מגדל הרקולס

מגדל הרקולס
Torre de Hércules
אתר מורשת עולמית
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2009, לפי קריטריונים 3
שטח האתר 233 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
סוג מגדלור עתיק, צריח, מונומנט, מגדלור עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום לה קורוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – המאה ה־1
תאריך פתיחה רשמי המאה ה־1 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה אבן עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות רומית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
גובה 49 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 233 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 43°23′09″N 8°24′23″W / 43.385833333333°N 8.4063888888889°W / 43.385833333333; -8.4063888888889
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מגדל הרקולס מדרום-מזרח ופסל המלך בראוגן בתחילת השביל המרוצף המוביל אליו

מגדל הרקולס (גליסית וספרדית Torre de Hércules) הוא מגדלור ומונומנט רומי, הניצב בקצהו של חצי אי קטן, כ-2.5 ק"מ מצפון למרכזה של העיר א קורוניה שבגליסיה, ספרד. המגדל הוקם על ידי הרומאים במאה ה-1 או במאה ה-2, ושימש כמגדלור בכניסה לנמלה של העיר. גובהו של המגדלור הוא 55 מטר, והוא ניצב על צוק המתנשא בתורו לגובה של 57 מטר. המגדל מופיע בסמלה של העיר ועל דגלה, ובשנת 2009 הוא הוכר כאתר מורשת עולמית, בשל היותו המגדלור היווני-רומי היחיד מהעת העתיקה, אשר שמר על תפקודו ועל מאפייניו האדריכלים.

המגדל באגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר אגדות נקשרו במגדל. לפי אגדה קלטית, שהועלתה על הכתב במאה ה-11, הקים המלך בראוגן הקלטי את המגדל, והוא זכה לשם "מגדל בראוגן". הוא היה כה גבוה, עד שחוף ירוק ומרוחק נצפה מראשו. בנו של המלך הפליג לעבר החוף המרוחק והגיע לאירלנד. פסלו של המלך בראוגן ניצב ליד המגדלור, ונראה שהמלך העניק את שמו ליישוב הרומי פלאוויום בריגנציום.

לפי אגדה אחרת, התרחשה המטלה העשירית מבין 12 מעללי הגבורה של הרקולס, בקרבת מקום. על הרקולס הוטל ליטול מהענק גריאון את עדר הבקר שלו, ולהביאו למיקנה. הרקולס הרג את הענק וקבר את ראשו ואת נשקו באדמה. הוא הורה כי במקום תוקם עיר, והמגדל מסמן את הקבר. מסיבה זו, בסמלה של א קורוניה נראה המגדל כשהוא ניצב על סלע אשר בו קבורים גולגולת ושתי עצמות.

נראה שבשלב כלשהו התמזגו שתי האגדות אודות המלך הקלטי והגיבור המיתולוגי הרומי, דבר המסביר את שמו של המגדל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישוב בא קורוניה נזכר לראשונה במאה ה-1 בשם "פלאוויום בריגנטיום" (Flavium Brigantium), ואורוסיוס כתב בתחילת המאה ה-5 כי:

"Secundus angulus circium intendit, ubi Brigantia Gallaeciae civitas sita altissimum farum et inter pauca memorandi operis ad speculam Britanniae erigit."[1]

"הקודקוד השני[2] פונה לעבר צפון מערב. שם, בגלאקיה, שוכנת העיר בריגנציה, אשר המגדלור הגבוה שלה - שהוא אחד מקומץ מבנים מפורסמים בעולם - משקיף אל עבר מגדל הצופים של בריטניה."

כעשרה מטרים מדרום למגדל, בתוך מבנה קטן, נמצא סלע שעליו נרשמה כתובת המתוארכת לתקופת טראיאנוס:

"MARTI / AVG. SACR / G. SEVIVS / LVPVS / ARCHITECTVS / AEMINIENSIS / LVSITANVS EX VO"

"מוקדש למרס אוגוסטוס. גאיוס סרוויוס לופוס, אדריכל מאמיניום, לוסיטניה, כמימוש הבטחה."

