מבצע עלות השחר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע עלות השחר
סיכול ממוקד של המחבל מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, תייסיר אל-ג'עברי
מערכה: הסכסוך הישראלי-פלסטיני
תאריכי הסכסוך 5 באוגוסט 20227 באוגוסט 2022 (3 ימים)
קרב לפני מבצע שומר החומות
קרב אחרי מבצע מגן וחץ
מקום ישראל
רצועת עזה
עילה הצבת חוליות נ"ט של גא"פ מול עוטף עזה כתוצאה ממעצר בסאם א-סעדי, ראש גא"פ בג'נין כחלק ממבצע שובר גלים
תוצאה
  • סיכול פיגועי הנ"ט שתכנן הגא"פ
  • פגיעה בהנהגה הצבאית של הגא"פ ברצועת עזה
  • ירי רקטות כבד על ישראל, אך ללא הרוגים
  • הפסקת אש ללא שדרישות הגא"פ התקבלו
הצדדים הלוחמים

הג'יהאד האסלאמי הפלסטיניהג'יהאד האסלאמי הפלסטיני הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ)

החזית העממית לשחרור פלסטיןהחזית העממית לשחרור פלסטין החזית העממית לשחרור פלסטין (PFLP)

מנהיגים
יאיר לפיד (ראש הממשלה

הג'יהאד האסלאמי הפלסטיניהג'יהאד האסלאמי הפלסטיני זיאד נח'אלה (מזכ"ל גא"פ)

החזית העממית לשחרור פלסטיןהחזית העממית לשחרור פלסטין אחמד סעדאת (מזכ"ל PFLP) 
מפקדים

אכרם עג'ורי (מפקד הזרוע הצבאית של גא"פ)
תייסיר אל-ג'עברי (מפקד המרחב הצפוני של גא"פ, נהרג ביום הראשון למבצע)
ח'אלד מנצור (מפקד המרחב הדרומי של גא"פ, נהרג ביום השני למבצע)

כוחות

פלוגות אל-קודס (הזרוע הצבאית של גא"פ)
  גדודי אבו עלי מוסטפא (הזרוע הצבאית של PFLP)

אבדות

פצועים:
2 חיילי צה"ל נפצעו, ו-39 אזרחים שטופלו עקב חרדה, או פציעות קלות מריצה למקלטים

הרוגים:
49 הרוגים[1]

  • מירי צה"ל: נהרגו 20 מחבלים ו-18 אזרחים
  • משיגורים כושלים של הגא"פ: נהרגו 4 מחבלים ו-7 אזרחים

פצועים:
350 פצועים

מבצע עלות השחר היה מבצע צבאי של צה"ל ברצועת עזה, שהחל ב-5 באוגוסט 2022 ונמשך שלושה ימים, בהם הרג צה"ל בכירים בג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועה.

את המבצע פתח צה"ל בסיכול ממוקד של תייסיר אל-ג'עברי, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בצפון רצועת עזה. למחרת הרג צה"ל גם את ח'אלד מנצור, מפקד החטיבה הדרומית. לאורך המבצע תקף חיל האוויר הישראלי מטרות המזוהות עם הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה, כולל מחסני אמצעי לחימה ועמדות צבאיות, מתקני שיגור רקטות ויעדים צבאיים נוספים. בצד הישראלי, הוחל "מצב מיוחד בעורף" בטווח 80 ק"מ מהרצועה, ותושבי עוטף עזה הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים.

במהלך המבצע שיגר הג'יהאד האסלאמי לעבר ישראל 1,162 רקטות. כ-946 רקטות חצו לשטח ישראל מתוכם כ-400 רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל ב-96% אחוזי הצלחה. כ-17 רקטות לא יורטו ונפלו בשטחים בנויים. כ-34 רקטות נפלו בים וכ-182 רקטות נפלו והתפוצצו בשטח רצועת עזה, וגרמו למותם של 15 פלסטינים, בהם לפחות 7 ילדים[2][3][4].

