מגבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מַגְבֵּר הוא כל מתקן או מצב העושה שימוש בכמות קטנה של אנרגיה לשליטה על מקור אנרגיה גדול יותר. כיום המונח משמש בעיקר לתיאור מגבר חשמלי, אך ישנם גם מגברים המבוססים על אנרגיות אחרות, כגון מגברים מגנטים ומגברי אור.

המגבר החשמלי משמש ברדיו, במשדרי ומקלטי טלוויזיה, במיקרו מחשבים, בכלי נגינה חשמליים, מכשור אנליטי ובכל מיני מכשירים אלקטרוניים וספרתיים אחרים. הרכיבים החשובים ביותר של המגבר הם ההתקנים הפעילים, כמו שפופרות הריק והטרנזיסטורים.

אופן פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים ניתן להפוך אות פיזיקלי כלשהו לאות חשמלי, בדרך כלל בעל עוצמה נמוכה, ובעזרת מערכת מגברים ניתן להשתמש באות לצרכים מגוונים. למשל רשמקול הקולט תנודות קול וממיר אותן לאותות חשמליים חלשים, האותות החשמליים נשלחים לטרנזיסטור או לשפופרת ריק שם הם משמשים כמתג לאותות חשמליים בעוצמת זרם גדולה יותר, התהליך ממשיך וחוזר חלילה עד להגעה לעוצמה הדרושה שבה נשלחים האותות החשמליים לרמקול ההופך אותן לתנודות אוויר חזקות הבאות לידי ביטוי כקול.

סוגי מגברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מגבר אות נמוך - קדם מגבר
  2. מגבר אות בינוני - עובד עם 0dB, לא ליניארי
  3. מגבר אות גבוה (מגבר הספק) - Power Amp .

מגבר אות גבוה נועד לקבל עוצמת קו (Line Level = 0dB)

תכונות של מגבר אות גבוה:

התנגדות כניסה גבוהה. התנגדות מוצא נמוכה מאוד.

מגבר ליניארי:

מגבר ליניארי הוא מגבר בו פונקציית המעבר אינה תלויה בסיגנל הכניסה.

Out=In*A כאשר A הוא מקדם הגברה

מגבר לא ליניארי:

מגבר לא ליניארי הוא מגבר שבו פונקציית המעבר תלויה בכניסה.

תופעות המתרחשות במגברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפקט מילר - הקיבול השקול בכניסה למגבר מתח מהפך עולה בשל הגדלת השפעתו של הקיבול המחובר בין צומתי הכניסה והיציאה של המגבר. ככל שההגבר גדול יותר כך גדל גם קיבול זה.

הגבלת Slew Rate - Slew Rate הוא מדד המציג את יחס השינוי של המתח במוצא המגבר כתלות בזמן. כאשר מתח הכניסה עולה מעל סף מסוים היחס הנ"ל קטן עד שהשינויים יהיו זניחים ומגיעים לרוויה בליניאריות המגבר. זהו אפקט של אות גדול, כאשר הוא תלוי במתחי ההזנה ובקיבול המגבר

מגבר והגברה בתחומים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאולוגיה של רעידות אדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתרים מסוימים, בהם מתקיים מצב גאולוגי מסוים, מתקיימת בעת רעידת אדמה הגברה של תאוצת הקרקע שמתרחשת באתר כתוצאה מהגעת הגלים הסייסמיים אליהם. התשתית הגאולוגית קרי, שתי יחידות הסלע העליונות במקרים אלה משמשות כמגבר טבעי של תאוצות הקרקע באתר. הגברות כאלה מתרחשות כאשר יחידת הסלע העליונה באתר, היא רכה וצפופה הרבה פחות, מצפיפות יחידת הסלע שמתחתיה. הגברה שכזו נקראת תגובת אתר סייסמית[1].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אבני, ר., 2008. הכנת תרחישים לרעידות אדמה באזורים בעלי רמה סייסמית בינונית. "אופקים בגאוגרפיה, 70: עמ' 96 - 98.
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.