רוב ההיסטוריונים סבורים כי "מרס" הוא אל המלחמה הרומי מרס. אמיניום שבלוסיטניה שמזוהה עם קואימברה שבפורטוגל, וייתכן כי גאיוס סרוויוס לופוס היה האיש שהקים את המגדל, אך הדבר אינו ודאי[3].

המגדל לא נזכר בכתובים מפלישת סואבים אל צפון-מערבו של חצי האי האיברי בתחילת המאה ה-5, ועד להגעת הנורמאנים במאה ה-9. הנורמאנים החריבו את העיר, ותושביה נלקחו ליישוב הסמוך "בורגו דה פארו" (Burgo de Faro), היינו, "מצודת המגדלור". בשנת 915 נמסר שטחה של העיר ההרוסה לשליטתו של הבישוף של סנטיאגו דה קומפוסטלה, אך המגדל לא נכלל בה. לאורך השנים עברה השליטה במבנה מספר פעמים בין הבישוף לבין רוזנים מקומיים, והוא הופיע באחת ממפות העולם בשנת 1086.

בשנת 1682 שופץ המגדלור ובראשו הוצבו שתי מנורות, אך מספר שנים לאחר מכן מצבן התדרדר. בין 1785 ל-1791 שוב שופץ המגדל בסגנון נאו-קלאסי, ושלוש הקומות הרומיות המקוריות, שגובהן 34 מטרים, שומרו. מעליהן הונחה שכבת גרניט בעובי של 60 ס"מ והבניין הוגבה באופן משמעותי ב-21 מטרים נוספים. מאז המבנה כמעט ולא שונה, ובשנים 19911992 הוא שופץ בפעם האחרונה. במהלך העבודות נערך גם מחקר ארכאולוגי של הרחבה שמסביב למבנה. מלאכת השיפוץ הסתיימה ב-30 בדצמבר 1992, אך ימים ספורים לאחר מכן, ב-3 בינואר, עלתה מכלית הנפט "אגיאן סי" (Aegean Sea) על שרטון למרגלות המגדל, ועלתה באש. קירותיו של המגדל התכסו בפיח, והרשויות נאלצו להקים סביבו פיגומים ולנקותו. המגדלור הוכרז כאתר מורשת עולמית בשנת 2009.

המבנה והאתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקו העיקרי של המגדל רבוע ואורך כל אחת מצלעותיו הוא עשרה מטרים. בכל אחת מחזיתותיו קבועים עשרה חלונות, שניים בכל שורה, אך אלה אינן נמצאים בגובה אחיד בכל החזיתות, וחלקם חסומים ומשמשים כאלמנט קישוטי גרידא. חלק זה של המגדל שבו שלוש קומות, מיוחס למבנה המקורי, והוא מגיע לגובה של 34.60 מטרים. בקצהו העליון הוא מוקף באפריז שאורך כל אחד מצלעותיו הוא 11.60 מטר. מעל מבנה זה ניצב מבנה מתומן קטן יותר שנוסף למגדלור במאה ה-18. עליו ניצבים מגדל קטן שמגיע לשיא גובהו של הבניין, ומבנה מתומן קטן נוסף. על מתומן זה ניצבת חופת הזכוכית של מנורת המגדלור. 242 מדרגות מוליכות מקומת הכניסה אל המבנה ועד סמוך למנורה.

המגדל ניצב במרכזה של רחבה עגולה בקוטר של כ-40 מטרים, ובחלקה הדרומי, בתוך מבנה קטן, נמצא הסלע עם כתובת ההקדשה הלטינית. אל הרחבה מוליך שביל מרוצף באורך של כ-300 מטרים, הממשיך ומקיף את המגדל. בתחילתו של השביל ניצב פסלו של המלך בראוגן, ובקצהו, ליד המגדל, נמצא מרכז המבקרים התת-קרקעי. צפונית-מערבית למגדל, קבועה בקרקע שושנת רוחות בקוטר של כ-20 מטרים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגדל הרקולס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Orosius, Historiarum Adversum Paganos, 1.2.63.
  2. ^ של ספרד, אותה הוא מדמה למשולש.
  3. ^ History