לפי נתוני צה"ל, בתקיפות צה"ל ברצועת עזה נהרגו 36 פלסטינים, מהם 25 מחבלים ו-11 אזרחים[5] שמתוכם ארבעה ילדים[6]. גם החזית העממית לשחרור פלסטין והזרוע הצבאית שלה, גדודי אבו עלי מוסטפא, הצטרפו ללחימה[7][8][9][10].

ב-7 באוגוסט 2022 נכנסה הפסקת אש לתוקפה בשעה 23:30, והמבצע הסתיים.

שם המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעברית, השם הרשמי שניתן למבצע הוא "עלות השחר"[11] ובאנגלית, בהתאמה, "Breaking Dawn"[12]. השם נועד לעורר תקווה, ומתכתב עם אמרת הכנף "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר"[13].

לעומת זאת, בערבית קרא צה"ל למבצע "الفجر الصادق" (אל-פג'ר א-סאדק; קרי: "השחר האמיתי")[14]. "השחר האמיתי" או "השחר הנכון" הוא מונח דתי אסלאמי המתייחס לזמן הנכון לקיום תפילת השחר, זאת בהנגדה למונחים כגון "השחר השקרי" (الفجر الكاذب – אלפג'ר אלכאד'ב), המציינים זמנים שגויים לקיום התפילה[15].

הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, באמצעות פלוגות אל-קודס, קרא למבצע "عمليّة وحدة الساحات" (בתעתיק מדויק: עמלית וחדת אלסאחאת; תרגום: "מבצע אחדות הזירות"), שם הרומז לחמאס ולפלסטינים להצטרף למערכה[13][15].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסימת כבישים בעוטף עזה, כחלק מההיערכות הביטחונית

בליל 2 באוגוסט 2022 ערכו צה"ל, מג"ב והשב"כ, כחלק ממבצע שובר גלים, מבצע מעצרים נרחב בג'נין, שבמהלכו נעצר בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בג'נין[16]. סרטונים מן המעצר הופצו ברשתות החברתיות, בהם בין היתר מתועד א-סעדי נגרר על הקרקע וננשך על ידי כלב תקיפה[17].

המעצר הביא לאיומי הסלמה, היערכות לירי טילי נ"ט מצד הג'יהאד האסלאמי, והעלאת המתיחות. בעוטף עזה הוטלו מגבלות מעבר על התושבים, הגזרה עובתה בסוללות כיפת ברזל נוספות, וכוחות שריון תגברו צוותי קרב בקרבת ציר הוברס. במקביל התנהל מאמץ בין־לאומי בקרב מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון במטרה ללחוץ על חמאס לרסן את הג'יהאד האסלאמי ולעצור את ההסלמה.

ההיערכות למבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם להחלטות פיקוד העורף חלו הגבלות על תושבי עוטף עזה. בנוסף, כהכנה להסלמה, החליטו מספר ערים בדרום, בשרון ובמרכז על פתיחת מקלטים ציבוריים, וחופי הים מזיקים ועד פלמחים נסגרו לרחצה[18]. כמו כן, צה"ל גייס כוחות מילואים, בעיקר במערך ההגנה האווירית ופיקוד העורף. נפרשו סוללות כיפת ברזל גם במרכז ישראל. משטרת ישראל נערכה אף היא, גייסה 10 פלוגות מילואים של משמר הגבול, על מנת למנוע מהומות לאומניות והועלתה הכוננות בהר הבית.

בכבאות והצלה הועלתה דרגת הכוננות לרמה גבוהה ובמגן דוד אדום העלו את רמת הכוננות לאיוש מלא, הרמה הגבוהה ביותר במרחבי הדרום והמרכז.

היציאה למבצע נעשתה על פי החלטתו של ראש ממשלת ישראל, יאיר לפיד, ושר הביטחון בני גנץ, ללא כינוס של הקבינט המדיני-ביטחוני, וזאת באישורה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה[19].

עם פתיחת המבצע אישר שר הביטחון בני גנץ את גיוסם של 25 אלף חיילי מילואים[20].

המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

5 באוגוסט, היום הראשון למבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטוסי F-35I אדיר לקחו חלק בתקיפה האווירית שפתחה את המבצע ובה חוסל תייסיר אל-ג'עברי.
הערכת מצב שביצע צה"ל במהלך תחילת המבצע

ביום שישי, 5 באוגוסט 2022, בשעה 16:16 פתח צה"ל את המבצע בסיכול ממוקד של תייסיר אל-ג'עברי, מפקד הארגון בצפון רצועת עזה (קודמו בהאא אבו אל-עטא, נהרג על ידי ישראל בשנת 2019, במבצע חגורה שחורה)[21]. אבו אל-עטא נפגע מפצצות מדויקות ששיגרו מטוסי קרב של חיל האוויר אל תוך הדירה שבה הסתתר. בתקיפה נוספת בצפון הרצועה נהרג נימר אבו עמשה, שהיה אחראי ההסברה של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי. גם סגן מפקד מערך הנ"ט של הג'יהאד האסלאמי, עבדאללה קדום, ששתי חוליות עליהן פיקד היו בדרך לבצע פיגוע באמצעות טיל נ"ט, נהרג מתקיפת צה"ל, וכך גם ראש מערך התצפיות בצפון הרצועה[22]. בהפצצה נהרגו גם עשרה מתושבי עזה ובתו בת ה-5 של קדום[23].

בשעה הראשונה למבצע הרג צה"ל 15 מחבלים בצפון רצועת עזה, בעיר עזה ובח'אן יונס[24], בהם חוליות נ"ט וצלפים שהיו בדרכם לבצע פיגוע. בנוסף תקף מגדלים רבי-קומות במרכז העיר עזה, הידוע שבהם הוא "מגדל פלסטין" בשכונת א-רימאל[24]. הותקף גם מבנה בשכונת שג'אעייה שצה"ל זיהה בו מחבלים[25]. לפנות ערב תקף צה"ל עמדות צבאיות של הג'יהאד האסלאמי באמצעות ארטילריה וכוחות מיוחדים, והרג מספר מחבלים.

בשעה 20:56 החל הג'יהאד האסלאמי בשיגור רקטות לעבר ראשון לציון, בת ים, יבנה, אשדוד, נתיבות ויישובים נוספים במרכז, בשפלה ובעוטף עזה. כיפת ברזל יירטה לפחות 10 רקטות מעל שדרות[26], ובסביבות 22:30 שיגר הג'יהאד מטחי רקטות לעבר אשקלון ועוטף עזה. בסך הכל, בלילה הראשון של הירי שוגרו 160 (מתוכם 130 חצו לשטח ישראל) רקטות ופצמ"רים מרצועת עזה. בתגובה למטחי הרקטות צה"ל השיב אש לעבר אתרי השיגור ותקף מחסני רקטות ומפעלים לייצור נשק ואמל"ח.

6 באוגוסט, היום השני למבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

פגיעה ישירה של רקטה באשקלון, 6 באוגוסט 2022

בשעות הבוקר הג'יהאד האסלאמי פתח במתקפה ארטילרית של פצמ"רים ורקטות על ישובי העוטף, ביניהם: שדרות, איבים, ניר עם, נחל עוז, אשקלון ונתיב העשרה. 3 נפגעו קל במועצה אזורית אשכול. בסביבות 11:50 החל מטח רקטות לעבר אזור מודיעין, חבל מודיעין והשפלה.

ב-12:00 נורו מטחים אל נתיבות ואשדוד. שני חיילי צה"ל נפצעו קל מנפילת פצמ"ר בעין הבשור שבאשכול. בשעה 12:30 נורו מטחים כבדים אל אשקלון ויישובי דרום חבל לכיש וקריית גת. בשעה 14:00 שוגרו מטחים כבדים על אשקלון ושדרות, שם רקטה פגעה בבית, אך המשפחה ניצלה בזכות שהייה בממ"ד[27].

בשעות הצהריים תקף צה"ל באמצעות מסוקי קרב, טנקים וכוחות מיוחדים, בהם יחידת מגלן, 11 עמדות צבאיות של הג'יהאד האסלאמי. בנוסף, צה"ל תקף שני מחסני אמל"ח ימיים אשר מוקמו בבתיהם של פעילים מהכוח הימי של גא"פ. מחסן אמל"ח ימי נוסף הותקף בחאן יונס ומתחם צבאי בעיר עזה, אשר שימש את הכוח הימי של הארגון למטרות אימון ואחסנת ציוד. מתחם צבאי נוסף הותקף ובו מחסן אמל"ח של הארגון, אשר שימש בין היתר כמקום מפגש צבאי של פעיליו. כמו כן, באמצעות "חופת האש" סוכלה חוליית מרגמות של הגא"פ והופצץ בניין בן 5 קומות אחרי נוהל הקש בגג[28].

