואתו ציווה 47,000 דולר קנדי לקרן הפרס. הפרס ניתן לראשונה בשנת 1936, ומשנת 1950 הוא ניתן באופן סדיר מדי ארבע שנים. מכון פילדס למחקר במדעי המתמטיקה השוכן בקמפוס של אוניברסיטת טורונטו קרוי על שמו.

תנאי הזכייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדליית פילדס כונתה בעבר לעיתים "פרס נובל למתמטיקה" וזאת בזכות היוקרה הרבה שבפרס. עם השקת פרס אבל בשנת 2003, הפך הוא למקבילה לנובל בתחום המתמטיקה שכן הוא בעל מאפיינים דומים יותר לפרס נובל. למדליית פילדס תנאי גיל: הזוכה חייב להיות צעיר מגיל 40 ב-1 בינואר של השנה שבה מוענקת לו המדליה. תנאי זה מנע ממתמטיקאים דגולים רבים את הפרס, לאחר שתרומתם בתחום המתמטיקה זכתה להכרה רק לאחר שהיו מבוגרים מגיל 40. תנאי הגיל מבוסס על רצונו של ג'ון צ'ארלס פילדס כי הפרס יוענק כהכרה לאיכות תרומתו של הזוכה ובה בעת לעודדו להישגים בעתיד. סכום הפרס המוענק לזוכי מדליית פילדס הוא 15,000 דולר קנדי. על זהות הזוכים מחליט גוף בוחר מטעם האיחוד המתמטי הבין-לאומי.

ההשוואה לפרס נובל נולדה ככל הנראה ב-1966, כאשר התקשורת האמריקאית נדרשה לתאר את הפרס במונחים מוכרים. באותה שנה זכה בפרס סטיבן סמייל, שהיה ממנהיגי הפעילות נגד מלחמת וייטנאם באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, והוזמן להעיד בפני ועדת מק'ארתי ביום שבו קיבל את הפרס בקונגרס, שהתקיים באותה שנה במוסקבה[2].

מגבלת הגיל של הפרס מנעה את הענקתו ב-1998 לאנדרו ויילס, שהוכיח את המשפט האחרון של פרמה בגיל 41, אף שלדעת רבים היה ראוי לפרס. תחת זאת, ניתן לו פרס מיוחד בטקס הפתיחה של הכינוס באותה שנה.

מדליית פילדס מוענקת על פריצת דרך חד-פעמית ולעומתה פרס אבל ניתן למתמטיקאים מבוגרים יותר על הישגיהם המצטברים לאורך השנים[3].

נכון לשנת 2022, אילון לינדנשטראוס הוא הישראלי היחיד שזכה בפרס (2010), מרים מירזחאני היא האשה הראשונה שזכתה בפרס (2014) ומריאנה ויזובסקה היא האשה השנייה שזכתה בפרס (2022).

זוכי מדליית פילדס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כ-25 אחוז מזוכי המדליה הם ממוצא יהודי[5].

המדליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צִדה האחורי של מדליית פילדס

מדליית פילדס עוצבה על ידי הפסל הקנדי רוברט טייט מקנזי.

  • על חזית המדליה מופיעה דמותו של ארכימדס וציטוט לטיני המיוחס לו: "Transire suum pectus mundoque potiri" ("התעלה על עצמך ותפוס את העולם").
  • מצדה האחורי של המדליה מופיע הכיתוב: "Congregati ex toto orbe mathematici ob scripta insignia tribuere" ("המתמטיקאים אשר התכנסו מכל קצווי תבל העניקו על פרסומים יוצאי דופן"). ברקע מופיע איור המסמל את קברו של ארכימדס ועליו חרוט שרטוט כדור כלוא בגליל (לציון חיבורו "על הכדור והגליל" שעליו הייתה גאוותו), המוסתר חלקית בענף זית.
  • על שולי המדליה חרוט שמו של הזוכה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדליית פילדס בוויקישיתוף

מדליית פילדס, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The Fields Medal is now indisputably the best known and most influential award in mathematics." Monastyrsky, Michael (2001). "Some Trends in Modern Mathematics and the Fields Medal" (PDF). Canadian Mathematical Society. נבדק ב-2006-07-28.
  2. ^ How Math Got its Nobel; The Myth and the Medal, M.J. Barany, Notices of the AMS, January 2015.
  3. ^ יואל צפריר, הוקרה למלכת המדעים, באתר הארץ, 13 במרץ 2020
  4. ^ The Latest, American Mathematical Society (באנגלית)
  5. ^ Jewish Recipients of the Fields Medal, jinfo.org