בין השעות 16:50 ו-17:15 נורו מטחים כבדים אל אשקלון, נתיבות, נחל עוז, כפר מימון ותושיה.

בשעה 18:00 הג'יהאד שיגר מטח כבד ראשון לעבר תל אביב[29]. רקטות שוגרו גם לעבר שאר גוש דן, בת ים, חולון, ראשון לציון, גן שורק, פלמחים, יבנה, וגם מטח כבד לאשקלון, שם רקטה פגעה ישירות ברחוב וגרמה נזק לכלי רכב[30]. ב-20:30 שוגרו מטחי רקטות לעבר שדרות, נתיבות ועוטף עזה. ב-21:00 שיגרו הפלסטינים מטחי רקטות על עוטף עזה, שדרות, אשקלון ואשדוד. דווח על נפילה באשקלון ועל פגיעה ישירה במפעל בשדרות. בשעה 12:30 נורה מטח רקטות לעבר ניצנים, באר גנים, ואשקלון. בשעה 22:00 שיגרו הפלסטינים מטח רקטות לעבר עוטף עזה, ניצנים, אשקלון, חבל לכיש ומישור החוף הדרומי.

בין 21:00 ל-21:30 נהרגו 5–7 פלסטינים בג'באליה, בהם ילדים. תחקיר צה"ל העלה שמדובר בשיגור רקטות כושל מצד הג'יהאד האסלאמי ולא בתקיפה של צה"ל, שכן התקיפה האחרונה של צה"ל בג'באליה הייתה בסביבות שש וחצי בערב ואילו הפיצוץ אירע אחרי תשע בערב, וכן כי סמוך לתקרית זוהה במכ"ם שיגור רקטה כושל באזור[31][32]. תיעוד מהרצועה שפורסם ברשתות חברתיות מהצד הפלסטיני מראה רקטה שמשוגרת מרצועת עזה, סוטה בחדות ואז גורמת להרג הילדים במחנה הפליטים. לדבריו של ראש מערך ההסברה הלאומי, הוכח באופן חד-משמעי כי מדובר בשיגור כושל של רקטה ששוגרה על ידי גא"פ[33]. עוד צוין כי למעלה מ-15% מהרקטות ששיגר הגא"פ התפוצצו בשטח רצועת עזה.

בסביבות 21:45 תקף צה"ל ברפיח באמצעות מטוסי קרב והרג את ח'אלד מנצור, מפקד הג'יהאד האסלאמי בדרום רצועת עזה, וככל הנראה הרג מחבלים נוספים, בהם את סגנו ובנו של בכיר הנהגת גא"פ אחמד אל-מדלל, זיאד אל-מדלל ומפקד חטיבת רפיח בגא"פ, ח'טאב עמאצי[34][35][32]. למחרת פרסם דובר צה"ל תיעוד שמראה שהתקיפה נדחתה מספר פעמים בשל נוכחות ילדים בסביבת היעד, ביתו של מנצור[36].

7 באוגוסט, היום השלישי למבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשעות הלילה, לוחמי צה"ל, מג"ב ושב"כ עצרו 20 פעילי גא"פ ברחבי יו"ש, בהם שייח' נאסר עמור[37][38].

בשעות הבוקר חיל האוויר הישראלי תקף מנהרת טרור התקפית של הגא"פ בדרום הרצועה[39]. לראשונה ממבצע שומר החומות, ב-08:12 שוגרו 2 רקטות להרי ירושלים, שיורטו בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל[40]. כמו כן, נורו מספר מטחים לעבר לוזית, שדרות, חבל שלום ומועצה אזורית אשכול, שם נפגע בית כתוצאה מפגיעה ישירה, ללא נפגעים. בג'באליה נהרגו שני פלסטינים משיגור רקטות כושל[41]. בצהריים שיגרו הפלסטינים מטחי רקטות לעבר אשקלון ועוטף עזה. בתגובה לירי הרקטות, תקף צה"ל בשעה 13:00 תקף משגר רקטות ברצועת עזה. בסביבות 14:30 שוגר מטח רקטות נוסף לעבר אשקלון ועוטף עזה, רקטה פגעה בכביש 4. ב-15:16 שיגר הגא"פ מטחים כבדים לעבר נתיבות והסביבה, ראשון לציון והסביבה, אשדוד, באר שבע ועוטף עזה[42]. במהלך היום, תקף צה"ל 11 עמדות שיגור רקטות של הגא"פ, חלקן בעת ביצוע שיגורים[43].

ב-19:20 דיווחו הפלסטינים על 8 הרוגים, בהם ילדים, בשתי תקיפות של צה"ל, אחת מהן בקרבת בית הקברות אל פאלוג'ה שבאזור ג'באליה והשנייה על כלי רכב בעזה ובו חוליית מחבלים[44]. בתחילה טען צה"ל כי 5 הילדים נהרגו בשיגור כושל של הגא"פ אבל תחקיר מאוחר יותר העלה כי הילדים נהרגו מתקיפת חיל האוויר וכי לא היו שיגורי רקטות בזמן התקרית[45]. 3 אזרחים נהרגו בתקיפה נגד חוליית שיגור רקטות בעזה, שבה גם נפגע רכב שחלף לידה[46].

בשעה 19:40 הג'יהאד האסלאמי שיגר מטח נוסף של למעלה מ-50 רקטות לעבר עוטף עזה, אשקלון, אשדוד, תל אביב, ראשון לציון, גוש דן ואזור לוד. כיפת ברזל יירטה שתי רקטות מעל תל אביב ללא נפגעים. פיקוד העורף הנחה את כל תושבי עוטף עזה להיכנס למרחבים מוגנים ולא לצאת מהם עד להודעה חדשה. המטח בא בעקבות הפרסומים בכלי התקשורת על הפסקת אש בתיווך מצרים שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-20:00 לכאורה[47]. הירי נמשך גם לאחר השעה 20:00: בשעה 20:03 שוגר מטח נוסף לעבר אשקלון ועוטף עזה, רקטה פגעה ישירות במפעל באשקלון ופצעה אדם אחד (פלסטיני מחברון), רקטה פגעה גם בבית בשדרות[48]. בשעה 21:00 דווח בכלי התקשורת שהג'יהאד האסלאמי הסכים להפסקת אש שתיכנס לתוקף ב-23:30[49]. בהמשך, מסרו הצדדים שהחל משעה 23:30 תחל הפסקת אש[50]. עם זאת, ירי הרקטות והפצמ"רים לעוטף עזה נמשך גם אחרי 21:00 והתחזק ככל שהתקרבה שעת כניסת הפסקת האש. בשעה 23:15 שיגר הג'יהאד האסלאמי רקטות לעבר באר שבע. בעקבות הירי המתמשך דווח שצה"ל תקף חוליות שיגור רקטות ברצועה[51] וקצת לפני כניסת הפסקת האש לתוקף תקפו עשרות כלי טיס של חיל האוויר הישראלי מטרות של הג'יהאד האסלאמי, בהן מחנות צבאיים, מפקדה, משגרי רקטות ומחסנים של אמצעי לחימה[52].

בשעה 23:30 נכנסה הפסקת האש לתוקפה. לפני כן ועד 23:50 שיגר הג'יהאד האסלאמי מטחי רקטות לעבר חבל לכיש, אשקלון, שדרות, חבל שלום, עוטף עזה ובאר שבע.

אבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מרכז המידע למודיעין ולטרור[1] במבצע נהרגו 49 פלסטינים, מהם 20 מחבלים (רובם פעילי גא"פ), 18 אזרחים ועוד 11 פלסטינים שנהרגו משיגורים כושלים של הגא"פ.

לפי ynet, בצה"ל אמרו כי לפי הנתונים שבידיהם, בתקיפות צה"ל נהרגו 36 פלסטינים, 11 מהם בלתי מעורבים, ועוד 15 פלסטינים נהרגו משיגורים כושלים של הגא"פ[5].

לפי משרד הבריאות הפלסטיני – שמנה גם את ההרוגים משיגורים כושלים – נהרגו בלחימה 44 איש, בהם 15 ילדים וארבע נשים. מרבית ההרוגים הם פעילי הג'יהאד האיסלאמי, חמאס ציין שבין ההרוגים גם שניים מאנשיו[5].

עצרת זיכרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-25 באוגוסט קיים ארגון הג'יהאד האיסלמי עצרת זיכרון להרוגי המבצע ברפיח, עזה, ג'נין, דמשק וביירות.[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מבצע עלות השחר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 בדיקת שמות ההרוגים במבצע “עלות השחר” מעלה כי כמחציתם היו פעילי טרור, באתר מרכז המידע למודיעין ולטרור, 10 באוגוסט 2022
  2. ^ סיכום מבצע "עלות השחר", באתר צה"ל, 31 באוגוסט 2022
  3. ^ נתוני התקיפות ברצועת עזה. כל העדכונים, באתר צה"ל, 6 באוגוסט 2022
  4. ^ יואב זיתון, תמרורים, אלתורים מסוכנים והדרכה ביוטיוב: הרקטות שהרגו יותר עזתים, באתר ynet, 8 באוגוסט 2022
  5. ^ 1 2 3 יואב זיתון, אלף שיגורים, שני בכירים מחוסלים, 55 שעות: ממכת הפתיחה ועד הפסקת האש, באתר ynet, 7 באוגוסט 2022.
  6. ^ אתר למנויים בלבד עמירה הס, בלתי מעורבים: אלה 36 האזרחים הפלסטינים שנהרגו במבצע "עלות השחר", באתר הארץ, 12 באוגוסט 2022
  7. ^ شبكة الميادين, فلسطين المحتلة: كتائب الشهيد أبو علي مصطفى تستهدف موقع كرم أبو سالم بقذائف الهاون, شبكة الميادين, ‏2022-08-06 (בערבית)
  8. ^ شبكة الميادين, فلسطين المحتلة: كتائب الشهيد أبو علي مصطفى تعلن استهداف حشود العدو في محيط البرج الأحمر بقدائف الهاون وذلك في تمام الساعة 6:15 مساء, شبكة الميادين, ‏2022-08-07 (בערבית)
  9. ^ شبكة الميادين, فلسطين المحتلة: كتائب الشهيد أبو علي مصطفى تعلن استهداف مستوطنة تسوحار برشقة صاروخية, شبكة الميادين, ‏2022-08-07 (בערבית)
  10. ^ غزة.. حركة الجهاد تطلق 100 صاروخ على إسرائيل والاحتلال يعلن استمرار عمليته ويستدعي قوات الاحتياط, www.aljazeera.net (בערבית)
  11. ^ דובר צה״ל, מבצע "עלות השחר", באתר idfanc.activetrail.biz, ‏5 באוגוסט 2022, ח' באב התשפ"ב
  12. ^ Israel Defense Forces, The name of the operation against Palestinian Islamic Jihad terrorist targets is Operation "Breaking Dawn.", IDF Spokesperson – דובר צה״ל (באנגלית), ביישום טלגרם
  13. ^ 1 2 איך קובעים שם למבצע? ולמה דווקא "עלות השחר"?, באתר צה"ל, 9 באוגוסט 2022
  14. ^ ציוץ של افيخاي ادرعي (סא"ל אביחי אדרעי) ברשת החברתית אקס (טוויטר), #عاجل جيش الدفاع يطلق #الفجر_الصادق
  15. ^ 1 2 ד"ר שגיא פולקה, מערכת "אל־פג'ר אל־צאדק", "השחר האמיתי", וסוגיית מתן שם בערבית למערכה, באתר מערכות, 18 באוגוסט 2022
  16. ^ יואב זיתון, אייל ערביד, ליעד אוסמו, אלישע בן קימון, מבצע מעצרים בג'נין: נלכד ראש הג'יהאד האסלאמי בג'נין, באתר ynet, 2 באוגוסט 2022
  17. ^ ניר דבורי, ‏נגרר על הקרקע, ננשך על ידי כלב: תיעוד המעצר של בכיר הג'יהאד, באתר ‏מאקו‏, 2 באוגוסט 2022
  18. ^ ynet - מבזקים, באתר ynet
  19. ^ נטעאל בנדל, היועמ"שית: "הקבינט לא כונס לפני המבצע כי לא היה חשש למלחמה", באתר ישראל היום, 8 באוגוסט 2022
  20. ^ אמיר בוחבוט‏, גנץ אישר גיוס של עד 25 אלף אנשי מילואים, באתר וואלה!‏, 5 באוגוסט 2022
  21. ^ חוסלו לפחות 15 מחבלים, בהם בכיר הג'יהאד האסלאמי תייסיר ג'עברי, באתר ערוץ 7, 5 באוגוסט 2022
  22. ^ יפעת רוזנברג‏, "אחראי על התיאום עם חמאס": זהו בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל בעזה, באתר וואלה!‏, 5 באוגוסט 2022
  23. ^ דפנה ליאל, ‏מבצע "עלות השחר": איך התקיפה תשפיע על היכולת של לפיד להרכיב ממשלה, באתר ‏מאקו‏, 5 באוגוסט 2022
  24. ^ 1 2 בכיר צה"ל: "לפחות 15 מחבלים חוסלו בתקיפה, נערכים להרחבת המבצע", באתר ynet, 5 באוגוסט 2022.
  25. ^ טל לב רם, ‏מבצע "עלות השחר": חוסל מפקד הזרוע הצבאית הצפונית של הג'יהאד האסלאמי, באתר מעריב אונליין, 5 באוגוסט 2022.
  26. ^ מתן צורי, כארבע שעות לאחר חיסול בכיר הג'יהאד: אזעקות בגוש דן וביישובי הדרום, באתר ynet, 5 באוגוסט 2022
  27. ^ יואב זיתון, ליעד אוסמו, מתן צורי, מטחים לאשדוד ואשקלון, בית נפגע בשדרות; צה"ל הפציץ בניין בן 5 קומות במרכז העיר עזה | תיעוד, באתר ynet, 6 באוגוסט 2022.
  28. ^ "כל הצמרת הביטחונית של הג'יהאד ברצועת עזה סוכלה", באתר צה"ל, 7 באוגוסט 2022
  29. ^ טל לב רם, ‏נמשך הירי לעבר יישובי העוטף, לראשונה אזעקה גם בתל אביב| מבצע "עלות השחר", באתר מעריב אונליין, 6 באוגוסט 2022.
  30. ^ כתבי ynet, ירי לת"א לראשונה מפתיחת המבצע, מכוניות חונות נפגעו באשקלון, באתר ynet, 6 באוגוסט 2022.
  31. ^ קצין בכיר בצה"ל: הילדים בג'בליה נהרגו משיגור פלסטיני כושל, באתר ynet, 6 באוגוסט 2022,
    כתבי חדשות 12, ‏מבצע "עלות השחר": אחרי המטח לגוש דן, אזעקות צבע אדום באשדוד ובאשקלון, באתר ‏מאקו‏, 6 באוגוסט 2022.
  32. ^ 1 2 כתבי ynet, צה"ל: תקפנו את מקבילו של ג'עברי, 4 הילדים בג'בליה נהרגו משיגור כושל, באתר ynet, 6 באוגוסט 2022.
  33. ^ ניר דבורי, ‏הפלסטינים טענו שצה"ל הרג ילדים - התיעוד מוכיח: נהרגו בשיגור כושל לישראל, באתר ‏מאקו‏, 6 באוגוסט 2022.
  34. ^ ביתו של בכיר בג'יהאד האסלאמי הותקף בדרום רצועת עזה, ככל הנראה הוא חוסל, באתר ערוץ 7, 6 באוגוסט 2022,
    כתבי חדשות 12, ‏מבצע "עלות השחר": צה"ל חיסל בכיר נוסף בג'יהאד האסלאמי, הירי לעבר הדרום נמשך, באתר ‏מאקו‏, 6 באוגוסט 2022.
  35. ^ טל לב רם, ‏דובר צה"ל אישר: מפקד בכיר בג'יהאד האסלאמי היה יעד לחיסול הערב, באתר מעריב אונליין, 6 באוגוסט 2022.
  36. ^ ניר דבורי, ‏"ראיתי ילדים; תבטל את התקיפה" | כך צה"ל נמנע מפגיעה בחפים מפשע בהפצצות בעזה, באתר ‏מאקו‏, 7 באוגוסט 2022,
    ״ראיתי בעצים ילדים מתרוצצים - תבטל את התקיפה״: מניעת פגיעה בילדים בלתי מעורבים, סרטון בערוץ "את"צ - אתר צה"ל החדש", באתר יוטיוב (אורך: 01:46)
  37. ^ כתבי ישראל היום, צבע אדום סמוך לירושלים: אזעקות נשמעו במעלה חמישה ובהר אדר, באתר ישראל היום, 6 באוגוסט 2022.
  38. ^ כוחות הביטחון עצרו באיו"ש כ-20 פעילי טרור המשוייכים לגא"פ, באתר צה"ל, 7 באוגוסט 2022.
  39. ^ מטוסי קרב תקפו מנהרה התקפית של ארגון הטרור גא"פ, באתר צה"ל, 7 באוגוסט 2022.
  40. ^ מתי ברנהרט, ‏לראשונה ב"עלות השחר": אזעקות בהרי ירושלים, באתר "סרוגים", 7 באוגוסט 2022
  41. ^ ליעד אוסמו, יואב זיתון, בעזה מדווחים על הרוגים בג'באליה, צה"ל: שוב ירי פלסטיני כושל שפגע בבית, באתר ynet, 7 באוגוסט 2022
  42. ^ איתמר אייכנר, ליעד אוסמו, יואב זיתון, מתן צורי, מטחים לראשל"צ, באר שבע ואשדוד. דיווח: ישראל הסכימה להפסקת אש מ-22:00, באתר ynet, 7 באוגוסט 2022.
  43. ^ תקיפת בורות שיגור של גא"פ | את"צ, סרטון בערוץ "את"צ - אתר צה"ל החדש", באתר יוטיוב (אורך: 00:30), 7 באוגוסט 2022.
  44. ^ דיווחים פלסטיניים: 8 הרוגים בתקיפות צה"ל ברצועת עזה, בהם ילדים, באתר ynet, 7 באוגוסט 2022.
  45. ^ אתר למנויים בלבד יניב קובוביץ, חמישה קטינים שנהרגו במבצע בעזה נפגעו מאש צה"ל ולא משיגורי הג'יהאד, באתר הארץ, 16 באוגוסט 2022
  46. ^ טל לב רם, ‏לא הספיק להם: שתי תאונות ירי נוספות של הג'יהאד האסלאמי גרמו להרג ילדים, באתר מעריב אונליין, 7 באוגוסט 2022.
  47. ^ כתבי ynet, מטחים לגוש דן ולדרום: "הפסקת האש מתעכבת". צה"ל: "ילדים נהרגו ברצועה משיגורים כושלים", באתר ynet, 7 באוגוסט 2022, 20:00.
  48. ^ כתבי ynet, מטחים לגוש דן ולדרום, נפילות בשדרות ובמפעל באשקלון. צה"ל: "ילדים נהרגו ברצועה משיגורים כושלים", באתר ynet, 7 באוגוסט 2022, 21:00.
  49. ^ אייל ערביד, איתמר אייכנר, דיווח באל-מיאדין: "הוסכם על הפסקת אש בעזה", באתר ynet, 7 באוגוסט 2022.
  50. ^ ישראל מאשרת ומזהירה את הג'יהאד: הפסקת אש החל מ-23:30, באתר ynet, 7 באוגוסט 2022
  51. ^ בעקבות השיגורים לדרום: צה"ל תוקף חוליות ירי רקטות ברצועה, באתר ynet, 7 באוגוסט 2022.
  52. ^ במקביל לשיגורים לדרום: צה"ל תקף שורת יעדי ג'יהאד אסלאמי ברצועת עזה, באתר ynet, 7 באוגוסט 2022.